בית המשפט המחוזי בנצרת אישר לאחרונה הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהגיש ארגון נכי הפוליו בישראל נגד עיריית טבריה: נקבע שהעירייה תפעל תוך שנתיים להנגשת כלל תחנות האוטובוס הפרוסות בעיר, ובנוסף תקצה משרדים ותקיים אירועים לרווחת ציבור הנכים. השופט עאטף עיילבוני קבע שמדובר בהסדר ראוי, הוגן וסביר שיש לאמצו.
תחילת ההליך ביוני 2017, אז הגיש ארגון נכי הפוליו בישראל, באמצעות עו"ד טל לביא, בקשה לאישור התובענה הייצוגית. נטען שבניגוד לחוק, העירייה אינה מנגישה מספיק את מערך התחבורה הציבורית שבשטחה עבור ציבור הנכים תושבי העיר, נזקקי ביטוח לאומי בעיר והמבקרים בה.
1 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: מוטי קמחי)
במרץ אשתקד אישר בית המשפט לנהל את ההליך כתובענה ייצוגית, תוך שנקבע כי דרישת הפיצוי תוגבל לכדי נזק לא כספי בשל פגיעה באוטונומיה בלבד. הצדדים ניהלו משא ומתן שבמסגרתו פעלה העירייה, שיוצגה באמצעות עו"ד שמעון בלסן, לקדם את רווחת ציבור הנכים אף בהיבטים שאינם מצומצמים לתחבורה ציבורית בלבד, כגון השקעת חצי מיליון שקל בהקמת גן ילדים מונגש.
בינואר האחרון הגישו הצדדים את הבקשה לאישור הסדר הפשרה. במסגרת ההסדר מתחייבת העירייה לתחזוקה שוטפת לכל 300 תחנות האוטובוס המצויות בשטחה – אשר לטענתה כולן מונגשות – ובמידה שיימצאו תחנות שאינן מונגשות היא מתחייבת להשלים את הנגשתן תוך שנתיים.
עוד קובע ההסדר שיינתנו לציבור האנשים עם מוגבלויות כמה הטבות, בדמות הקצאת משרדים במבנה נגיש ומרכזי למשך חמש שנים, וכן העמדת אצטדיון הספורט או אולם התרבות העירוניים לצורך קיום של לפחות שישה אירועים ופעילויות בשנה לטובת ציבור זה, למשך תקופה זהה.
להצעת ההסדר שפורסמה בעיתונות לא הוגשו לה התנגדויות, והשופט עיילבוני כתב: "לאחר ששקלתי בדבר, התרשמתי כי ההסדר שגובש הוא הסדר ראוי, הוגן וסביר, המקיים את תכלית החוק ומגשים את המטרה שלשמה הוגשו בקשת האישור והתובענה מלכתחילה".
לדבריו, התחייבות העירייה להנגיש את תחנות האוטובוס בשטחה תוך תקופה קצובה ומדודה, לצד ההטבות הנוספות שניתנו לטובת ציבור האנשים עם מוגבלויות, מהווה דרך מהירה ויעילה יותר לסיים את המחלוקת תוך שמירה על האיזון הנכון בין העניינים העומדים על הפרק – אינטרס ההנגשה לנכים מצד אחד ומגבלות תקציב הרשות המקומית מן העבר השני.
הוא הוסיף שההסדר ראוי בעיניו גם מהטעם שיש בפשרה משום אמרה חשובה של עיריית טבריה, שלפיה היא מכירה בחשיבות קיומה של מערכת תחבורה ציבורית מונגשת לכלל הנכים.
צוין שיתר רכיבי ההסדר – הקמת משרדים וקיום אירועים בעיר לטובת ציבור הנכים – ראויים אף הם. השופט חידד שהקמת משרד ייעודי המתכלל שירותים שונים עבור ציבור הנכים תבטיח שקולם יישמע, תגביר את נגישותם למידע רלוונטי לצורך מיצוי זכויותיהם ותיתן מענה הולם לבקשותיהם השונות.
לפיכך השופט אישר את הסדר הפשרה על כל רבדיו, ופסק לארגון ולבא-כוחו גמול בסך 415 אלף שקל. הוא הורה לעירייה לפרסם תוך חודש על חשבונה את עיקרי ההסדר בעיתונות.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ ארגון נכי הפוליו בישראל: עו"ד טל לביא • ב"כ העירייה: עו"ד שמעון בלסן • ynet הוא שותף באתר פסקדין