הוספת הערים באר שבע ואשדוד לתוכנית מסלול הפיצויים המלאה ליישובים המפונים, כפי שאמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בדומה לתנאים שמובטחים ליישובים מ-0 עד 7 ק"מ, תעלה לקופת המדינה כ-9 מיליארד שקל עד לסוף שנת 2023. עלות המלחמה למערכת הביטחון כולה תסתכם עד סוף השנה בכ-80 מיליארד שקל.
העלות העצומה הזאת כוללת את עלות הלחימה של צה"ל, המשטרה והיחידות הביטחוניות, ואת גיוסם של מאות אלפי אזרחים למילואים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
על פי הערכות במשרד האוצר, הפגיעה בצמיחה של מדינת ישראל בחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר, תהיה נמוכה מעט ממה שנצפה תחילה, ותגיע לאחוז אחד של תוצר השווה ל-18 מיליארד שקל. הנתון הזה, שנחשב יחסית לטוב ממה שחשבו תחילה, עשוי לדחות מעט את הכוונה של חברות דירוג האשראי להוריד את הדירוג של ישראל כבר לקראת סוף השנה הנוכחית, או בראשית שנת 2024.
במלאת חודש למלחמה, העלות הנוכחית של 32 ימי לחימה מוערכת כבר בכ-50 מיליארד שקל, וככל שהמלחמה תתארך הזינוק בעלות יהיה עצום, הן בשל הוצאות הלחימה, הן בשל המשך גיוס מאות אלפי אנשי מילואים, תוך פגיעה קשה במשק, והן בשל הנזקים הכבדים לעסקים והצורך לפצות אזרחים על אובדן ההכנסות ושהיית רבים מהם בבית במקום במקומות העבודה.

הסיוע האמריקני יכסה רק חלק מהוצאות המלחמה

הוצאות מערכת הביטחון מוערכות כבר במשרד האוצר ביותר מ-30 מיליארד שקל, כאשר ההוצאות העיקריות נגרמות מגיוס 360 אלף חיילים למילואים ועשיית שימוש בתחמושת, שכבר עולות ב-30 יום בהרבה על הוצאות צוק איתן, מבצע שנמשך 51 ימים. הסיוע האמריקני (14.3 מיליארד דולר) צפוי לכסות רק חלק מהוצאות המלחמה לפי שעה, וזאת אך ורק עד לסוף שנת 2023.
לפי הערכות ראשונות, הנזקים שנגרמו ב-24 ישובים בעוטף עזה, שחלקם נהרסו כמעט כליל, מגיעות לפחות לכ-10 מיליארד שקלים, ושיקום, על פי התוכניות הראשונות, ב-3-4 השנים הקרובות של האזור, יעלה בין 15 ל-20 מיליארד שקל. עוד 5 מיליארד שקל נזקים נגרמו כתוצאה מירי טילים על שאר היישובים בארץ, מעבר ל-0-7 ק"מ מהרצועה, ובראשם אופקים, נתיבות, ראשון לציון, חולון, תל אביב ובאר שבע.
3 צפייה בגלריה
כפר עזה
כפר עזה
ההרס בכפר עזה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
מס רכוש משכן בימים אלה, מעבר למפונים בצפון ובדרום הארץ, על חשבון המדינה, מאות משפחות שביתם ודירותיהם נפגעו בכל חלקי הארץ, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. התמיכה ושיכון מפונים בבתי מלון ובצימרים של כרבע מיליון איש מדרום וצפון הארץ עלה כבר כ-2 מיליארד שקלים.

1,000 שקל בלבד ל-60 אלף מפוני העוטף

רשות המיסים העבירה עד השבוע תמיכה ראשונית של 1,000 שקל בלבד ל-60,000 מפונים מעוטף עזה ושדרות, זאת לצד "דמי הכלכלה" למפונים שלא נכנסו למלונות. "מנהלת תקומה" החדשה העבירה אמנם, מתוך תקציב של מיליארד שקלים, כבר 111 מיליון שקלים למועצות האזוריות ולעיר שדרות, אולם רוב המפונים טרם קיבלו תמיכה כלשהי מכספים אלה והעברתם הובטחה בהמשך השבוע. סכומים נוספים ממנהלת התקומה יועברו בקרוב ומיועדים לסיוע דחוף נוסף לתושבים.
התמיכה בעסקים ברחבי הארץ צפויה להסתכם, ללא הפיצוי שטרם אושר לבאר שבע ואשדוד, בכ-12 מיליארד שקלים לחודשים אוקטובר, נובמבר ודצמבר, בעוד שבקרן הפיצויים המיוחדת היו עם פרוץ המלחמה רק 18 מיליארד שקלים. הוספת באר שבע ואשדוד בעלות של 9 מיליארד שקל עד לסוף שנת התקציב, תגרום לכך שקרן הפיצויים תתרוקן מהכספים שנצברו בה והדבר יחייב העברת כספים מתקציב המדינה הרגיל לקרן הפיצויים.
3 צפייה בגלריה
מרכז קהילתי בהרצליה שקלט אליו מפונים מעוטף עזה
מרכז קהילתי בהרצליה שקלט אליו מפונים מעוטף עזה
מפוני העוטף בהרצליה
(צילום: יאיר שגיא )
הנזקים בגביית המיסים ברחבי הארץ מגיעים לפי שעה למיליארדי שקלים בודדים, אולם על פי תחזיות של הכלכלנים במשרד האוצר, הן יסתכמו בסופו של דבר ביותר מ-20 מיליארד שקל.
גורם בכיר במשרד האוצר העריך כי החמרה עתידית נוספת במצב הכספי של קופת המדינה עלול יהיה להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל במחצית הראשונה של שנת 2024. באוצר ינסו להסביר לכלכלני חברות הדירוג כיצד ממשלת ישראל תפעל לחפות על הנזקים למשק והגידול בגירעון בתקציב, וכי אין כל סכנה לכך שישראל לא תוכל לעמוד בשלב כלשהו, גם בשנה הקרובה, בהחזר חובותיה, הגורם העיקרי שנבחן על ידי חברות דירוג האשראי.