במשרד האוצר ובקרב גורמים בכירים במשק הופתעו והתאכזבו מפרסומה בבהילות של הודעת הורדת דירוג האשראי ע"י S&P אחרי חצות הלילה האחרון, שעות ספורות בלבד לאחר התקפת הטילים המסיבית על ישראל מאיראן. גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet כי "במקום להוריד לאיראן את הדירוג לפני שכלכלתה עלולה להינזק מאוד מתגובה ישראלית רחבה, הענישו את ישראל שהותקפה".
אולם, לצד הבשורה הרעה ציינו באוצר שסוכנות הדירוג הגדולה בעולם סטנדרד אנד פור בחרה בניגוד למודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל רק ברמה אחת ולא בשתיים, ולכן הדירוג נותר ברמת A והוא גבוה בדרגה אחת מזה של מודי'ס.
1 צפייה בגלריה
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו יורק
משרדי S&P בניו יורק
(צילום: AP)
גורם בכיר באוצר ציין כי דווקא בעת שישראל פועלת לקראת מצב שיאפשר את החזרת המפונים בצפון ואולי גם הפסקת הלחימה בעזה "היה ניתן לצפות שחברת הדירוג לא תקדים את הודעתה מנובמבר ותמתין גם לתוכנית הממשלה לצמצום הגירעון".
S&P הורידה, כאמור, את דירוג האשראי של ישראל מ-+A ל-A, עם תחזית שלילית לעתיד הקרוב. בראש הסבריה מצויה הרחבת המלחמה מול החיזבאללה בלבנון והרעת נתוני התחזיות של כלכלת ישראל ובראשם צמיחה אפס השנה ורק 2.2% בשנה הבאה לעומת תחזית קודמת ל-5%. יצוין שהודעת החברה מתונה בלשונה בהרבה מנוסח ההחלטה של חברת מודי'ס וגם האשמתה כלפי מדיניות הממשלה מעטה ביחס להשפעות הרחבת המלחמה על המשק הישראלי.

סוכנות הדירוג S&P נחשבת בעולם לשמרנית מאוד ולמשפיעה באופן הרב ביותר על החלטות הגורמים הפיננסיים בעולם מבין שלוש הסוכנויות הגדולות בעולם, שעליהן נמנות גם מודי'ס ופיץ', שצפויה כנראה להוריד לפני סוף השנה בשנית את דירוגה של ישראל, לאחר שהייתה האחרונה לעשות כן בהורדה הראשונה בשבועות האחרונים מבין שלוש החברות.
יצוין שלאחר הורדת הדירוג על ידי חברת מודי'ס לא כונס שוב דיון משמעותי במשרד האוצר לבחון את הדוח החמור ולהסיק מסקנות. ראש הממשלה אף לא טרח לפרסם הודעה כפי שעשה בעבר ונראה שלא היה לו משהו טוב לומר אחרי הורדת הדירוג בשתי רמות, בעת שבעבר הדירוג ירד רק ברמה אחת ונתניהו הגיב כמו שר האוצר שבסיום במלחמה הדירוג יעלה מחדש, מצב שכלכלנים סבורים שעשוי לארוך שנים לא מעטות.
מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים, ח"כ ולדימיר בליאק, אמר הבוקר כי "כמו בפעמים הקודמות, למרות המורכבות הביטחונית והגאו-פוליטית, אני סבור כי אם שר האוצר בתחילת השבוע היה מגיב להודעה של מודי'ס בצורה אחראית ובוגרת, ומסמן יעדים פיסקאליים לעתיד, תוך הבטחה לביטול הכספים הפוליטיים ולסגירת המשרדים המיותרים, אולי ההודעה של S&P הלילה הייתה נראית אחרת".
לדברי בליאק, "אבל זה פחות מדאיג כי ב-S&P מעריכים שהצמיחה במשק השנה תעמוד על 0%, שהיא ירידה ריאלית ברמת החיים של 2-3%, והגירעון יגיע ל-9% השנה ולפחות ל-6% בשנה הבאה. זה רע מאוד בפני עצמו ופסימי יותר מההערכות של מודי'ס"
עוד אמר כי "יהיו השלכות חמורות של הורדות דירוג האשראי על השירותים החברתיים, שער המטבע, יוקר המחיה ורמת החיים. תזכרו כי כאשר אתם משלמים היום על סל הקניות לחג 30-35% יותר ממה ששילמתם ב-2023, לפחות על 2/3 מזה אחראית המדיניות המופקרת של שר האוצר וראש הממשלה".