משתמשי נטפליקס ברוסיה הגישו תביעה נגד ענקית הזרמת התכנים בעקבות עזיבתה את המדינה לאור הפלישה לאוקראינה, ודורשים פיצוי של 60 מיליון רובל (726 אלף דולר), כך על פי סוכנות הידיעות הרוסית.
"היום, עורכי דין שמייצגים את משתמשי נטפליקס ברוסיה, הגישו תביעה נגד החברה האמריקאית בבית המשפט המחוזי במוסקבה", נכתב בדיווח הרוסי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
מנכ"ל ומייסד נטפליקס, ריד הסטינגס
(צילום: רויטרס)
"הסיבה להגשת התביעה היא הפרת זכויותיהם של המשתמשים הרוסיים לאור הסירוב של החברה לספק את שירותיה במדינה". יש לציין כי נטפליקס עדיין לא הגיבה לתביעה.
בחודש מרץ הודיעה נטפליקס שהיא משעה את כל השירותים שהיא מספקת ברוסיה, וכן את כל הפרויקטים שלה במדינה בעקבות המלחמה מול אוקראינה.

אמירה ברורה נגד רוסיה

ענקית הזרמת התכנים היא כמובן לא היחידה שעזבה את רוסיה בעקבות הפלישה לאוקראינה. יחד איתה היו עוד עשרות חברות בינלאומיות, שהודיעו על השבתה זמנית של חנויות, מפעלים ופרויקטים במדינה, ויש כאלה שאף הודיעו שהן עוזבות לאלתר.
ראשונות העוזבות היו ענקיות האנרגיה הבריטיות "של" ו"בי.פי", שמכרו את השקעותיהן והתנתקו מהשותפות העסקית שלהן עם תאגידי האנרגיה הממלכתיים של רוסיה, שעבורם מדובר בהפסדי עתק. ענקית האנרגיה "בי.פי" הייתה במשך שנים המשקיע הזר הגדול ברוסיה. גם תאגידי אנרגיה אחרים דוגמת "אקווינור", יצרנית הנפט הגדולה בנורווגיה, "טוטאל" הצרפתית ו"אקסון מובייל" הודיעו על הפסקת פעילותן ברוסיה.
מכאן זה הלך והחריף. יצרנית המטוסים בואינג הודיעה בתחילת מרץ שהיא מקפיאה את האספקה והתחזוקה של חלקי מטוסים לחברות התעופה הרוסיות. כמעט שני שליש מצי המטוסים של חברות התעופה הרוסיות הם מתוצרת בואינג או איירבוס, יצרנית המטוסים האירופית, שהודיעה אף היא על סגירת פעילותה ברוסיה.
גם חברות הטכנולוגיה הצטרפו. אפל הודיעה כי היא מקפיאה את כל המכירות ברוסיה ואת מערכת התשלומים שלה - "אפל פיי". החברה אף פירסמה הודעה שבה נכתב בין השאר: "אנו מודאגים עמוקות מפלישתה של רוסיה לאוקראינה ועומדים לצידם של כל האזרחים הסובלים כתוצאה מהאלימות. אנו תומכים במאמצים ההומניטריים, מספקים סיוע לטיפול במשבר הפליטים ועושים כל שביכולתנו לתמוך בעובדינו באזור".
בנוסף לאפל הודיעו גם גוגל, אינטל, AMD, מטא (פייסבוק), טוויטר, אורקל, סאפ, ספוטיפיי, בוקינג.קום ואקספדיה על הקפאת הפעילות ברוסיה או צמצום דרמטי שלה בשל המצב.
יצרניות מכוניות ואופנועים, ובהן פורד, וולוו, מרצדס, ב.מ.וו, טויוטה, מזדה, מיצובישי, הונדה, פולקסווגן, יגואר, לנד רובר, רנו, הארלי דווידסון ואחרות פירסמו הודעות דומות. גם יצרניות מחשבים, בהן דל, לנובו ואחרות הודיעו על הפסקת משלוחים של מוצרים לרוסיה.