הבנות חלקיות בין הנהלת אל על לעובדים: בפגישה שהתקיימה אתמול (ג') במלון כפר המכביה, שבה נכחו נציגי ועד העובדים ונציגות ההנהלה בראשות סמנכ"ל התפעול של החברה, הושגו הבנות חלקיות על החזרת 150 עובדים קבועים לעבודה, ותשלום מענקים בגובה דמי החל"ת ל-250 עובדים קבועים, שהחברה תמשיך לשלם להם אותם עד סוף השנה. יש לציין כי 800 עובדים לא קבועים עדיין יושבים בבית מאז מרץ 2020.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתוך כך, נציגי ועד העובדים יפגשו היום בערב לראשונה עם בעל החברה קני רוזנברג. זאת על רקע הסכסוך בין הוועד להנהלת אל על בנוגע לשינוי המדיניות של טיסות בשבת והחשש מהפסקת פעילות חברת הבת סאן דור, שתגרור צמצום נוסף במספר העובדים.
1 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
לראשונה מאז שרכש את החברה, רוזנברג מקיים היום ומחר סבב פגישות עם כל ועדי הנגזרים בחברה: הטייסים, הדיילים ועובדי קרקע. האחרונים מהווים 85% מכלל המועסקים באל על, שמספרם עומד על כ-3,700 עובדים. לאור המתח בין העובדים, ההסתדרות והנהלת החברה, ההערכה היא כי הנכונות של רוזנברג להיפגש כעת עם העובדים הושפעה גם מהעובדה שהאוצר הקשיח את עמדתו כלפי החברה, ורמז על אפשרות לשנות את הבעלות במידה שרוזנברג לא יעמוד בתנאים.
שרון בן יצחק, יו"ר נציגות העובדים, אמר ל-ynet כי בפגישה שתתקיים היום יבקשו העובדים מרוזנברג להמשיך להצעיד את אל על קדימה במטרה להיות החברה המובילה והלאומית של ישראל, וכן יביעו את מורת רוחם מהתוכניות לצמצום הפעילות, שביניהן מכירת מטוסים, הפסקת טיסות מטען וביטול טיסות סאן דור בשבת.
ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה שייכנס לתוקף ב-18 בספטמבר, אם עד אז ועד עובדי אל על לא יגיע להבנות עם הנהלת החברה. הסכסוך הוכרז לאחר מכתב חריף של יו"ר ההסתדרות אמנון בר ניב לאל על, שבו האשים את ההנהלה ב"הסתרת שינוי המדיניות" לגבי הטיסות בשבת. עוד כתה כי "התנהגותכם חריגה ואינה מאפיינת חברה חפצת חיים". גם בפגישה אתמול טענו העובדים כי הנהלת אל על אינה נלחמת על השוק ומאבדת יתרון לחברות תעופה זרות מתחרות, כאשר כיום נתח השוק של אל על עומד על 23% מכלל הטיסות.
במקביל, היום נודע שבנק הפועלים מתעניין ברכישת חלק ממועדון הנוסע המתמיד של אל על, שמוערך בשווי 250 מיליון דולר. הבנק מעוניין לשלב את המועדון עם אפליקציית התשלומים שלו ביט, כך שמשתמשי האפליקציה יוכלו לצבור נקודות מועדון על פעילותם. אל על חויבה על ידי האוצר למכור חלק מהמועדון כחלק מהתנאים לסיוע - הלוואת בלון בסך 50 מיליון דולר שהמדינה מוכנה לתת לחברה לשלוש שנים ללא ריבית ותשלומים עד מועד הפירעון. בשלב זה עדיין יש מחלוקות עם רוזנברג לגבי דרישת האוצר שיזרים לחברה 43 מיליון דולר במקביל להלוואה מהמדינה, בנוסף להזרמה של 50 מיליון דולר.
לאחר הפגישה, טענו בוועד העובדים כי "מורגש שבעלי החברה מנותק ממה שקורה בחברה ולא ממש מבין את המציאות שבה נמצאים העובדים. משמעות ההחלטה שלא להחזיר את סאן דור לטוס בשבת היא צמצום משמעותי והפיכת אל על מחברה לאומית לחברה קטנה. סכסוך העבודה של עובדי אל על עליו הכריזה ההסתדרות שריר וקיים".