10 שקלים לחצי ק"ג עגבניות שרי בירקניות בתל אביב – כך גילו צרכנים שרגילים לקנות אצל הירקן מארז חצי ק"ג שרי ב-20, וגם ב-40 שקל. אחרי ששפשפנו את העיניים ובדקנו פעם שנייה שזה אכן המחיר, פנינו לבדוק מה המחיר הסיטוני ומה המחירים לצרכן כרגע ברשתות השיווק – והופתענו: בשל שפע של היצע בשוק, המחיר הסיטוני של ק"ג עגבניות שרי ירד למחיר הנמוך מעגבנייה רגילה, ויש רשתות שחולקות את ההוזלה עם הצרכנים.
רשתות כמו ויקטורי, יוחננוף, אושר עד, רמי לוי וקרפור חוגגות את ההוזלה ומוכרות מארזי 500 גרם של שרי ב-10 שקלים ומטה. ברשת חצי חינם מוכרים 460 גרם ב-7.90 שקלים. חגיגה.
במבצעים על שרי מובילה כרגע רשת ויקטורי: 500 גרם שרי תמר (באריזת לב) נמכרת בוויקטורי, כולל בסניפים "היקרים" יותר בלב ת"א, ב-10 שקלים בלבד ובמבצע: 2 ב-10 שקלים בקנייה מעל 50 שקל בסניף. כלומר: 5 שקלים ל-500 גרם: שקל אחד בלבד ל-100 גרם שרי. בדקנו מחירי סוגי שרי אחרים בוויקטורי והופתענו: שרי אדום, צהוב, כתום ומנומר: כל הסוגים נמכרים באותו מחיר ובאותו מבצע.
אל תשלמו כרגע יותר מ-10 שקלים על מארז שרי
אחרי שבדקנו את המחירים ברשתות נמליץ לכם: אל תשלמו יותר מ-10 שקלים ל-500 גרם שרי. שימו לב למחירים: באושר עד מוכרים שרי תמר ב-10 שקלים ל-500 גרם – למשל בסניף ראשל"צ. בחנויות אושר עד בירושלים מוכרים עוד יותר בזול: 8.90-6.90 שקלים ל-500 גרם שרי תמר ללא מבצע. ברשת גם מוכרים חצי ק"ג שרי מנומר ב-9.90 שקלים בלבד וב-12 שקל לשתי יחידות – 6 שקלים ליחידה.
ביוחננוף מציעים שרי תמר באריזת לב ב-8.90 שקלים בלבד ל-500 גרם, או במבצע 2 ב-14 שקל כלומר 7 שקלים ליחידה. מארז שרי אשכולות 460 גרם נמכר בחצי חינם ב-7.90 שקלים בלבד, כלומר כ-8.6 שקלים לחצי ק"ג. ברמי לוי מוכרים אותו ב-9.90 שקלים או במבצע 2 ב-12 שקל – 6 שקלים לחצי ק"ג. גם בקרפור ובמגה בעיר הורידו מחירים: 500 גרם עגבניות שרי נמכרים שם ב-9.90 או במבצע של 2 ב-12.90 שקל (6.45 שקלים ליחידה).
יש זנים מסוימים שההוזלה בהם מינורית יותר, ויש גם פערים בין הרשתות: בשופרסל דיל מוכרים מארז עגבניות שרי לובלו 460 גרם ב-18.90 שקל. לעומת זאת, באושר עד הוא מוצע ב-9.90 שקלים ללא מבצע או 2 ב-12 שקל במבצע. מדובר בפער של 90%-215% לעומת מחיר המבצע של אושר עד. בשופרסל אקספרס, אגב, המארז נמכר ב-21.90 שקל. בשוק העיר אונליין שרי לובלו נמכר ב-15.90 או 2 ב-17.90 שקל. אריזת 700 גרם של לובלו נמכרת ב-16.90 שקל בקרפור, ב-19.90 שקל בשופרסל דיל וב-21.90 שקל בשופרסל אונליין.
ואכן, לא בכל מקום המחירים נמוכים מאוד כרגע, אם כי הם עדיין נמוכים יחסית לשיא. בשוק העיר מצאנו 500 גרם שרי תמר ב-15.90 שקל למשל. 500 גרם שרי מנומר נמכר ב-15.90 שקל בטיב טעם. שרי ויטני 460 גרם נמכר בשופרסל דיל ב-11.90 שקל או במבצע 2 ב-18.90 שקל. על שרי מיקס תשלמו 14.90-11.90 שקל ברשתות שופרסל או במבצע: 2 ב-19.90 שקל (לא כולל שופרסל אקספרס).
הרשתות קונות שרי בזיל הזול בשל עודף היצע וירידה בביקוש
מבדיקה באתר משרד החקלאות עולה שהמחיר הסיטונאי של שרי תמר לסוג א' ירד ממחיר שנתי ממוצע של 14.90 שקל לק"ג ל-9 שקלים לק"ג בסוף נובמבר. הרשתות קונות בפחות מזה.
בין 10 ל-16 בנובמבר, המחיר הסיטונאי של עגבניית שרי ירד ב-15% בהשוואה לשבוע הקודם. לקמעונאים (בתי אריזה) המחיר הסיטונאי היה 8.47 שקלים לק"ג לסוג א' ומובחר. לצרכנים, המחיר לק"ג היה אז 23.29 שקל בחנויות דיסקאונט (כ-11.6 שקל ל-500 גרם) ובחנויות בעיר, ל-26.23 שקל לק"ג (כ-13 שקל לחצי ק"ג). זאת ירידה של 3% במחיר הקמעונאי לעומת השבוע הקודם. שבוע אחרי כן, המחיר לצרכן ירד ב-2% נוספים. בדצמבר, ההוזלה כאמור העמיקה עוד יותר.
מגדל ירקות אמר ל-ynet: "קשה למכור עכשיו בשוק עגבניות שרי, כי העונה התחילה ויש עודף גדול, כשבדצמבר שטחי רמת הנגב והנגב המערבי מתקרבים לשיא ההנבה שלהם, לאחר שגם נובמבר היה חודש טוב מבחינת מזג האוויר. לצד זה, יש משום מה האטה בביקושים לשרי, וכל הגורמים האלה ביחד הביאו לכך שעגבניות שרי יותר זולות מעגבניות רגילות".
רוב הרשתות עשו קופה על הצרכנים כשהחלה ההוזלה
ירקן בחנות ירקות אמר ל-ynet: "אני מוכר שרי ב-10 שקלים לחצי ק"ג, אבל רשת ירקניות לידי פה עדיין מוכרת ב-19.90 שקל. מי שמוכר במחיר הזה, כולל רשתות שיווק שמכרו ככה עד לפני שבוע – עשו קופה על הצרכנים. הן מכרו ביוקר כשהחלה ההוזלה, כי צרכנים רגילים לשלם ביוקר על שרי".
משווק ירקות מסביר למה זה קורה: "הרשתות קונות ירקות במחירים גבוהים בקיץ בגלל בעיות ייצור ומזג אוויר. הן קונות עגבניות שרי ב-25-20 שקל לק"ג, ואז הן מוכרות לצרכנים ב-30-28 שקל לק"ג (רווחיות של 20%-40%; מ.ק). בכך הן מחזירות את עלויות התפעול שלהן ומרוויחות קצת על המוצר.
"עכשיו יש עודף בעגבניות שרי. כשהמחיר יורד באופן קיצוני ומהר – כי ככה זה עם המחירים בחקלאות – התנועה הזאת מייצרת לרשתות אפשרות להשאיר את המחיר על המדף גבוה, עד שהמחיר יורד לנקודת איזון של 7-5 שקלים לק"ג. הן מוכרות ב-20 שקל (רווחיות של עד כ-300%; מ.ק), כלומר מחזירות את כל מה שלא הרוויחו חודשים אחורה. במקום לעבוד בקוסט פלוס רווח ריאלי, הן עובדות ברווח לא ריאלי, ואז נוצר מצב שמחזירים את הכסף הביתה. כך, הרשתות מרוויחות לפעמים גם 300% ו-400% על הק"ג הזה.
למה יש עודף בעגבניות שרי?
"יש עודף סחורה כי כולם שתלו. אין הסדרה ואין פיקוח של המדינה, ואף אחד לא מסדיר את העניין של מי ישתול, כמה ישתול ואיך ישתול. זה שוק חופשי. הלקוח הסופי אמור ליהנות מזה, אבל זה לא לגמרי קורה, כי כשהמחיר יורד הרשתות קונות בזול ולא מורידות את המחיר על המדף, גם כי הן רוצות להשלים רווח וגם כדי לחסוך המולה תפעולית: הן רוצות להזיז 100 טונות ולהרוויח על זה הרבה, במקום להזיז 300 טונות ולהרוויח אותו דבר".
יש רשתות שמוכרות כרגע בזול. למשל המבצע של ויקטורי.
"יש רשתות שקונות ב-6 שקלים לק"ג בממוצע לכל הסוגים, וטוב שהן מגלמות את המחיר הזה במדף. וכמובן, המשווקים מרגישים את המשיכות בהתאם. רשת כמו ויקטורי, שמציעה מחיר כזה, יכולה למשוך 20 טונות ביום, במקום 7-5 טונות ביום. לנו כמשווקים זה מצוין, אך לא כל הרשתות עושות את זה. זה נהוג רק ברשתות הדיסקאונט".
בקרוב העגבניות יוזלו – אם הצרכנים יתעוררו
בעגבניות רגילות אין הוזלה כזאת, בינתיים. "השוק מוצף, אבל הקמעונאים קנו ביוקר כל הקיץ, כי היבוא מטורקיה נסגר", מסביר המשווק. "אפשר היה לייבא מהולנד ופולין ב-12 שקל עלות יבוא לק"ג עגבנייה – מחיר לא פרופורציונלי לכל הדעות – אז הם מחזירים את הכסף הביתה באמצעות העגבנייה.
"הם מכרו אותה ב-9.90-8.90 שקלים לק"ג, כשהעלות שלהם היתה 15-12 שקל לק"ג. זה שהם מכרו ליד העגבנייה בצל במחיר רווח וכרוב במחיר רווח וברוקולי במחיר רווח, זה לא מעניין אותם. במוצר הספציפי הזה, עגבנייה, הלקוח התרגל לשלם 15 שקל, אז הם מחזירים את הכסף.
"הם ימשיכו למכור גבוה למרות שהם קונים בזול ולמרות שהם לא הפסידו כסף על מחלקת פירות וירקות ככלל. לרשתות יש מנוף מאוד חזק הן מוכרות בין 12 ל-15 אלף מוצרים בסופר, ברגע שהן מקטינות רווח במוצר ספציפי הן מעלות את הרווח במוצר אחר והלקוח לא יכול לראות את זה".
מגדל עגבניות אמר ל-ynet: "מתחילות להגיע כמויות גדולות מאוד של עגבניות לשוק. בערבה, בנגב המערבי ובשער הנגב הגדילו את הכמויות, אז לא ברור לי למה המחיר לצרכן לא יורד. כנראה הצרכן התרגל לעגבניות ב-10 שקלים, אבל זה יירד. יש שפע. חוץ ממלפפונים וקישואים שהתייקרו כי יש קצת מחסור בגלל הקור, יש כרגע הרבה הוזלות בירקות שהצרכן צריך לדרוש מהקמעונאים: פלפלים הוזלו, גזר הוזל, שומר, חצילים, כרוב – הכל ברצפה. גם תפוחי אדמה יוזלו בקרוב. היצוא של פלפלים ותפו"א קטן, וזאת עוד סיבה להורדת המחירים.
"יש גם מצוקת עובדים. בענף הירקות שר החקלאות אבי דיכטר הגדיל את המכסות, אבל התאילנדים לא הגיעו, אם כי עכשיו הם חוזרים. בקיצור, בשורה התחתונה – מחירי הירקות עומדים לרדת".