שוק המשכנתאות העלה הילוך בחודש מאי האחרון, והיקף המשכנתאות שנלקחו היה הגבוה מאז אוגוסט 2022 ועמד על 7.8 מיליארד שקל. נתוני חודש יוני שפורסמו היום (ה') מצביעים על כך ששוק המשכנתאות נותר על הילוך גבוה. היקף המשכנתאות החדשות שנלקחו ביוני עמד על 7.75 מיליארד שקל, בדומה לחודש מאי. בהשוואה ליוני אשתקד מדובר בעלייה של 18.5%. בסך הכל, היקף המשכנתאות שנלקחו בחודשיים האחרונים גבוה ב-32% מהממוצע ב-12 החודשים שקדמו להם.
התחזקות שוק המשכנתאות מגיעה לאחר שנתיים קשות לענף, בהן העלאות הריבית ולאחר מכן פרוץ המלחמה פגעו משמעותית בשוק, שבשיאו הגיע ל-13 מיליארד שקל בחודש. היקפו באוקטובר האחרון עמד על 4.5 מיליארד שקל בלבד. בחודשים האחרונים השוק מתחיל להראות התאוששות, ומכיוון שחודשי הקיץ נחשבים כחודשים עם היקף פעילות גבוה, הציפייה היא ששוק המשכנתאות יישאר על היקפים של קרוב ל-8 מיליארד שקלים גם בחודשיים הקרובים, כל עוד לא תהיה החרפה במצב הביטחוני.
1 צפייה בגלריה
עובדי בניין
עובדי בניין
עובדי בניין
(צילום: שאול גולן)
נתון משמעותי שמסייע להעלאת ההילוך בשוק, אך גם מעלה ספק בדבר יציבותו הוא היקף הלוואות הבלון, שנותר על השיא אליו הגיע במאי האחרון - 1.3 מיליארד שקל. מדובר בכ-17% מסך העסקאות בשוק - קרוב לשיא בנתון זה בדצמבר שבו שיעור עסקאות הבלון עמד על 18.5%. לצורך השוואה, באפריל 2022, כשתהליך העלאת הריבית רק החל, שיעור הלוואות הבלון עמד על 4.7% בלבד, והיקפן הסתכם ב-496 מיליון שקל בלבד. מאז הוא טיפס בהדרגה, ובחודשיים האחרונים הוא עומד על מספר חסר תקדים של 1.3 מיליארד שקל.
העלייה המטאורית בהיקף הלוואות הבלון נובעת ממבצעי קבלנים, שלאור ההאטה בשוק בשנתיים האחרונות, נתקעו עם מלאי דירות גדול, ועלויות הליווי שלהם מול המערכת הבנקאית הלכו ותפכו יחד עם שיעור הריבית. אחד הפתרונות המרכזיים שלהם הוא הלוואות בלון מסובסדות, בהן הלקוח רוכש מהקבלן את הדירה בהווה אך יתחיל לשלם עליה רק בעוד כמה שנים.
ההלוואות כשלעצמן אינן בעייתיות והן יכולות להיות פיתרון ביניים טוב לחלק מרוכשי הדירות. השאלה היא בנוגע להיקפן, והאם הוא עלול לפגוע ביציבות שוק הנדל"ן. בבנק ישראל עוקבים אחר המגמה, אך טוענים שכרגע לא מדובר בתופעה שיצאה מששליטה, וכי הבנקים מספקים את הלוואות הבלון רק ללקוחות שיכולים כבר היום לעמוד בהחזר החודשי.