1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה נהג הגה מכונית רכב
אילוס אילוסטרציה נהג הגה מכונית רכב
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אישום בגין פגיעה בהולך רגל והפקרתו בוטל לאחרונה באופן חריג, עשרה חודשים לאחר שהנהג הודה בעבירה והורשע: יומיים לפני גזר הדין ביקש הנאשם לחזור בו מההודאה, ובית המשפט לתעבורה בבת ים סירב - אבל המחוזי קיבל ערעור בעניין והורה על ניהול התיק מחדש. בעקבות זאת החליטה המדינה על סגירת התיק.
בכתב האישום יוחסה לנהג פגיעה בהולך רגל בבני ברק. הוא הואשם גם בנהיגה בלי ביטוח ועזיבת מקום התאונה בלי להשאיר פרטים. בין הראיות היה סרטון שמתעד את רגעי התאונה. הנהג הכחיש בתחילה וביקש לנהל הליך הוכחות, אולם בשלב מסוים הודה ובית המשפט הרשיע אותו במסגרת הסדר טיעון.
כעשרה חודשים לאחר מכן, יומיים בלבד לפני מתן גזר הדין, ביקש הנהג באמצעות עו"ד ראובן לרנר לחזור בו מההודאה ולהילחם על חפותו. בית המשפט לתעבורה דחה את הבקשה, והוא ערער לבית המשפט המחוזי. בדיון שהתקיים הפנה הסנגור לפסיקה שמאפשרת חזרה מהודאה בשלב שלפני גזר דין. הוא טען כי יש בתיק מקום לזיכוי, שכן מלבד ההודאה, הסרטון הוא הראיה היחידה נגד הנהג וממנו לא ברור ממנו שהנאשם אכן פגע בהולך הרגל. הוא הוסיף כי בסרטון נראית קבוצת גדולה של אנשים, וייתכן שהולך הרגל מעד לאחר שמישהו נפל עליו.
מנגד, עו"ד צופיה טייץ שייצגה את המדינה ציינה כי הנאשם הודיע לבית המשפט שהוא מודה בתאונה ולוקח אחריות מלאה. הוא עשה זאת בזמן שהיה מיוצג על ידי עורכת דין אחרת, ולקח לו עשרה חודשים לחזור בו. היא הוסיפה כי לפי החוק, בית המשפט יכול לאשר חזרה מהודאה רק "מנימוקים מיוחדים שירשמו" ובמקרה זה אין הצדקה לכך.
אבל השופט רענן בן-יוסף חשב אחרת, והפנה לפסיקה שלפיה ראוי שלא להכביד במשקלם של הנימוקים המיוחדים כאשר נאשם מבקש לחזור בו מהודאה בשלב שלפני גזר הדין. הוא ציין כי במקרה זה מדובר בנאשם שכמעט לאורך כל הדרך כפר במיוחס לו, וגם אחרי שהודה, אמר לשירות המבחן כי אינו שלם עם הודאתו.
צוין כי הסרטון מהתאונה אינו ברור והראיות כלל אינן תומכות באשמת הנהג. הנפגע אינו יודע מה פגע בו ומי פגע בו, לא היו סימנים על המכונית, ואין עדי ראייה אובייקטיביים שיכולים להעיד על נסיבות התרחשות התאונה. בהתייחס לתזה שהעלתה ההגנה לפיה הולך הרגל נפל ללא פגיעה של הרכב, השופט הזכיר כי המקרה אירע בחג פורים בבני ברק, כך שייתכן שאדם שיכור נפל עליו.
בנסיבות אלה הוא החליט לבטל את הודעת הנאשם ואת הכרעת הדין, והורה על החזרת התיק לדיון מחדש בבית המשפט לתעבורה. ואולם כאמור המדינה ביקשה לבטל את כתב האישום. השופטת צפורה משה נעתרה לבקשה והתיק נסגר.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הנהג: עו"ד ראובן לרנר • ב"כ המאשימה: עו"ד צופיה טייץ • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין