שיכון ובינוי ממשיכה לממש נכסים במטרה להקטין את החוב הפיננסי שרובץ עליה, שעומד על 11.3 מיליארד שקל נטו, נכון לסוף הרבעון הראשון. זאת, בנוסף לחוב של 1.4 מיליארד שקל באג"ח, אותו אמורה החברה לפרוע עד סוף 2026.
סולל בונה תשתיות - חברה-בת בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי - חתמה על מזכר הבנות למכור לפידליס, פמילי אופיס שהוקם בידי גד הקר וערן גורן, 40%–50% מהחזקותיה בחברות שהן זכייניות בארבעה פרויקטים, תמורת 58‑73 מיליון שקל. סכום הרכישה עומד על כ-5% פחות מהסכום שנמסר במזכר ההבנות, שעמד על 61—76 מיליון שקל. השלמת העסקה צפויה שלושה ימים אחרי קבלת כל האישורים. פידליס היא זו שתחליט אם לרכוש 40% או 50% תוך 60 יום ממועד החתימה.
1 צפייה בגלריה
שיכון ובינוי
שיכון ובינוי
שיכון ובינוי
(צילום: google street view)
הפרויקטים הם: מעונות הסטודנטים של המכון הטכנולוגי בחולון, מעונות הסטודנטים של המכללה האקדמית תל אביב-יפו, מבנה בית המשפט בחדרה והקרייה המחוזית של משרדי הממשלה, ומבנים של גופים ממשלתיים בנוף הגליל.
שיכון ובינוי צופה לרשום רווח הון נטו של 115–135 מיליון שקל בדו"חות הרבעון השלישי שלה כתוצאה ממכירת המניות ומשיערוך של יתרת ההחזקה. מדובר בנכסים שנחשבים לבעלי סיכון נמוך, שכן שניים מהם מושכרים למדינה ושניים אחרים הם מעונות סטודנטים שמושכרים במחיר נמוך משמעותית ממחיר השוק.
שיכון ובינוי, באמצעות סולל בונה, מצויה בעיצומם של שני מהלכים דומים למכירת הזכיינות שלה בפרויקטים. החברה מנהלת מגעים למכירת 40% ממעונות הסטודנטים בתל אביב לידי החברה הכלכלית של אוניברסיטת ת"א תמורת 145 מיליון שקל, ובמגעים למכירת 50% מקריית התקשוב, קריית המודיעין ואופק רחב - שלושה פרויקטים המיועדים לזרועות הביטחון.
המכירות, אם וכאשר ייצאו לפועל, צפויות להזרים לקופת החברה כחצי מיליארד שקל, אך המניע מאחוריהן הוא אחר - הפחתה כוללת של כ-2.5 מיליארד שקל מהחוב של החברה, שכן עם הכנסת שותף לפרויקטים, החברה תחדול מלאחד את החוב במאזנים שלה. 625 מיליון שקל מסכום זה הם חוב עבור ארבעת הפרויקטים שנמכרים לפידליס. בנוסף, 400 מיליון שקל הם חוב עבור מעונות הסטודנטים בתל אביב וכ-1.5 מיליארד שקל הינם חוב על הפרויקטים הביטחוניים, שעל מכירתם מתנהל, כאמור, משא ומתן.
מעונות הסטודנטים בחולון כוללים 428 דירות להשכרה בהשקעה של 143 מיליון שקל, ולחברה זיכיון להפעלתם עד שנת 2047. במעונות בקרייה האקדמית בתל אביב 400 דירות והזיכיון להפעלת הפרויקט הוא עד לשנת 2044. ההשקעה בהקמתם עמדה על 105 מיליון שקל.
שיכון ובינוי נסחרת בשווי של 4.46 מיליארד שקל, אחרי שירדה בכ-15% ב-10 הימים האחרונים. זאת, לאחר שרשמה עלייה של 30% מאז התפטר המנכ"ל תמיר כהן, בסוף חודש יוני, ובעל השליטה בחברה, נתי סיידוף, מונה כיו"ר זמני.
פידליס הוקמה, כאמור, בידי גד הקר וערן גורן. האחרון היה ממייסדי לאומי פרטנרס והקים את בוטיק ההשקעות זנקס, שהתאחד עם אקסלנס.