"אני מבין גם את הצד של פראט את וויטני (הבעלים של מפעל "טכנולוגיית להבים" בנהריה שצפוי להיסגר - ר"כ)". כך אמר היום (ב') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio אוהד כהן, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ומנהל מינהל סחר החוץ, ברקע סערת פיטורי הענק שצפויים בעקבות סגירת המפעל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדבריו, "אין כרגע משא ומתן בינינו לבין פראט אנד וויטני, יש דיאלוג. אנחנו מסבירים להם שזה חשוב לנו ומבקשים שיחזרו לשולחן השרטוטים ויבדקו האם באמת כל האופציות מוצו. הם מבינים את האירוע ושיש פה עניין יותר מורכב מאשר פיטורים רגילים של עובדים". רוצים לדעת עוד? האזינו לקטע הרלוונטי ב"כסף חדש" באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
1 צפייה בגלריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
מפעל טכנולוגיית להבים, נהריה
(צילום: שמיר אלבז)
באשר לשאלה האם על הממשלה להתערב בפיטורים, אמר כהן כי "אנחנו מסתכלים על כל מקרה לגופו. יש הבדל גדול בין מפעל של 900 עובדים או חברה שבה מפוטרים 30-20 עובדים. במקרה של להבים מדובר באזור בו אפשרויות התעסוקה יותר מוגבלות ומורכבות ואני חושב שתפקידה של המדינה ושל משרד הכלכלה והתעשייה להפוך כל אבן כדי לראות איך אנחנו דואגים לאותם עובדים ועוזרים לאותו מפעל להמשיך לעבוד, בין אם באותה תצורה או תוך שינוי ייעודו.
"אנחנו לא רוצים להתערב בשוק החופשי ולא נגיד לחברה 'אסור לכם לפטר', אבל אנחנו כן יכולים לעבוד ולחשוב ביחד איתם ולהגיד להם: 'תראו, אתם חלק מקבוצה הרבה יותר גדולה שעושה הרבה מאוד דברים מעבר למנועי מטוסים, יכול להיות שיש לכם בתוך הקבוצה גורם אחר שחושב כעת על הקמת מפעל איפשהו שיכול להשתמש בחלק או בכל העובדים הקיימים'".
כהן הוסיף וטען כי "פעמים רבות הפיטורים נעשים בין לילה. במקרה הזה החברה אומרת שהיא תתחיל בתהליך הפיטורים רק בשנת 2024 - זאת אומרת שיש לנו הזדמנות לנסות ולחשוב ביחד עם החברה איך בכל זאת אנחנו משמרים את הפעילות באזור הזה".
יחד עם זאת, כהן סבור כי "מדינת ישראל לא צריכה להתחיל ולהפעיל את המפעל בעצמה, כי המדינה לא יודעת לעשות זאת. אין לה שום יתרון יחסי והיא תעשה את זה גרוע. מה שכן, המדינה יכולה כמו שאמרתי לפרוס את הכלים שיש לה בפני החברה - בין אם זה הכשרות מקצועיות, מענקי הון, הטבות מס וכו' - ולשכנע אותה שבכל זאת שווה לה לחשוב על הפעלת אופרציה חדשה".