השחיין איאד שלבי, שזכה הבוקר במדליית זהב ראשונה של משלחת ישראל למשחקים הפראלימפיים בטוקיו כאשר ניצח במשחה 100 מטר גב, יקבל חצי מיליון שקל על זכייתו במדליה הראשונה של ישראלי ערבי אי-פעם במדליה. נוכח נכותו הקשה - הוא נולד חירש ואילם ומשותק בארבע הגפיים בעקבות תאונה שעבר בגיל 13 - הוא יהיה גם הספורטאי הראשון שיהיה פטור ממס לחלוטין על זכייתו במדליה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בסך הכל, המשלחת הישראלית למשחקים הפראלימפיים צפויה להביא הביתה בין 6 ל-12 מדליות, כאשר הזוכים יזכו כמובן במענקים שונים לפי גודל ההישג.
2 צפייה בגלריה
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
איאד שלבי עם מדליית הזהב
(צילום: קרן איזקסון)
שלבי בן ה-34, שרשם פתיחה חלומית עבור המשלחת, בדיוק כפי שעשתה אבישג סמברג עם הארד בפתיחת האולימפיאדה, קבע תוצאה של 2:28.04 דקות ובכך השיג את המדליה ה-375 אי-פעם של ישראל במשחקים הפראלימפיים וה-167 בענף השחייה.
הוא הספורטאי הישראלי ה-16 שזוכה במדליה בטוקיו, לאחר ששני ספורטאים זכו במדליות זהב וקיבלו כל אחד חצי מיליון שקל ושני ספורטאים שזכו במדליות ארד קיבלו כל אחד רבע מיליון שקלים. כל אחד מ-11 חברי נבחרת הג'ודו שזכו גם הם במדליות ארד קיבל 50 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
המדליות של ישראל במשחקים הפראלימפיים
המדליות של ישראל במשחקים הפראלימפיים
המדליות של ישראל במשחקים הפראלימפיים
כיוםמחויב כל ספורטאי ישראלי לשלם מס על הזכייה הכספית בגין במדליה שב זכה בשיעור המס השולי שעליו לשלם בשנה. שני הזוכים במדליית הזהב, לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט, ייאלצו לשלם על זכייתם בחצי מיליון שקל כ-150 אלף שקל למס הכנסה. זוכי מדליית הארד שזכו בה לבד ב-250 אלף שקל ישלמו על הזכיה כ-42 אלף שקל. חברי נבחרת הג'ודו ישלמו על הזכייה רק כמה אלפי שקלים בודדים, רק אם הם עובדים בעבודה נוספת כלשהי, או שיהיו פטורים לחלוטין מתשלום מס הכנסה על זכייתם ב-50 אלף שקל.
בהקשר זה יצויין כי שר האוצר, אביגדור ליברמן, ומנהל רשות הימסים, ערן יעקב, מקדמים בימים אלו חקיקה לפטור את כל הישראלים שזכו בטוקיו ושיזכו בעתיד במדליות באולימפיאדה מתשלום מס על מענקי הזכייה שיקבלו מהוועד האולימפי בישראל.
מרשות הימסים נמסר כי על פי החוק הקיים, במקרה של זכיה במדליה המס נגבה כ"מס שולי על הכנסה ממשלח יד", בניגוד למס על פרסים והגרלות (פייס, טוטו) שנגבה בשיעור קבוע של 30% על הזכיות הגדולות בפרסים והגרלות. במקרה של זכיה במדליות, המס כיום מדורג על פי מדרגות המס בהתאם לחוקי מס הכנסה.