חברת א.מ.ל. אמריקן לייזר, או בשמה המסחרי, רשת "אמריקן לייזר" הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לצו עיכוב הליכים לאחר שצברה התחייבויות בסך של כ-110 מיליון שקל. החברה מבקשת למנות לה כמנהלי הסדר, את עו"ד עמית פינס ואבי קמינסקי שמתמחה בהבראת חברות.
מהבקשה עולה בין היתר כי הרשת חייבת לנושים לפי דין קדימה (עובדים, מס הכנסה, מע"מ ועוד) כ-16.5 מיליון שקל, לבנק הבינלאומי יש לה חוב בסך של כ-18.4 מיליון, חוב לבנק מזרחי טפחות בסך של כ-12 מיליון שקל, חוב לבנק לאומי בסך של כ-4.2 מיליון שקל וחוב לאמפא בסך של כ-7.8 מיליון שקל. החוב לנושים כלליים (ספקים, רופאי עיניים וחוב עתידי ללקוחות) הוא בסך של כ-37 מיליון שקל. ההתחייבות ללקוחות בסך של כ-26 מיליון שקל היא התחייבות עתידית.
1 צפייה בגלריה
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער באמצעות לייזר
הסרת שיער באמצעות לייזר. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הרשת טוענת במסגרת הבקשה שהוגשה באמצעות עוה"ד שלום גולדבלט, ליאת צרפתי שלום ורהב עין-דר כי מדובר בחברה מובילה בתחום האסתטיקה הרפואית, המתמחה בשני תחומים עיקריים: הסרת שיער בלייזר וניתוחים להסרת משקפי ראייה בלייזר. לחברה ותק של 25 שנים. בבקשה נטען כי הרשת הפכה לאחת מבין חמש החברות המובילות בתחום, החולשת על כ-10% מנתח שוק הסרת השיער בלייזר. החברה פועלת ב-20 סניפים בפריסה ארצית, מבאר שבע ואשדוד בדרום ועד לטבריה, עפולה והקריות בצפון, ומעסיקה כ-300 עובדים מקצועיים. הרשת מציינת כי מדובר בשוק (הסרת לייזר) אשר לרוב הרווחיות בו היא רבה, כשההכנסות ממכירות בשנה (בארץ) הן כ-850 מיליון שקל.

מה יהיה על הלקוחות?

הרשת מציינת כי בתחום הסרת השיער בלייזר - לאורך השנים העניקה שירות למאות אלפי לקוחות בארץ, אשר היוו את המקור העיקרי להכנסותיה. מקור זה הניב לחברה הכנסות משמעותיות של עשרות מיליוני שקלים ממכירות בשנה. נכון למועד הגשת הבקשה, לחברה כ-50 אלף לקוחות פעילים, ומידי חודש מתקשרים עמה בממוצע כ-1,000 לקוחות חדשים.
נטען כי ההתקשרות עם הלקוחות מתבצעת בדרך של רכישת טיפולי הסרת שיער, ללא הגבלה, עד לקבלת התוצאה הרצויה, בתמורה כספית בהתאם לאזורי הסרת השיער, המשולמת מראש או במספר תשלומים. התמורה מהתקשרות עם לקוח/ה היא בסכום ממוצע של כ-6,000 שקל, ובממוצע מבוצעים כ-12 טיפולים עד לקבלת התוצאה הרצויה. נכון למועד הגשת הבקשה, לחברה לקוחות להם היא נדרשת לספק שירות, חלקם שילמו את מלוא התמורה.
בתחום הסרת משקפי הראייה – טוענת הרשת כי שירתה מתחילת פעילותה בתחום כ-50 אלף לקוחות, וכיום ישנם כ-16 לקוחות אשר התקשרו עם החברה ושילמו עבור ביצוע ניתוח להסרת משקפיים שטרם בוצע וכ-420 לקוחות לאחר ניתוח הזכאים לביקורות. ההכנסות מתחום זה מסתכמות בכ-18 מיליון שקל בשנה.
הרשת מציינת כי בנסיבות שתוארו, בהן לחברה התחייבויות כלפי לקוחות רבים, כשהכנסות החברה תלויות בהמשך מתן שירות ללקוחות, ברור כי המשך פעילות החברה ושיקומה הוא משמעותי ביותר עבור לקוחותיה.

"אין יכולת לשלם משכורות"

עוד נטען כי הבקשה לצו עיכוב הליכים מוגשת בדחיפות לאור בעיית התזרים הקשה בה מצויה החברה, לרבות היעדר היכולת שלה לשלם את משכורות העובדים לחודש יולי 2024 (בסכום של כ-3.54 מיליון שקל, עלות מעסיק), והחשש שמא העובדים או נושים אחרים שלה ינקטו בפעולות עצמאיות לגביית כספים על מנת לשפר את מצבם על חשבון נושים אחרים ותוך פגיעה בהיתכנות להסדר ולשיקום. כך גם צ'קים שמשכה החברה עלולים להיות מחוללים בהעדר כיסוי באופן שיגביל את חשבונה ויפגע ביכולת החברה לקדם הסדר חוב יעיל ולשמר את פעילותה כעסק חי.
"במהלך רוב שנות פעילותה נהנתה החברה מתזרים מזומנים חיובי ומרווחיות... חרף נתוניה הפיננסיים לאורך השנים ומעמדה בשוק, תזרים המזומנים של החברה הדרדר ונפגע, והחברה הינה כיום במצב של חדלות פירעון תזרימית, שנגרם משלושה גורמים עיקריים", טוענת החברה ומפרטת: ראשית, בעקבות משבר הקורונה והסגרים שבאו בעקבותיו, נוצרה עצירה מוחלטת של התקשרויות חדשות, והכנסות קבועות שהיו לחברה פסקו בבת אחת. נטען כי סגירת סניפי החברה בתקופת הקורונה גרמה לאובדן הכנסות של כ-37.8 מיליון שקל (המהווה פגיעה ישירה בשיעור של כ-25% מהכנסות החברה). שנית, התחרות בשוק הסרת השיער בלייזר גדלה באופן משמעותי, וכיום קיימות אלטרנטיבות לחברות המובילות בתחום, באמצעות טיפולים אצל קוסמטיקאיות, מכוני יופי ובתי עסק קטנים; שלישית, אירועי ה-7 באוקטובר אף הם נתנו את אותותיהם וגרמו לקיטון משמעותי בהתקשרויות חדשות ופגעו בהכנסות החברה ממכירות. נטען כי סך אובדן הכנסה מתחילת המלחמה ועד לחודש יוני 2024 מסתכם בסך של כ-22 מיליון שקל".
עוד נטען בבקשה כי החברה ערכה תוכנית הפעלה זמנית, המבוססת על המשך הפעלה וגבייה שוטפת מלקוחות, מימוש זכויות ונכסים משועבדים, ובמידת הצורך מימון ביניים עד לסך של כ-2 מיליון שקל, מבעלי המניות בחברה - ירון בן אבי ויוסי בן יוסף או גוף מממן אחר.
באשר לנכסי הרשת נטען בין השאר כי החברה היא בעלת משרדים (ברמת גימור מעטפת) בראשון לציון ששווין מוערך בכ-10.5 מיליון שקל וכן לחברה זכות לקבלת כספים בהיקף של מיליוני שקלים מלקוחות מחברות כרטיסי האשראי ועוד.
הבקשה הוגשה במסגרת תיקון 4 הבא להקל על חברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה ומאפשר מסלול מיוחד של הסדר בלא צו לפתיחת הליכים. במסגרת ההליך לא ממונה נאמן שמשתלט על החברה אלא ממונה מנהל הסדר. הרשת טוענת כי עיכוב ההליכים נדרש לחברה ולבעלי המניות לתכלית שיקומה של החברה והחזר חובותיה, "כשאין חשש סביר כי הפעלת החברה בתקופת עיכוב ההליכים תפגע בנושים, וישנם יתרונות משמעותיים לפירעון חובות הנושים בהליך מסוג זה, במיוחד בחברה שעיקר נכסיה הינם לקוחותיה, המוניטין שלה ועוד".