בית המשפט למשפחה בצפת קיבל לאחרונה בקשה שהגישו בני זוג ישראלים והוציא צו עיכוב יציאה מהארץ למשך שנה לבנם הבגיר, בעל עבר פסיכיאטרי, בטענה שהוא מתכוון להתגייס לצבא רוסיה ולהשתתף במלחמה באוקראינה.
ההורים ביקשו למנות אפוטרופוס לבנם וטענו באמצעות עוה"ד לירן כפיר וענת כפיר כי הוא עלול להעמיד את חייו בסכנה. לטענתם הם שמעו אותו מדבר כמה פעמים על רצונו להתגייס, להרוג ולהיהרג. הם הציגו תדפיס שיחות שלפיו הוא התקשר ללשכת גיוס מיוחדת במוסקבה שמיועדת לאזרחים זרים.
1 צפייה בגלריה
חיילים רוסים ב מפעל המתכות אזובסטל ב מריופול אחרי כניעת הלוחמים האוקראינים מלחמה רוסיה אוקראינה
חיילים רוסים ב מפעל המתכות אזובסטל ב מריופול אחרי כניעת הלוחמים האוקראינים מלחמה רוסיה אוקראינה
ארכיון. חיילים רוסים באוקראינה
(צילום: רויטרס)
השופטת אביבית נחמיאס כתבה כי התרשמה שהבן מדבר באופן קוהרנטי וגלוי, ומשתף בחששותיו ובתחושותיו. הוא סיפר על החרדה החברתית שממנה סבל - וייתכן שעדיין סובל - בכל הנוגע לענייני היום יום. בפסק הדין ציינה כי חרף קשיי הסתגלות וקשיים נפשיים שהביאו לאשפוזים פסיכיאטריים בעבר, היא לא התרשמה שלצעיר אין יכולת לנהל את ענייניו כך שאין עילה למינוי אפוטרופוס.
עם זאת, בכל הקשור לשאלה הספציפית של נסיעה לחו"ל, השופטת קבעה כי לצעיר אין יכולת לנהל את ענייניו. היא הוסיפה שהוא לא הכחיש שהוא מתכוון לנסוע לרוסיה, אך לטענתו זאת לשם טיול שורשים קצר. כשנשאל מדוע התקשר ללשכת הגיוס השיב כי חשב שמדובר במשרד הפנים הרוסי וביקש לקבל המלצות על מקומות לבקר בהם ועל מלונות. בהקשר לכך כתבה השופטת כי ההסבר תמוה וכי אדם המבקש לטוס למדינה זרה לטיול קצר לצורכי תיירות בדרך כלל לא ייצור קשר עם גורמים רשמיים, אלא יתייעץ עם קבוצות ייעודיות ברשת או סוכן נסיעות.
כמו כן, הצעיר לא רכש כרטיס חזור לישראל, דבר המעמיד בסימן שאלה את רצונו לשוב לארץ ומחזק את טענת ההורים כי הוא מבקש להילחם ברוסיה ואולי אף למות.
בפסק הדין הודגשה אחריות בית המשפט בכל הנוגע לבחינת יכולת ניהול העניינים בנקודה הספציפית של נסיעה לחו"ל לנוכח עקרון קדושת החיים שנמצא מעל לכל.
"שוכנעתי כי במעבר החד מאדם המנהל את כל חייו בבית הוריו, לאדם הנוסע לבדו למדינה הנמצאת במלחמה, ללא מיומנות בסיסית של תקשורת עם אנשים, בשלב זה אף אם באופן כללי אין עילה למינוי אפוטרופוס, יש עילה למינוי אפוטרופוס לצורך מתן הסכמה לנסיעה לחו"ל", כתבה.
היא בחרה בחלופה שמגבילה פחות את זכויותיו של הצעיר, והוציאה צו עיכוב יציאה מהארץ למשך שנה. היא הבהירה שאת הזמן יש לנצל על מנת להקנות לו כלים להתמודדות עם הסביבה ולהפנותו לגורמי טיפול מתאימים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ ההורים: עו"ד לירן כפיר ועו"ד ענת כפיר מפירמת עורכי הדין KR • האפוטרופסית לדין: עו"ד זיו יאיר • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין