נתוני האינפלציה ומחירי הדירות יחייבו את הממשלה החדשה לפעול במהירות וביעילות, אחרי השיתוק המאולץ שלתוכו נקלעה ממשלת המעבר חסרת הסמכויות במחצית השנה האחרונה. הם ייאלצו להתמודד עם אינפלציה שנמצאת בשיא של 14 שנה, הודעות התייקרות בלתי פוסקות של כל חברות המזון, עלייה צפויה במחירי החשמל המים והחלב המפוקח, מחירי דירות שקצב עלייתם לא עוצר בינתיים למרות הזינוק בריבית במשק, סימני משבר בהייטק וסכנת האטה. אז מה בעצם קרה עד עכשיו ומה צפוי בהמשך? ynet עושה סדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

2 צפייה בגלריה
אינפלציה עליית מחירים
אינפלציה עליית מחירים
(צילום: shutterstock, צביקה טישלר)

ההתייקרויות שכבר מורגשות ואלו שבדרך

על סדר היום יהיו בחודשים הקרובים הניסיונות להיאבק בעליות המחירים שעוד צפויות כאן, כמעט בכל תחום במשק, ובבלימת מחירי הדיור. היחיד שניסה עד כה להכריעם, בימי ממשלה לא מתפקדת נוכח הנסיבות, הוא נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לבדו. אך ללא רפורמות של הממשלה, גם העלאות הריבית התכופות לא הביאו מזור לפי שעה בתחומים העיקריים הללו במשק, אך עדיין צפויות עוד עליות ריבית בקנה.
על רקע העלאות הריבית, מדוע האינפלציה ממשיכה לעלות בישראל? דווקא בתחום זה ישראל "פיגרה" עד כה אחרי רוב מדינות העולם. כאן האינפלציה האמירה "רק" למעט יותר מ-5 אחוזים, בעוד שבאירופה היא חצתה את רף 10 האחוזים. אולם, בה בשעה שבארה"ב ובאירופה העלייה בשיעור האינפלציה נבלמת בימים אלה - בארה"ב היא ירדה כבר לשיעור שנתי של 7.1% - בישראל, ש"פיגרה" בהתייקרויות, כאשר יוקר המחיה גבוה כאן מאוד כבר שני עשורים, מצויות כעת ב"צנרת" שורת התייקרויות שצפויות להוביל את שיעור האינפלציה ל-6% ואף ליותר מכך.

התוספת לנטו שהורים עובדים צפויים לאבד בקרוב
(צילום: משי בן עמי)

מה עומד להתייקר בקרוב ולהקשות על ניהול הוצאות המשפחה? החשמל יתייקר ב-8.2%, אם לא יתקבלו על ידי רשות החשמל הערעורים על שיעור ההעלאה הגבוה. מחירי המים, כבר הוחלט, יעלו ב-3.5%, מיסי הארנונה יקפצו ביישובים שונים בין 1% ל-3%, שורה של מוצרי מזון, היגיינה, קוסמטיקה, חומרי בנייה, שירותי בריאות והוצאות על חינוך יעלו תוך שבועות ספורים ב-3%-15%. מחירי הדלק יעלו שוב, אם לא תוארך ברגע האחרון ההנחה על המס, והעלייה של מחירי החשמל והדלק תגרור אחריה ללא כל ספק עליות במחירי מוצרי תעשייה, הובלות ומוצרים ושירותים שמשקל הוצאות האנרגיה בהם הוא גדול.
בנוסף, מוצרי חלב מפוקחים, צפויים להתייקר במאי בשיעור מוערך של כ־%10 עד 15%. הסיבה: בחודש מאי, לראשונה, בהתאם להסכם החלב שהושג בין הרפתנים לאוצר, לא תידרש יותר חתימת שרי החקלאות והאוצר על עליית מחיר המוצרים המפוקחים והוא ייעשה אוטומטית, בדומה למנגנון עדכון מחירי החלב הגולמי, שממנו נהנים הרפתנים.
אילו חברות כבר הודיעו על התייקרויות? כמעט כל הספקים השולטים בשוק המזון ומוצרי הצריכה שמספקים את רוב המותגים האהובים על הציבור הודיעו על עליות מחירים בחודשים האחרונים. תנובה בעד 4.9%, שטראוס בעד 9%, אסם בעד 5.9%, מחלבת טרה בעד 4.9%, מחלבות גד בעד 9.5%, יוניליוור בעד 20%, דיפלומט בעד 15%, שסטוביץ בעד 15%, קימברלי קלארק בעד 10%, זוגלובק בעד 10%, וגם סנו, סוגת, ליימן שליסל, גלידות נסטלה, גדרון של שופרסל, ועוד ספקים קטנים. חברות המשקאות הגדולות עדיין לא הודיעו על התייקרויות אך ייתכן שהן מחכות להורדת מס הסוכר המתוכננת כדי להעלות מחירים מבלי למשוך תשומת לב. בנוסף, אפילו שירותי הדואר התייקרו.

האתגר הכי גדול: מחירי הדירות

בחודשים האחרונים נרשמה ירידה ניכרת ועקבית במספר העסקאות למכירת דירות, אך נתוני מדד מחירי הדיור האחרונים שפורסמו בישרו כי עליית המחירים לא באמת נבלמת, כאשר גם מחירי השכירות ממשיכים לעלות. למה זה קורה? יש מי שאומר שכרגע יש הרבה מי שיושב על הגדר ולא קונה דירות אך המוכרים עדיין לא מורידים מחירים. סיבה נוספת שנכונה כמעט תמיד היא שהביקוש לדירות, חדשות כמו מיד שנייה, עדיין גבוה בהרבה מההיצע, כאשר האוכלוסייה בישראל ובתוך כך הילודה וגם ההגירה לארץ גדלה, וכאשר הציבור רואה שאין שום תוכנית ממשלתית אמיתית לבלימת הזינוק במחירי הדירות - מי שנזקק לדירה ממשיך לשלם כמעט כל מחיר.

ירידה ברכישת דירות: הכלכלן שלמה מעוז מסביר
(צילום: שמוליק דודפור)

ההתייקרות הזאת צפויה להימשך? בבנק ישראל ובקרב הקבלנים קיימת הערכה שהגענו לשיא המחירים. עלייה של 20.3% בשנה משמעותה היא שדירה שעלתה 2 מיליון שקל לפני שנה, מחירה הוא כעת יותר מ-2.4 מיליון שקל. לזוגות צעירים ומחוסרי דיור אין לפעמים את 400 אלף השקלים של ההתייקרות. לכן הם פשוט יוותרו על רעיון רכישת הדירה כעת. מאחר שהנתונים הידועים כעת נכונים לאוקטובר, הקבלנים והמומחים טוענים כעת שמחירי הדירות כבר נעצרו במידת מה בנובמבר ובדצמבר.
2 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד, ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר החדש
 בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד, ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר החדש
בנימין נתניהו, ראש הממשלה המיועד, ובצלאל סמוטריץ', שר האוצר החדש
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)

מה תעשה הממשלה? אין כלל ספק שהמשימות הראשונות של ממשלת נתניהו השביעית צריכות להיות גיבוש תוכנית כלכלית מהירה וכוללת בתחומים הללו. נתניהו הבטיח שימשיך להפחית את מחיר הדלק ויקפיא את מיסי הארנונה, אך אלה לא צעדים שימנעו את המשך הזינוק באינפלציה. בנוגע לדירות, הממשלה היוצאת הגתה ארבע תוכניות דיור נרחבות, אולם התעכבה בהעברת סעיפי התוכניות בחקיקה בכנסת ונפילת הממשלה. הפעולה הראשונה של ממשלת נתניהו-סמוטריץ'-גולדקנופף, בתחום הכלכלי, צריכה להיות הפשרת קרקעות מדינה בשיעור גבוה ברבה מבעבר, לבניית רבע מיליון דירות חדשות תוך שנתיים-שלוש, סבסוד הבנייה לדירות להשכרה, תוך חיוב קבלנים לבנות חלק מדירותיהם להשכרה לטווח רחוק, ואימוץ חלק מהסעיפים הטובים בתוכניותיה של הממשלה הקודמת, כמו מתן היתרים במהירות לפיצול דירות, חיוב קבלנים לבנות דירות בנות 2-3 חדרים, וגם חיוב להשכיר חלק מדירות התיירות של Airbnb לטווח רחוק לישראלים ועוד.
בכל מקרה, במצב הנוכחי של הטלטלה העוברת על תחומי הכלכלה השונים בעולם ובארץ, יש לגבש בישראל במהרה תוכנית חירום כלכלית ויש לזנוח תוכניות גרנדיוזיות שונות שנועדו אך ורק להיטיב עם מגזר זה או אחר. זאת לא העת.