"אתם מספרים לי סיפורים כבר שלושה חודשים של דיונים על יוקר המחיה. הגיע החג ופתאום כולם העלו מחירים, קוקה קולה העלתה מחירים ב-9%. מספיק. אני גמרתי עם הסיפורים שלכם. יש לכם בעיה איתי, או שהמחירים יירדו במדינה או שאטפל בכם בצורה אחרת", כך התפרץ יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, על נציגת שופרסל ופקידי האוצר בדיון היום (רביעי).
אחד הנושאים שעלו בדיון נגע בהגברת התחרות בענף המזון, שנועד להפחית את יוקר המחייה, בהתייחסו לסעיף בחוק המוצע לפיו רשת כדוגמת שופרסל, שתמכור למעלה מ-55% ממוצריה מתוצרת יצרנים קטנים, תוכל לפתוח כ"פרס" סניפים חדשים באזורי ביקוש, ללא צורך באישור רשות התחרות.
1 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
דוד ביטן
(צילום: יואב דודקביץ' )
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
על כך פנה ביטן לנציג האוצר בדיון ואמר: "אני לא מוכן שתיתנו לרשתות רק גזרים, אני רוצה לראות גם מקלות. אם הרשתות לא יעמדו ביעדי החוק תסגרו להם סניפים. לשופרסל יש 270 סניפים, אז יהיו לה פחות. גם אם אני סוגר מקומות עבודה. כך אני רוצה. סיפורים תספרו בוועדה אחרת. אני רוצה שהמחירים יירדו. אולי עד עכשיו לא הבנתם אותי טוב, מכל הרפורמות שלכם עד כה, המחירים לא ירדו, מה אתם מביאים לי חוקים חדשים כשהמחירים כל הזמן עולים?"
ההתכנסות של ועדת הכלכלה היום הייתה לשם הכנה לקריאה שנייה ושלישית את פרק הגברת התחרות בענף המזון והטואלטיקה. הההצעה שהוצגה בדיון על ידי האוצר חשפה איסור חדש מרחיק לכת שנועד לטענת האוצר ורשות התחרות להגביר את התחרות ולהוריד את הריכוזיות בענף המזון: להקפיא כליל, במשך שלוש השנים הבאות, מיזוגים בין יצרן גדול או ספק גדול, עם יצרן גדול אחר, או עם יצרן בינוני. לאחר ששמע את הסתייגות חלק מהנוכחים, הורה ביטן לאוצר להכניס סעיף לפיו יותר באופן חריג מיזוג בין יצרן קטן-בינוני ליצרן גדול, במידה שהיצרן הקטן הנרכש נמצא על סף קריסה כלכלית.
כמו כן, אמר ביטן כי הקפאת המיזוגים תהיה לשנתיים בלבד שלאחריהם ייבדק אם הניבה תוצאות בדמות הורדת מחירים, ואם לא הסעיף יבוטל. עו"ד אלדר כורש, שמייצג את התאחדות התעשיינים אמר: "לאיסור המיזוגים אין אח ורע בעולם, יש גם מיזוגים פרו תחרותיים כמו קוקה קולה, שרכשה את טרה והפכה אותה למתחרה בתנובה ובשטראוס. אם האיסור הזה היה בתוקף, אז מחלבת רמת הגולן הייתה נעלמת והתחרות הייתה נפגעת".