הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל כהן, העומדת בראש רשות התחרות, מתנגדת למיזוג בין מחלבת גד, המחלבה הרביעית בגודלה בישראל ובין מחלבת תבור, מכפר תבור. הנימוק: שתי המחלבות הן יצרניות המוצרלה העיקריות לפיצריות ברחבי הארץ, ומיזוגם עלול לפגוע בתחרות בענף זה ולהוביל לעליית מחירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לממון ול-ynet נודע כי מחלבות גד הוזמנו לשימוע לפני התנגדות וחשיפת מסמכים, אך גורמים מקצועיים פסימיים לגבי הסיכוי לשינוי בהחלטת הממונה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה פיצה פיצרייה
אילוס אילוסטרציה פיצה פיצרייה
פיצה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
מחלבת תבור מכפר תבור, שמחזורה השנתי כ-90 מיליון שקל, היא בבעלות יזם המזון הוותיק שעיה טנצר ובנו שחף (לשעבר מבעלי שחף מפעל בצקים קפואים). המחלבה פעילה בעיקר בשוק המוסדי: מסעדות, פיצריות ובתי מלון.
את העסקה הוביל ריצ'י האנטר, העומד בראש קרן ההשקעות גרין לנטרן, ששותפה יחד עם דיסקונט קפיטל ב-49% ממחלבות גד. מטרתו במיזוג הייתה לחזק את גד בשוק המוסדי, שתופס כ-50% מפעילותה, עם מגוון רחב יותר של מוצרים שמייצרת תבור כמו מגוון שמנות, גבינות מלוחות, גבינות לבנות ועוד. בנוסף, התכוון האנטר להשתמש בכושר הייצור של המחלבה בכפר תבור.
לפני שנה וחצי רכש האנטר עבור גד את מחלבת בית יצחק, מחלבה קטנה עם מחזור של 30 מיליון שקל בלבד, המתמחה בייצור גבינת גאודה ויוגורמה.
זו לא הפעם הראשונה שקרן לנטרן, שרוב השקעותיה בענף המזון, נתקלת בסירוב מרשות התחרות. לפני שנה לא אושר לה רכישת מפעל הוופלים מנעמים, שאותו רצתה למזג למפעל גילרו, מפעל ופלים מתחרה שהקרן רכשה בעבר. טענת הרשות הייתה כי שני המפעלים שולטים בשוק גביעי הגלידה בישראל, והמיזוג יפגע בתחרות בתחום ועלול ליצור מונופול בתחום הגביעים.
לאחרונה התנגדה הממונה גם לרכישת יצרנית הטופו משק ווילר על ידי שטראוס, בטענה כי המיזוג יביא לקיטון בתחרות, בין היתר מכיוון ש"ההיתכנות לכניסתם לתחום הטופו של מתחרים נוספים פרט לצדדים למיזוג - קטנה" ובשל החשש שהמיזוג ימנע מוויל להיכנס למשקאות מתחליפי חלב, תחום ששטראוס פעילה בו באמצעות המותג "אלפרו". פסילת המיזוג סללה את הדרך לריצ'י הנטר לסכם עם ווילר על רכישה שכפופה עדיין לאישור הממונה.
כהן נכנסה לתפקידה לפני חצי שנה לאחר ששימשה כיועצת המשפטית של רשות התחרות, ומסתמנת כתקיפה יותר בהשוואה לקודמתה עו"ד מיכל הלפרין, במלחמה על התחרות. כזכור, היא עדיין בעיצומה של חקירה בנושא תיאום עליית מחירים בין רשתות המזון ובין הרשתות לספקים, כשהשבוע שוב יגיעו בכירים בשטראוס לחקירה במשרדי הרשות.