למראה הזה הסטודנטים בפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר־אילן לא ציפו: מה עושים שם עשרות בני נוער תיכוניסטים? איך קרה שהם לומדים לתואר ראשון ביחד איתם ועוד הפכו למתרגלים של הקורס? ואיך ייתכן שהמרצה בכבודו ובעצמו מסתייע בהם והפך אותם ליד ימינו?
מדובר בפרויקט ייחודי של הפקולטה להנדסה בבר־אילן, שנועד לעודד ולטפח בקרב בני הנוער את ההתעניינות בלימודי הנדסה, אבל רק את המצטיינים שבהם. כך נפתחת בפניהם האפשרות ללמוד לתואר אקדמי כבר תוך כדי הלימודים בבית הספר התיכון.
תוכניות הלימודים שממוסגרת בכותרת: "אקדמיה בתיכון", מכשירה את הסטודנטים להיות מהנדסים בעלי ידע רחב ועדכני בתחומי התמחות שונים. הידע זה, טוענים יוזמי התוכנית, יאפשר את השתלבותם בתעשייה עתירת הידע ויעצים את תרומתם לפיתוחה.
הלימודים מתחילים בקיץ שלאחר כיתה י'. במקום ליהנות ולכייף בחופש הגדול, התלמידים שנבחרו כמועמדים ללימודי התואר, נדרשים לעבור לפחות שני קורסים אקדמיים מתחום המתמטיקה (אחד בסוף כיתה י' והשני בסוף כיתה י"א). הציונים שיקבלו בתום הקורסים, בצירוף ציון הבגרות שלהם במתמטיקה 5 יחידות לימוד - יהיו כרטיס הכניסה שלהם לאוניברסיטה. וזה לא יהיה קל.
התלמידים המאושרים שיתקבלו לתוכנית האקדמית לנוער באוניברסיטת בר־אילן, יהיו רשאים להמשיך את לימודיהם בשנה השנייה בפקולטה להנדסה, ובלבד שיצלחו את הקריטריונים הבאים:
הראשון הוא עמידה באופן מלא בתוכנית הלימודים לשנה א׳ - (כולל שני סמסטרי הקיץ). לסטודנטים אסור להיכשל באף אחד מהקורסים הכלולים בתוכנית לימודים זו.
הקריטריון השני הוא ממוצע הציונים בשנה הראשונה, שחייב להיות לפחות 75. סטודנט שירצה להקדים את גיוסו לצה"ל לפני שישלים את כל חובותיו לצורך זכאות לתואר ראשון - על־פי תוכנית הלימודים שאליה הוא רשום, ויהיה מעוניין להמשיך בלימודיו באופן חלקי במקביל לשירותו הצבאי, יידרש להשלים את כל חובותיו בתוך חמש שנים לכל היותר מיום תחילת לימודיו כסטודנט מן המניין.
לחלופין, התוכנית מאפשרת לסטודנט להגיש בקשה להפסקת לימודים ולחדש את לימודיו באופן מלא לאחר תום שירותו הצבאי. סטודנט המעוניין להמשיך בלימודי התואר הראשון במקביל לשירותו הצבאי, יידרש להציג אישור לימודים מטעם צה״ל כתנאי להמשך לימודיו (ראו מסגרת).

אקדמיה בתיכון

בפקולטה להנדסה מתקיימות מספר תוכניות לימודים במסגרת "אקדמיה בתיכון" לתואר ראשון, לפחות שש, בהן:
*תואר ראשון בהנדסת מחשבים, הכוללים קורסי מגמה בנושאים: ארכיטקטורת מחשבים, תקשורת מחשבים, תכנון מערכות חומרה ספרתיות, מבוא לאבטחת מידע ורשתות מחשבים, גרפיקה ממוחשבת, אלגוריתמים ומערכות לתיב"ם. הקורסים האלה מתקיימים יחד עם קורסי ליבה במדעי המחשב עם ארבעה תחומי התמחות ,מתוכם הסטודנט יכול לבחור במסלול אחד: אבטחת סייבר, תוכן חומרה, רשתות וחישוב ועיבוד וניתוח נתונים.
- תואר ראשון בהנדסת מחשבים משולב פיזיקה (חוג אחרי תואר):
התוכנית המשולבת נועדה להקנות לסטודנטים השכלה מדעית מעמיקה ורחבה בפיזיקה, המשלבת ידע מדעי וטכנולוגי בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והתקשורת. בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב בהצלחה בחברות הייטק, העוסקות בתכנון מערכות המשלבות בתוכן מרכיבי תוכנה וחומרה. מגוון החברות כולל כאלו העוסקות בתכנון מעבדים, מערכות תקשורת, מערכות צבאיות, מערכות רפואיות, חברות תוכנה, עיבוד נתונים, גרפיקה ממוחשבת, רובוטיקה, תעופה וחלל, לצד תחומים רבים נוספים.
הלימודים כוללים ארבעה מסלולי התמחות, שמתוכם הסטודנט יבחר במסלול אחד: אבטחת סייבר, תכן חומרה, רשתות וחישוב, עיבוד וניתוח נתונים.
- תואר ראשון בהנדסת מחשבים משולב מתמטיקה (חוג אחרי תואר)
התוכנית המשולבת נועדה להקנות לסטודנטים השכלה מדעית מעמיקה ורחבה במתמטיקה, המשלבת ידע מדעי וטכנולוגי בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והתקשורת. בוגרי התוכנית הייחודית יוכלו להשתלב בהצלחה בלימודים מתקדמים בקבוצות המחקר באוניברסיטאות המובילות ובחברות הייטק, הדורשות מהנדסים בעלי ידע מעמיק בתחום המתמטיקה.
הלימודים כוללים ארבעה מסלולי התמחות מתוכם הסטודנט יבחר במסלול אחד: אבטחת סייבר, תכן חומרה, רשתות וחישוב, עיבוד וניתוח נתונים.
2 צפייה בגלריה
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
(צילום: יוני רייף)
סאן מאנע, תושב רמת גן, התחיל ללמוד לתואר בגיל 16. כיום הוא בן 19 וחצי, לומד בתואר כפול של הנדסת מחשבים ומתמטיקה. במקביל סאן עובד בחברת סייבר, ובימים אלה ממש הוא נמצא בהליך מיון של הצבא לתפקיד קצין אקדמאי. ואם זה לא מספיק, אז הוא גם מתרגל שני קורסים (אוטומטים וחישוביות ומבוא לקריפטוגרפיה).
איך הגעת ללמוד באוניברסיטה בגיל 16?
"כל הזמן אהבתי ללמוד. כבר בכיתה ה' למדתי בתוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה. בכיתה ח' עשיתי מבחנים נוספים, ואז כשהציעו לנו את התוכנית אקדמיה בתיכון, היה לי ברור שאלך על זה, והמשכתי לבגרויות ולתואר.
מדובר בתקופה הכי יפה בחיים של נער מתבגר. על מה ויתרת? בילויים? חברים?
"אין ספק שעושים ויתורים. לא הכול בא קל. בכיתה י"א היה לי עומס גדול מאוד של שלושה ואפילו ארבעה מבחנים בשבוע, כשכל מבחן הוא נורא חשוב. ברור שכשאתה משקיע כל כך הרבה זמן בלימודים, זה בא על חשבון חיי חברה. יש כאלה שעוזבים את תנועת הנוער, יש כאלה שמוותרים על חוגים. אני מרגיש שנהניתי מכל העולמות".
ואיך הפכת מתלמיד־סטודנט גם למתרגל?
"אני יודע שזה לא מקובל שתיכוניסטים מתרגלים מבוגרים, אבל היות שהייתי מצטיין דיקאן, הציעו לי והסכמתי מייד.
חששת מהתגובות של הסטודנטים הבוגרים?
"ודאי. על אף שיש לי ביטחון עצמי ואין לי פחד לעמוד מול קהל, לא ידעתי איך יתייחסו אליי. פחדתי שירעד לי הקול. בפעם הראשונה זה היה מאוד מלחיץ, אבל הרגיעו אותי שזה קורה גם למתרגלים יותר מבוגרים ממני. הופתעתי לגלות שהתייחסו אליי יפה מאוד1 ובכבוד.
מה הטיפ שלך למי ששוקל להיות תיכוניסט־מתרגל בקורס אקדמי?
"הייתי ממליץ לו לחשוב היטב לפני שהוא משיב בחיוב להצעה. היו איתי סטודנטים שהתחילו לתרגל ולא החזיקו מעמד, כי זה לא מספיק עניין אותם. כמו כל דבר בחיים – אם הלב שלך לא שם, לא תעשה את זה טוב. במיוחד כשמדובר באורח חיים תובעני כל כך".
יש לך כבר תוכניות לעתיד?
"אני לא יודע מה יהיה. עבדתי באינטל, והיום אני עובד בחברת סייבר אחרת. כשאצא מהצבא, אני רוצה להקים סטארט־אפ משלי, אבל זה עדיין רחוק, אז בינתיים אני נהנה מהדרך".

לשלב בין בגרויות לתואר

שלוש תוכניות לימוד נוספות לתואר ראשון שמציעה הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר־אילן, הן:
- תואר ראשון בהנדסת חשמל חד־חוגי:
מטרת תוכנית הלימודים היא להכשיר את הסטודנטים להיות מהנדסי חשמל בשטחי הידע המודרני בתחום. בוגרי התוכנית יהיו כשירים להשתלב בתעשייה עתירת הידע או להמשיך ללימודים מתקדמים בקבוצות המחקר באוניברסיטאות המובילות.
הלימודים בהנדסת חשמל כוללים חמישה מסלולי התמחות, מתוכם הסטודנט יבחר בשני מסלולים: תקשורת. עיבוד אותות, ננו־אלקטרוניקה, אלקטרו־אופטיקה וביו־הנדסה.
- תואר ראשון בהנדסת חשמל משולב מתמטיקה (חוג אחרי תואר):
ידע מתמטי עמוק הינו הבסיס שעליו מושתתים לימודי הנדסת החשמל בכל המסלולים והתוכניות בפקולטה. התוכנית המשולבת נועדה להרחיב את ההשכלה המתמטית מעבר לנלמד בתוכנית הרגילה, ולהקנות לסטודנטים הלומדים בה כלים ודרכי חשיבה נוספים. בוגרי התוכנית הייחודית יוכלו להשתלב בהצלחה בלימודים מתקדמים בקבוצות המחקר באוניברסיטאות המובילות ובחברות הייטק, הדורשות מהנדסים בעלי ידע מעמיק בתחום המתמטיקה,
הלימודים כוללים חמישה מסלולי התמחות, שמתוכם הסטודנט יבחר בשני מסלולים: תקשורת, עיבוד אותות, ננו־אלקטרוניקה, אלקטרו־אופטיקה וביו־הנדסה.
- תואר ראשון בהנדסת חשמל משולב פיזיקה (חוג אחרי תואר):
התוכנית המשולבת נועדה להקנות לסטודנטים השכלה מדעית מעמיקה ורחבה בפיזיקה, המשלבת ידע מדעי וטכנולוגי בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים והתקשורת. בוגרי התוכנית יוכלו להשתלב בהצלחה בחברות הייטק ובחברות עתירות ידע הזקוקות למהנדסים בעלי ידע מעמיק בפיזיקה.
הלימודים כוללים חמישה מסלולי התמחות מתוכם הסטודנט יבחר בשני מסלולים: תקשורת, עיבוד אותות, ננו־אלקטרוניקה, אלקטרו־אופטיקה וביו־הנדסה.
2 צפייה בגלריה
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
איתי שפיר (מימין) וסאן מאנע בפקולטה להנדסה בבר אילן
(צילום: יוני רייף)
איתי שפיר, בן 20, מתגורר עם ההורים בגני תקווה. בגיל 16 הוא כבר עשה תואר בהנדסת מחשבים ופיזיקה, ובמקביל למד בכיתת מחוננים. כיום איתי מתרגל שלושה קורסים. "כשלמדתי בתואר שמעתי על עניין המתרגלים, וזו נראתה לי חוויה מעניינת", הוא מספר איך זה התחיל. "אני אוהב ללמד ולהדריך. כשאתה רק לומד קורס, אתה ממשיך הלאה אחרי המבחן ולא זוכר את החומר. אבל כשאתה מתרגל, אז אתה מתעמק בחומר וצריך לדעת לחשוב מעבר".
איך מצליחים להשיג משמעת מצד אנשים בוגרים ממך?
"זה לא קשה במיוחד. אני לא יודע איך זה באוניברסיטאות אחרות, אבל אצלנו יש לא מעט תיכוניסטים, אז הסטודנטים כבר התרגלו לזה. יכול להיות שזה נראה מצחיק שמישהו צעיר מתרגל אותך, אבל הם זורמים איתנו והכול טוב. הכרתי פה חברים שילוו אותי כל החיים ונפתחתי לחוויות מדהימות".
מה השאלה שהכי הרבה שואלים אותך?
"הרבה שואלים אותי איך יש לי זמן לכל מה שאני עושה? ואני תמיד אומר שזה עניין של סדרי עדיפות. אני לא מרגיש שאני מחמיץ משהו, כי היומן שלי מלא בפעילויות. נוסף על הלימודים אני גם רקדן".
יש קושי ללמוד באוניברסיטה בגיל צעיר?
"לי לא הייתה בעיה. אבל ברור שזה לא מתאים לכל אחד, ויש סטודנטים שמעדיפים לעשות את התואר שלהם אחרי השירות הצבאי ולא קודם".
איך משלבים בין בגרויות למבחני תואר?
"הקושי זניח, כי זה הכול בראש. כשאתה מתחיל ללמוד באוניברסיטה, אתה יודע שהתואר יותר חשוב מהבגרויות, ואתה מתרכז בזה. אני מכיר אנשים שזרקו את הבגרויות במחשבה שממילא הן הן טובות רק כדי להתקבל לאוניברסיטה, ואני כבר התקבלתי, אבל אני פרפקציוניסט אז עשיתי הכול ואפילו לא רע: יש לי ממוצע של 90 פלוס".
אז מה תהיה כשתהיה גדול?
"אני מכוון להייטק, אבל אני לא מגביל את עצמי. אין לדעת לאן החיים יובילו אותי. קודם אני צריך לשרת בצבא. אין לי עדיין תפקיד, אבל ברור שזה משהו שיהיה קשור להנדסה". 

לימודי המשך אקדמאים:

לבוגרי התוכנית אשר מעוניינים בהמשך לימודים אקדמיים, מוצעים מספר מסלולי לימוד:
א. מסלול צבירת קורסים - למידת קורסי שנה א' של הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר־אילן במהלך שנות הלמודים של כיתות י"א- י"ב.
ב. מסלול מואץ לקבלת תואר ראשון שנתיים אחרי התיכון - הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר־אילן קיבלה אישור מיוחד מהצבא למסלול, שבו בוגרי התוכנית ילמדו במשך כיתות י"א ו־י"ב מחצית מהדרישות לתואר ראשון בהנדסה ויקבלו דחיית שירות של שנתיים מהצבא על מנת לסיים את התואר בשנתיים שאחרי י"ב. עבור בוגרי התוכנית נבנתה מערכת מיוחדת המותאמת לתלמידים אלו.