בשעה שמטוסים מקורקעים וטיסות מבוטלות בצל התפשטות האומיקרון, מי שממריאה היא דווקא מניית אל על, שזינקה מתחילת חודש ינואר במעל 53%. הזינוק במניה ככל הנראה משיב קצת את הצבע ללחיים של הבעלים, קני רוזנברג, אדם דתי מארצות הברית שמנהל עסקי סיעוד ובתי אבות בחו"ל, אשר רכש את חברת התעופה כשהייתה במשבר חמור במאי 2021, ואף נשאה הערת אזהרה בדו"חותיה (שעדיין קיימת, ביחד עם גירעון בהון העצמי).
בסיכום של אותה שנה, צללה המניה ב-50% ומחקה משווייה של אל על ומההשקעה של רוזנברג סך של 462 מיליון שקל. כעת עומד שוויה של החברה על סך של 560 מיליון שקל. עד היום השקיעה המדינה כ-250 מיליון דולר בסיוע לאל על, בעוד שהבעלים הטרי יחסית השקיע 210 מיליון דולר בעצמו והתחייב להשקיע קרוב ל-40 מיליון דולר נוספים בתמורה לסיוע שבדרך.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
(צילום: EPA)
הציפיות היו ש-2022 תהיה טובה יותר עם הדעיכה של גל הדלתא, אבל האומיקרון שיבש את התוכניות ומערכת ההזמנות של אל על ואלו של שאר חברות התעופה קרסו מביטולים, בצל ההמלצות שלא לטוס לחו"ל. אז מה בכל זאת גורם למשקיעים לחזור להשקיע בחברה?
בראש ובראשונה העובדה שהמדינה נכונה שוב להכניס את היד לכיס (של הציבור) ולסייע לאל על בהלוואה נוספת ללא ריבית בסך של כ-45 מיליון דולר (הסכום הסופי עוד לא הוכרז). כנגדה, יזרים בעל השליטה כ-30 מיליון דולר נוספים. עוד הוכחה שלחברה יש גב חזק מהמדינה, שמונע את התרסקותה בעת צרה.
מעבר לכך, העובדה שהאומיקרון נחשב לפחות קטלני מהגלים הקודמים, שהמומחים מנבאים שהגל יחלוף תוך שבועות בודדים, שבוטל סימון המדינות האדומות ושמחלחלת ההבנה שנצטרך לחיות לצד הקורונה, גורמים למשקיעים להאמין שתהיה הסתערות מחודשת של עם ישראל על הטיסות לאחר חודשיים כמעט ללא טיסות כלל.
עם זאת, מסיכום נתוני הפעילות בנתב"ג בשנת 2021 עולה כי אל על עדיין רחוקה מלחזור לנתחי השוק בהם החזיקה בשנת 2019 לפני פרוץ משבר הקורונה, כאשר ב-2021 עמד נתח השוק שלה על 17% לעומת 24% ב-2019.
3 צפייה בגלריה
אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס
אביגל שורק, מנכ"ל אל על הנכנס
אביגל שורק, מנכ"ל אל על
(צילום: יח"צ, מתוך סרטון נאום לעובדי החברה)
פנינו למנכ"ל אל על, אביגל שורק, לשאול מה לדעתו החזיר את אמון המשקיעים? "אנחנו לא מתרגשים כשהמניה עולה כי ראינו גם הרבה ימים שהמניה יורדת", מסביר שורק. "יש לנו את הדרך שלנו והאמונה שעם ישראל משווע לטוס. השוק מתחיל להבין שאל על כבר ביום שאחרי - שהעסק מנוהל, גם בזמן משבר תעופה ענק. זה ייקח עוד זמן, אבל עם כל הצניעות אני אגיד שאל על שנכנסה לסיפור הזה לא תהיה אותה אל על שתצא ממנו.
"העובדות מדברות בעד עצמן", מוסיף שורק. "אנחנו כבר שנתיים במשבר ואנחנו מחזיקים מעמד. הניהול הפיננסי שלנו הדוק, עשינו הרבה מאוד צעדים שעזרו לנו פיננסית ויש גם כמובן את הפיצוי שנתנה הממשלה. אל על תצא מהמשבר הזה חזקה וחדה יותר".
מה גורם לך להיות אופטימי? בשעה שכל ענף התעופה חווה גל ביטולים בחודשים האחרונים? "מרגע שהמדינה פתחה את השמיים אנחנו רואים קפיצה בהזמנות לחודש אפריל ואני מאמין שאנשים יחזרו לטוס. אנחנו רואים שכל פעם שהשמיים נפתחים, זה כמו קפיץ, הציבור בישראל ויהדות התפוצות חוזרים מייד לטוס. בשנת 2022 לטוס זה לא מותרות אלא חלק מאורח חיים מאוזן. יש לנו בעלי שליטה שמאוד מחוייבים לחברה, ואני מזמין את כל המשקיעים והציבור להסתכל מה קורה במדינות אחרות בעולם, שחוזרות לטוס בהיקפים גדולים. האומיקרון ייחודי בכך שהמחלה קלה יחסית, ראינו את השלכות הגל במהלך דצמבר וינואר, אבל כבר יש הזמנות לפברואר-מרץ.
כאשר אנשים יחזרו לטוס גם התחרות תחזור. מי מבטיח שיבחרו באל על? "אנחנו כל הזמן עורכים סקרים בקרב הציבור. שיעור הממליצים על אל על בסקרים השתפר מאוד, אנשים אוהבים לטוס איתנו, ויש לנו ייחודיות מול התחרות - המוצר שלנו שונה, יש לנו מטוסים טובים יותר, אנשי צוות מעולים, רשת נתיבים טובה ללא קונקשנים. אנחנו לא חוששים מתחרות כל זמן שהיא תחרות הוגנת".
הערה: שערי המניות המוצגים נמסרו ל-ynet באדיבות הבורסה לניירות ערך בתל אביב, אשר אינה מתחייבת לשלמותו, עדכניותו או נכונותו של המידע. התנודות מתייחסות רק למניות הנסחרות בסדרת מדדי הרימון, הכוללת את המדדים הבולטים בלבד, ולא לכל המניות בבורסה. אין לראות במידע או בחלק ממנו משום מצג, התחייבות, המלצה או עצמה לנהוג בדרך זו או אחרת.