בשיתוף אתר "המקצוענים"
מיקום המזגן, חיבור מקצועי שלו לתשתיות מים וחשמל, הכנת יסודות ואיטום שלו – אלו הם רק חלק מהדברים שיש לקחת בחשבון עוד לפני שממהרים להתקין אותו.
הנה כמה כללים חשובים שישמרו על המשתמשים בו, על ילדים ובעלי-חיים המתגוררים בקרבתו ועל הציוד שלכם.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני הכל: מה קובע החוק בעניין התקנת מחסן בשטח פרטי?

על פי החוק, ישנו פטור מהיתר בנייה לכל מי שמעוניין להוסיף בחצר ביתו מחסן. הדבר נקבע במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.
על פי החוק, ניתן לבנות מחסן אחד לכל יחידת דיור. וזאת, ללא צורך בקבלת היתר לכך. לשם כך, על המחסן להיות בנוי מחומרים קלים, שגודלו המקסימלי יהיה עד 6 מ"ר, שהגובה יהיה עד 2.05 מטר (ואם מדובר במחסן עם גג משופע, הגובה המקסימלי האפשרי הוא 2.40 מטר).
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"על מנת למנוע מצב שבו המחסן יהווה תוספת של חדר ליחידת הדיור, נקבע כי אין לחבר את המחסן ישירות לתשתיות הבית, לרבות תשתיות מים וחשמל", מסביר בארי יהוידע, סמנכ"ל מחקר ופיתוח של חברת canopia מבית פלרם.
"כמו כן, אסור להקים את המחסן במקום המיועד בתוכנית המקורית לחניה וגם לא במרפסת לא מקורה שבחזית הקדמית של הבניין. זאת, למעט מקרים בהם התוכנית המקומית מאפשרת זאת במפורש".
אם המחסן שברשותכם להקים אינו עומד בכל כללי החוק האלה, תוכלו לפנות לרשות המקומית בבקשה לקבלת היתר לכך.
12 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות canopia מבית פלרם)

בחירת מיקום נכון להקמת המחסן

אחד הדברים החשובים ביותר הוא מיקום המחסן. מומלץ לבחור באזור שטוח, שאינו ממוקם בנקודה נמוכה יחסית, אם הקרקע משופעת. זאת, בכדי למנוע ניקוז מי השקיה וגשמים לכיוון המחסן. הקפידו על בחירת מקום שיהיה מספיק מוצל במשך מרבית שעות היום ומוגן מגשם, ככל הניתן.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

"הרצפה עקומה": הקפידו על הקמת המחסן על משטח מפולס

התקנת המחסן על שטח עקום או על משטח עם בליטות, עשויה להשפיע על יציבות המחסן והמדפים המורכבים בתוכו. "הדבר יכול להוות סכנה בטיחותית למשתמשים", מדגיש יהוידע. "לכן, יש לוודא שמציבים את המחסן במיקום ישר או לפלס עבורו שטח ייעודי".
לפני הרכבת המחסן, יש לוודא כי המשטח עליו אנחנו מציבים אותו הוא משטח קשיח. יהוידע: "הרכבה על משטח חול לדוגמא או אדמה בוצית אחרת, עשויה להשפיע על יציבות המחסן במשך הזמן".
אם אין לכם שטח כזה, צרו אותו. השקיעו בהקמת יסודות למשטח, אשר ירחיקו את המחסן ממגע ישיר עם הקרקע עליה הוא מוקם. יציקת בטון, היא הפתרון הטוב ביותר, אך גם הנחת בלוקים או תשתית עץ, עדיפות על פני הנחתו ישירות על הקרקע.

אל תזלזלו בחשיבות העיגון שלו למשטח

"טעות נפוצה בזמן תהליך ההרכבה היא וויתור עיגון וחיזוק המחסן למשטח הביסוס שנוצר", אומר יהוידע. "בהיעדר עיגון, המחסן לא יהיה יציב, והדבר יכול לגרום לתנודות בזמן תנאי מזג אוויר קשים, כדוגמת סופות חזקות. לדבר השלכה בטיחותית חמורה. לכן, חשוב לעגן אותו היטב למשטח כבר במהלך ההתקנה".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הרכבת מחסן בשטח קטן מידי

"יש לקחת בחשבון שעבור תהליך ההרכבה של המחסן אנחנו צריכים שטח מרווח מספיק לעבודה", אומר יהוידע.
"לכן יש לוודא מראש שאנחנו מגדירים לטובת זאת שטח גדול יותר מזה של מידות המחסן המקוריות".
לדבריו, "עבודה במסגרת שטח עבודה קטן, תגרור אי נוחות ועשויה להוביל לטעויות בהרכבה.
"כמו כן, יש להשאיר שטח גישה למחסן, במידה ולא יחושב שטח נוסף מעבר לזה המוגדר למידות המחסן, הגישה אליו תהיה לא נוחה או אפילו בלתי אפשרית".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האם מיקום המחסן מאפשר אוורור ופתיחה נוחה של דלתות וחלונות?

"יש לוודא לאיזה כיוון דלת המחסן נפתחת", מסביר יהוידע. "אם תידרש רמפה בכניסה אל המחסן, יש לוודא שהיא נפתחת בצורה תקינה וללא שום גורם מפריע. כמו כן, במידה והמחסן כולל חלון, יש לוודא לאן הוא פונה ולאיזה כיוון הוא נפתח".
החשיבות של מיקום פתחי המחסן חשובה לא רק מטעמי נוחות וניצול תאורה טבעית בשטח המחסן, אלא גם לצורך שמירה על הציוד שבתוכו. אוורור טוב ימנע ריקבון של הציוד. לכן, הימנעו מהצמדתו לגדרות או לצמחיה, שכן אלו ימנעו כניסה של שמש ורוח, ותיאלצו להתמודד עם בעיות של טחב ועובש הנגרמות כתוצאה מלחות כלואה בתוך המחסן".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הרכבה רשלנית, ללא ידע טכני ושלא בהתאם להוראות היצרן

אמנם לא מדובר במבנה מסובך במיוחד להקמה, אך גם הוא מחייב ידע טכני וניסיון בהרכבת מוצרים. "הרכבה רשלנית יכולה לגרום לטעויות בהתקנה, ולסכנה בטיחותית לציוד שבתוכו, למחסן עצמו ולמשתמשים בו", מציין יהוידע.
"יש להיצמד לכללי ההרכבה, בהתאם להוראות היצרן, לבחור ביום עם מזג-אוויר נוח (ללא רוחות שמקשות מאוד על מהלך ההתקנה) ולהימנע מקיצורי דרך או ניסיונות להתקנה פרוביזורית מתוך אמונה ש'יהיה בסדר'".
לדבריו, "מחסן מכיל כלי עבודה חדים, כבדים ומסוכנים לשימוש. תלייה שלהם בצורה לא אחראית, יכולה לגרום לפציעות קשות, לסכן את המשתמשים בו ולגרום לנזקים מיותרים".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקנה בעזרת חומרי חיזוק לא מתאימים

"ברגי חיזוק המוברגים לפלסטיק, חלשים משמעותית מברגי חיזוק המחוברים לאום", מדגיש יהוידע. "אם קניתם מחסן ואיתו ברגים המוברגים לפלסטיק, יש לשים לב שאתם לא מבריגים חזק מידי, שכן הדבר יכול להרוס את ההברגה.
"בנוסף, יש לוודא מראש מאיזה חומר עשויים הצירים. צירי מתכת יחזיקו לאורך זמן גם כשהדלת תתנופף ברוח, בעוד צירי פלסטיק הם פחות חזקים ועשויים להישבר אם דלת המחסן אינה סגורה בתנאי מזג אוויר קשים".
ככל ויש לכם אפשרות, העדיפו שימוש בברגים, מסמרים וחיבורי קורות העשויים מנירוסטה, לאור מיקום המחסן בתנאי חוץ הרגישים יותר לחום רב ולרטיבות. למתכת יש נטייה להחליד מהר יותר, ולפגוע ביציבות המחסן והציוד המונח על המדפים ואביזרי התלייה שבו.
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חיבור המחסן לקווי מים, חשמל וביוב מחייב הכנת תשתיות מראש

אם תרצו לחבר את המחסן למים, לחשמל או לביוב חשוב שתכינו את הצינורות ואת הכבלים מראש, ותטמינו אותם מתחת למשטח המיועד להתקנת המחסן. כך, הם לא יפריעו בזמן ההרכבה. הקפידו על עמידה בדרישות התקנים הקיימים בתחום, הן לגבי בחירת החומרים והן לגבי אופן ההתקנה.
יהוידע: "לגבי חיבור המחסן לתשתיות מים וביוב, חשוב לתכנן את החיבורים כך שבמקרה של נזילת מים או פיצוץ צנרת, תהיה גישה נוחה לצורך תיקונים.
"לגבי חיבור המחסן לתשתית חשמל, חשוב להקפיד על כך שרק חשמלאי מוסמך יבצע את ההתקנה. מעבר לכך שעבודה עם חשמל ללא הסמכה ורישיון בתוקף הם עבירה על החוק, הרי שמדובר בהתקנה של קווי חשמל מחוץ לבית, בתנאים קשים יותר (שמש וגשמים), המחייבים זהירות מוגברת במיוחד".

התקנת מנגנון נעילה

"חשוב לדאוג לאפשרות נעילה של המחסן, גם למען שמירה על הציוד וגם לטובת מניעת כניסת ילדים ובעלי-חיים ללא השגחה", מוסיף יהוידע. "בנוסף, נעילת המחסן מבטיחה שרוח חזקה ופתאומית לא תפתח את הדלתות, מה שיכול לגרום לנזק לדלת, למשתמשים ולמחסן עצמו".
12 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות canopia מבית פלרם)

תליית מדפים וציוד: האם המשקל מתאים לחומר ממנו עשוי המדף או קיר המחסן?

ישנם חומרים שונים המשמשים לבניית מחסן. פלסטיק, מתכת, עץ וכן הלאה. יהוידע: "לכל חומר, יש יכולת נשיאת משקל שונה. לכן, חשוב לוודא מראש (עוד לפני קניית המחסן), מהו המשקל המקסימלי שניתן לתלות על כל מדף ועל כל אחד מקירות המחסן. במחסנים בהם חיבור המדפים הוא לקיר מתכת, המדף יוכל לשאת משקל גבוה יותר של ציוד".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מיקום המחסן קרוב מדי לעצים

גם אם בשלב הקמת המחסן העצים השתולים בקרבתו קטנים יחסית, חשבו לטווח ארוך. בעתיד, כשיפתחו שורשים באדמה, הם עלולים להרים את בסיס המחסן. ואז, ייתכן קושי בסגירת הדלתות.
"במצב כזה, המחסן לא יעמוד ברוחות ולא יוכל לשאת את המשקל אותו הוא מיועד לשאת", מפרט יהוידע. "במקרה קיצוני, המחסן אף יכול לגמרי להתמוטט. בכל מקרה, במצב זה, חשוב לדעת מראש שהקמת מחסן בקרבה גדולה מדי לעצים, שוללת מכם את אחריות היצרן, שכן הדבר נחשב להתקנה רשלנית, בניגוד להנחיות יצרן".
12 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איטום לא טוב של הרצפה מזמין צרות

היעדר איטום או איטום גרוע של המשטח עליו מותקן המחסן, יכול לעודד כניסת מזיקים ובעלי-חיים מסוכנים לשטח המחסן.
"איטום לא טוב יכול לגרום לחדירת עשבייה לתוכו ולכניסת מזיקים כגון חרקים, נחשים וזוחלים אחרים. לכן, כדאי להשקיע באיטום המחסן כבר בשלב ההתקנה, ולבצע בדיקות תקופתיות של מצב האיטום, ולתקן כשלי איטום כשהם מתגלים. בנוסף, מומלץ להדביר את המחסן מדי תקופה על מנת למנוע את כניסתם ככל הניתן".
למדריכים נוספים בתחום הגינון, הפרגולות והדקים לחצו על הקישור.
פורסם לראשונה: 11:53, 15.06.22