יש לכם רכב מסוג האמר? לא תוכלו יותר לקבל קיזוז במע"מ בגין רכישתו.
על פי נייר עמדה חדש שפרסמה רשות המיסים, מכונית יוקרתית מסוג האמר נחשבת רכב פרטי, גם אם מדובר בדגם שיש לו מאחור משטח משא – והיא אינה מוכרת על ידי רשות המיסים כרכב עבודה. על כן לא ניתן לבעל עסק שרכש אותו לבקש החזר מע"מ בגין רכישתו על ידי קיזוז הסכום מסך חבות תשלומי המע"מ של העסק.
הסיבה לכך שהרשות נדרשה להוצאת נייר העמדה היא שלפי הנתונים שבידיה, מתוך 160 רכבי האמר שהגיעו לישראל ב-2024, 43% מהמכוניות נקנו בידי בעלי עסקים שהצהירו כי הוא לשימוש לצורכי העסק, ובכך הם ציפו בין היתר לקבל על הרכב החזר מע"מ תחת הסעיף "אמצעי לייצור הכנסות".
למען הסר ספק, רשות המיסים פרסמה לראשונה את גילוי הדעת הזה באתר שלה, תחת הכותרת "ניכוי מס תשומות ברכישה או יבוא של רכב מסוג האמר". על עמדת הרשות ניתן לערער רק בבית משפט. על פי גילוי הדעת, רכב מסוג האמר עונה להגדרה "רכב פרטי" לעניין תקנות המע"מ, בין שהוא מסווג כרכב פרטי להובלת נוסעים (M1) ובין שמדובר בהאמר עם ארגז פתוח (N2).
יצוין כי אף שאחת ההגדרות לרכב פרטי היא שמשקלו אינו עולה על 3,500 ק"ג, גם כלי רכב מסוג האמר חשמלי, שמשקלו מגיע לכ-4,300 ק"ג, לא ייחשב רכב עבודה ולא ניתן לקזז מע"מ בגין רכישתו.
ברשות המיסים מנמקים את הסיווג של ההאמר כרכב פרטי הן בשל העובדה ש-57% מרוכשי הרכב בשנה האחרונה עשו זאת באופן פרטי, והן בשל מאפייני היוקרה והנוחות של הרכב. "מדובר ברכב יוקרתי עם חמישה מקומות ישיבה, עם מאפייני נוחות ועם ארגז קטן ביחס לכלי רכב דומים", נכתב בגילוי הדעת. "הנוחות, חוויית נהיגה, החלון בגג, בקרת השיוט האדפטיבית, העיצוב, מערכת המולטימדיה המתקדמת ועוד הם מאפיינים של רכבי נוחות ופנאי, וכפי שעולה מאתרי האינטרנט של היצרן והיבואן, כלי רכב מדגמים אלה מופנים לקהל לקוחות שמחפש רכב נוח, חדשני המתאים למטרות בילוי ומשווקים ככלי רכב לשימוש פרטי, ולא ככלי רכב לעבודה. לראיה, נכון לאוגוסט 2024 אין כלי רכב מסוג זה הרשומים על שם עמותות, רשויות מוניציפליות וכו'".
על פי הודעת הרשות, האמר עם משטח משא מאחור יוכר כרכב לצורכי עבודה רק אם הוא מועסק דרך קבע בתנאי שדה או בחצר העסק או המפעל. כלומר, רכב מסוג זה לא יוכר לצורך החזר מע"מ במקרה שהו משמש בעל חנות, רשת סופרים או משרד ייעוץ, לדוגמה.