בעוד שר האוצר אביגדור ליברמן מאיים למשוך מתהליך החקיקה את עסקת החבילה במשק הכוללת את העלאת שכר המינימום בעוד ארבעה שבועות ב-100 שקל ל-5,400 שקל בחודש, אם הכנסת תחליט לפצל את החוק, היועצת המשפטית לכנסת מזהירה מפני החלטה שכזו.
היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, העבירה היום מכתב ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, ובו שללה את אמירתו של ליברמן על אי ביצוע שינויים בחוק אם יוחלט עליהם בדיונים שיהיו בכנסת.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
התייחסותה היא עקרונית ונוגעת להצעת החוק להעלאת שכר המינימום, לקראת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית, בוועדות הכנסת.
במכתבה, מציינת עו"ד אפיק כי היא מתייחסת לאמירה שאם הכנסת תחליט לפצל את הצעת החוק של עסקת החבילה בעניין שכר המינימום או תערוך בה שינויים שיחייבו את הממשלה בפעולה מאזנת בתקציב המדינה, אזי הממשלה תחזור בה מהצעת החוק. "זאת היא החלטה שכובלת מראש את שיקול הדעת של חברי הכנסת ויש בה כדי להעלות ספק ניכר בדבר נכונותה של הממשלה להקשיב בלב פתוח ובנפש חפצה להערותיהם של חברי הכנסת והציבור בדיונים בכנסת, ובכך גם עלולה להטיל צל משמעותי על תקינות הליך החקיקה, כפי שגם חיווה את דעתו בית המשפט העליון במקרים דומים", קבעה היועצת המשפטית של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד אפיק מבקשת מהיועצת המשפטית לממשלה, "להעלות בפני הממשלה את הקשיים שמעוררת החלטתה שבנדון, וזאת על מנת להבטיח את תקינות הליכי החקיקה".
מהאוצר לא נמסרה תגובה לקביעת היועצת המשפטית.
בהתאם לסיכומים שנקבעו ב"עסקת החבילה", אמור שכר המינימום לעלות כאמור בעוד כחודש ב-100 שקל, מ-5,300 שקל ל-5,400 שקל, ארבע שנים לאחר שעודכן לאחרונה. על העלאת שכר המינימום בשיעור כה נמוך, המהווה פחות מ-2% - כאשר האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים בלבד הגיעה כבר ל-3.1% - נמתחה ביקורת קשה. הן על ידי ארגונים חברתיים והן על ידי מפלגות בקואליציה, בעיקר ממפלגות העבודה, מרצ ורע"מ. ח"כ נעמה לזימי (העבודה), מראשי המאבק להעלאת שכר המינימום אמרה היום "נאבק בכנסת לשינוי תוואי העלאת שכר המינימום. יש מצוקת עובדים קשה בענפים רבים בגלל שלא מוכנים לעבוד בשכר המינימום הנוכחי".
יצוין כי מאחורי הקלעים מתנהל משא ומתן בין חברי כנסת, ההסתדרות והמעסיקים להעלות את שכר המינימום בחודש הבא בסכום של 200 שקל במקום 100 שקל - ל-5,500 שקל בחודש במקום ל-5,400 שקל.