הביצים מתייקרות יואב כהן
(צילום: חגי דקל)
אזרחי ישראל התבשרו אתמול (שלישי) על התייקרות נוספת, כשמשרד החקלאות הודיע כי החל מה-1 בפברואר מחירי הביצים שהמדינה מפקחת עליהם יעלו ב-15.9% בממוצע. מחיר של תבנית תריסר ביצים בגודל XL יעלה ב-2.09 שקל מ-13.1 שקל ל-15.19 שקל, מחיר של תבנית ביצים בגודל יעלה ב-1.92 שקל מ-12.05 שקל ל-13.97 שקל, מחיר ביצים בגודל M יעלה ב-1.74 שקל מ-11.15 שקל ל-12.89 שקל.
"צריך להבין מאיפה נובע הזינוק במחיר", מסביר יואב כהן, יו"ר האגודה החקלאית במושב נטועה מראשי מאבק מגדלי הביצים. "כמו שכולנו יודעים לפני קצת יותר משנה פלשה רוסיה לאוקראינה, וספקיות התבואה העיקריים של מדינת ישראל הן אוקראינה ורוסיה, ובעקבות המלחמה גם מחיר התבואה עלה. לא רק שהוא עלה, אלא הפך להרבה יותר קשה להשגה כי לא טיפלו שם בשדות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
יש ביצים ברמי לוי באשקלון
תבניות ביצים
(צילום: רועי עידן)
בכמה הוא עלה שפתאום מקפיצים את המחיר בכ-2 שקלים לתבנית? "מחיר התערובת עלה בסדר גודל של 60% השנה, אבל מחיר הביצה לא התעדכן. בשנה שעברה נחתם הסכם בין משרד החקלאות למגדלי הביצים, שיהיה סוג של טייס אוטומטי שיצמיד את מחיר הביצה למחיר התערובת. כשמחיר התערובת יעלה מחיר הביצה יעלה, ולהפך. נכון להיום מחיר הביצה נשאר כמו שהוא, אבל התערובת עלתה. כלומר, ובלי גוזמאות, במשך שנה עבדנו בחינם, לא הרווחנו כמעט כלום מענף ההטלה".
חינם? "ארד לרזולוציה ממש נמוכה כדי שתבינו את המספרים. אם הרווחנו מלול עופות קרוב ל-9,000 שקל עד לפני שנה וחצי, והיינו משלמים קצת יותר מ-12,000 שקל בחודש להזין את הלול, בשנה האחרונה שילמנו קרוב ל-19,000 שקל. תורידי את שאר הטיפול, ואת קניית הפרגית, חיסונים שונים ואת העבודה שלנו, שהיא לאסוף את הביצים ולטפל בלהקה, פשוט לא הרווחנו כלום. חשוב שכל אזרח במדינה ישמע ויבין את המספרים בצורה מדויקת. מדברים בסיסמאות ואחוזים, אבל יש מספר מאחורי הכל, וזה המספר המדויק. מאוד חבל לנו שזה ככה, אבל בגלל זה חתמנו על הסכם שמחיר התערובת ייצמד למחיר הביצה. אם מחיר התערובת יירד הציבור ישלם פחות על ביצים".
מה המצב בשאר העולם? "לפני שבוע קראתי שמחיר הביצים בארה"ב הגיע ל-11.5 דולר לתבנית. גם באירופה המצב דומה, בטח אחרי שפעת העופות שגרמה לחוסר משמעותי של ביצים. אנחנו לא הבעיה, אנחנו התוצאה. אנחנו גם לא קובעים את המחיר, אלא תחת מעטפת של ארגון מסודר".
בגלל המצב הלא ברור ברוסיה ואוקראינה, יכול להיות שנחווה חוסר בביצים בקרוב? "אני לא רוצה להפחיד את הציבור הישראלי. אני לא חושב שיהיה חוסר, הנושא מאורגן. בדרך כלל יש שני פיקים - בראש השנה וחגי תשרי, ובפסח. בתקופות האלה יש יבוא מחו"ל שסוגר את הפער. בשאר השנה אנחנו מאוזנים מאוד".