ההחלטה של בנק ישראל אתמול להותיר את הריבית על כנה מצביעה על קיפאון מסוים, לפי גורמי המקצוע. אמנם בשוק הנדל"ן חלה התאוששות, שבאה לידי ביטוי בעלייה בהיקף העסקאות לרכישת דירות, כפי שהשתקף בחודשים האחרונים בנתונים שפרסמו הכלכלן הראשי במשרד האוצר ובלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; אך על רקע המלחמה ואי היציבות הפוליטית, העלייה באינפלציה משפיעה על היקף המשכנתאות, ויש מי שמעדיף להשקיע את כספו מעבר לים.
לראיה, הדוח האחרון של ענקית הנדל"ן הבינלאומית JLL, שפורסם בשבוע שעבר ב-ynet, מצביע על כך שישראל ניצבת במקום ה-8 בהשקעות נדל"ן באירופה ובמקום ה-10 בהשקעות נדל"ן בכל העולם. על פי הנתונים, ב-2023 הסתכמו ההשקעות בכ-1.3 מיליארד דולר. מדובר בעיקר בחברות נדל"ן, פנסיה וביטוח שכספנו מושקע בהן, אולם גם משקיעים פרטיים נכנסו בתקופה האחרונה לתמונה.
על רקע המלחמה: איפה משקיעים הישראלים בחו"ל? - ראיון עם אסף טיאר ופלג יריב
(צילום: ירון ברנר)
בראיון שנערך היום באולפן ynet סיפרו פלג יריב, מנכ"ל חברת פאלמו העוסקת בהשקעות נדל"ן ביוון, ואסף טיאר, סמנכ"ל המכירות בחברת יורופה נדל"ן העוסקת בהשקעות נדל"ן בפורטוגל, כי מאז תחילת השנה חלה עלייה בביקושים לרכישת דירות גם מחוץ לישראל.
"שירתנו במילואים, ומהרגע שחזרנו מהמלחמה לעבודה ראינו ב-4 החודשים האחרונים עלייה של כ-30% בפניות לחברה, לעומת התקופה המקבילה ב-2023", אומר יריב. "אנחנו מקבלים אלפי 'לידים' (התעניינות אונליין של רוכש דירה – א.ל) ומוכרים עשרות דירות ביוון כל חודש לישראלים. אם לפני 7 שנים השקעה מעבר לים הייתה הרפתקה מסוכנת, היום אנחנו יודעים להנגיש אותה. היום הישראלים מחפשים אלטרנטיבות וביזור ההשקעה".
1 צפייה בגלריה
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן
יריד נדל"ן בת"א
(צילום: רוני הרמן)
לדברי טיאר, ההתעניינות הגוברת בהשקעות נדל"ן בחו"ל החלה בשנה שעברה, לאחר שהחלה המהפכה המשפטית, וביתר שאת בעקבות מלחמת חרבות ברזל. "מדובר במגמה שאני מבחין בה כבר שני עשורים, אבל החל מהשנה שעברה ומתחילת השנה ניתן לראות הרבה ישראלים שרוצים לפזר השקעות. פורטוגל נותנת מימון והכסף הוא יחסית זול, המשכנתאות הן בסדר גודל של כמעט מחצית מישראל וארה"ב והאינפלציה מתחת ל-2%".
כמובן שצריך לציין שכל אדם שמתעניין ברכישת דירה בחו"ל צריך לערוך את השיקולים שלו, לוודא את הסיכונים והמוקשים הטמונים בעסקאות אלה, וזאת בהתחשב באירועים הכלכליים, הגיאו-פוליטיים והאישיים. טיאר נשאל על המוקשים שבהשקעות בנדל"ן בחו"ל והשיב כי "השקעה בחו"ל, מטבע הדברים, בטח בפורטוגל, מדינה דוברת פורטוגזית, צריך לבצע עם שחקן שיודע לתת את כל הליווי מקצה לקצה. כבר ליווינו מאות עסקאות, אנחנו יושבים שם ומכירים את מוסדות התכנון, יש לנו חברת ניהול נכסים בעברית, אנחנו עורכים בדיקת נאותות לכל עסקה עם עו"ד מקומי עד למסירה, כולל אסטרטגיית יציאה ליום שבו ירצו למכור".
"כאשר קונים נדל"ן, צריך לערוך סקר שוק ולהבין מבחינת המקרו מה קורה ביעד הנבחר", מוסיף יריב. "מחירי הנדל"ן ביוון עדיין נמוכים בכ-20% ממה שביו ב-2008 ערב משבר הסאב פריים, כשמקבילות אירופאיות עברו כבר את רף המחירים של 2008 ב-60% ו-70%. אנחנו רואים עלייה בשנים האחרונות אבל היא אינה דרמטית כי כרגע זה לא שוק ממונף. אנחנו מאמינים שברגע שיפתחו את המשכנתאות גם למקומיים וגם למשקיעים, ייפתח הסכר והמחירים יזנקו. היום ב-100 אלף אירו אפשר לקנות דירה חדשה, מרוהטת, עם כל הוצאות המיסוי, בישראל ב-400 אלף שקל את אפילו לא יכולה לקנות חניה".