אם מישהו חשב לתומו שרק התלמידים מתרגשים לחזור בסוף החופש הגדול לבית הספר, אז הוא טעה ובגדול. ואם לא יהיה חלילה סגר נוסף, או תפרוץ לפתע שביתה, הרי ששנת הלימודים החדשה תתחיל בשעה טובה ביום רביעי, 1 בספטמבר, כ"ד באלול התשפ"א.
לא פחות מ=2.3 מיליון תלמידים ותלמידות ותיקים, חדשים ונרגשים יכבשו בסערה את ספסלי הלימודים בכיתות. ועוד כ־200 אלף מורים ומורות בגנים, בבתי הספר היסודיים והתיכוניים - יקבלו אותם בכיתות הלימוד, כשהם נרגשים לא פחות. הכול כמובן בהתאם למגבלות הקורונה ולהוראות משרד הבריאות ומשרד החינוך, בין שיהיו אלה לימודים בקפסולות או דרך הזום.
שלחנו שאלון זהה לשבעה מורים ומורות מבתי ספר שונים ברחבי הארץ, בניסיון להבין כיצד הם מתכוננים לקראת שנת הלימודים החדשה, מה הכי משמח אותם בתחילת השנה, מה הדבר הראשון שהם עושים לפני שהם נכנסים לכיתה, איזה מסר הם רוצים להעביר לתלמידים לקראת השנה החדשה, מדוע בחרו לעסוק דווקא בהוראה, ובאיזה מקצוע הם היו בוחרים אלמלא היו מורים. חלק התשובות מפתיעות, אחרות משעשעות וגם מרגשות.
שם המורה: מור קריידן זך
תפקיד: מחנכת
שם בית הספר: אהוד
עיר: חיפה
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"הכניסה הראשונה שלי לכיתה תמיד מרגשת. אני מכינה קישוטים חדשים לכיתה (אף שתמיד יש משנים קודמות), קונה לי תיק חדש, כלי כתיבה. זה חלק בעבודה שאהוב עליי מאוד".
מה הדבר הראשון שאת עושה כשאת נכנסת לכיתה?
"ההתחלות החדשות הן תמיד מרגשות - להיכנס לכיתה להסתכל על כולם ולהתחיל להכיר את הילדים החדשים. לראות את החיוכים וההתרגשות שלהם. להכיר את ההורים והמשפחות שמאחורי כל ילד. האווירה של תחילת השנה יחד עם החגים, זו תקופה שתמיד הייתה מרגשת עבורי".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"חשוב לי להגיד לילדים, שאני מתרגשת כמוהם ואפילו יותר. אני מצפה בכליון עיניים לשנת הלימודים החדשה ומבטיחה להם שאעשה את מרב המאמצים כדי לזמן להם חוויה מתקנת אחרי התקופה האחרונה של הזומים בקורונה".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"בתור ילדה אהבתי מאוד את בית הספר לאורך כל השנים. תמיד אהבתי ללמוד ולהתפתח, והיה לי חשוב לי להעביר את החוויה הטובה שלי גם לילדים אחרים".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"הגעתי להוראה אחרי שעשיתי הסבה מעריכת דין. סביר להניח שהייתי עושה הסבה לעבודה עם ילדים".
שם המורה: נויה דורי
תפקיד: מחנכת בכיתה א' תקשורת בבית ספר לחינוך מיוחד
שם בית הספר: נאות לון
עיר: באר שבע
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"משמח אותי במיוחד לראות את ההתרגשות של הצוות ושל התלמידים שעולים לכיתה חדשה. כל ההתארגנות של הצוות מרגישה כמו חג, וזה מהמם בעיניי".
מה הדבר הראשון שאת עושה כשאת נכנסת לכיתה?
"חשוב לי לראות את מבנה הכיתה, כדי שאוכל לדעת מה ניתן להוסיף ליצירת סביבה מזמנת ונעימה, אם זה פופים או פינת הירגעות. אני חושבת על לוחות תוכן, ואיפה יהיה לתלמידים מקום להביע את עצמם".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"כל שנה היא הזדמנות חדשה, שבה כל אחד ימצא את הכוחות הטמונים בו. אתם אלופים, ואני בטוחה שבמשך השנה כל אחד יצליח להגיע להישגים גדולים וקטנים. גם אם יש משהו חשוב שאתם רוצים להשיג, ונדמה לכם שהוא ממש קשה, תמשיכו להתמיד. צריך לעצור ולהתבונן מה הצלחתי להשיג עד עכשיו. ההצלחות הקטנות, גם הן חשובות מאוד ויובילו אותנו להצלחות גדולות".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"בחרתי בהוראה בכלל ובחינוך המיוחד בפרט, כי מבחינתי זה המקום לתת מעצמך מכל הלב עבור האחר ולראות את ההתקדמות של הילדים. בחינוך המיוחד הדגש על הדברים האלו הוא משמעותי וגדול. כשאחי היה קטן, הייתה לו לקות בדיבור וכילדה הייתה נדהמת כל פעם מחדש מקלינאית התקשורת שהייתה מגיעה אלינו הביתה. ראיתי כמה עזרים היא מביאה איתה ואיך היא מפעילה את אחי, כיצד היא עוזרת לו וכמה זה היה משמעותי. כתוצאה מכך מגיל קטן התעורר בי הרצון לעזור ולקדם את מי שקשה לו.
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
הייתי מאמנת NLP (שיטה המאפשרת ליצור שינוי בתוכנות החשיבה האוטומטיות של אדם באמצעות שימוש בשפה). למען האמת, גם כעת עם תלמידי הכיתה אנחנו עובדים הרבה על הכנה לחיים, ולכן ניתן לשלב בין השניים לצורך אימון לחיים בנושא מחשבות, התנהגות ורגשות".
שם המורה: רן שמש
תפקיד: מחנך כיתת ספורט בכיתה ז'
שם בית הספר: מקיף שש שנתי רמות
עיר: בת ים
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"התרגשות התלמידים כשהם נכנסים לכיתה, האנרגיות החיוביות של תחילת השנה, הציפייה של התלמידים מהמערכת לדברים חדשים, והגעגוע אחרי החופש לתלמידים ולרוח של השנה החדשה".
מה הדבר הראשון שאתה עושה כשאתה נכנסת לכיתה?
"אני מתכנן מראש את הכניסה שלי לכיתה. את ההיכרות עם התלמידים החדשים ואת ההמשכיות עם התלמידים הוותיקים. הכי חשוב להביא את האישיות שלי לתלמידים ולהעביר להם את הערכים הנכונים והדרכים הנכונות ללכת בהם".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"ראשית שייהנו בחופש שלהם וימצו את הזמן טוב ונכון, שיבלו עם בני המשפחה, יעסקו בתחביבים ויחקרו תחומי עניין ונושאים שמעניינים אותם. התלמידים צריכים לדעת שהם מגיעים בתחילת השנה למקום, שבו הם יכולים לבטא את היכולות שלהם ולהביע את עצמם. הכי חשוב שיגיעו עם ביטחון והמון מוטיבציה ללמידה ועשייה. תמיד חשוב שיזכרו, שכל שנה היא שנה חדשה והתחלה חדשה".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"אני משוכנע שמקצוע ההוראה הוא מהחשובים שיש. הסיפוק הרב בהשפעה ובקידום בני הנוער, השליחות הגדולה להתאמץ ולהשקיע בבני הנוער, הם הגורמים המרכזיים לבחירתי בעיסוק הזה".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"הייתי שחקן".
שם המורה: לאה שטיין
תפקיד: מחנכת כיתות א'-ד'
שם בית הספר: החורש
עיר: זכרון יעקב
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"מה שמשמח אותי מהיום הראשון של שנת הלימודים ועד היום האחרון, זה המפגש היומיומי שלי עם התלמידים. הם הכי משמחים וממלאים את ליבי, אני מתגעגעת אליהם, וההתארגנות לקבלת הילדים כל שנה, בין שהם חדשים או ותיקים, מרגשת מחדש".
מה הדבר הראשון שאת עושה כשאת נכנסת לכיתה?
"עוד לפני שאני נכנסת לכיתה ללמד, אני מכינה מראש את מרחבי למידה. הרעיון הוא שהלמידה מתרחשת בכל מקום, בכל עת, ועל ידי כל אחד. בתוך המרחב הזה אני מכינה לילדים מגוון מוקדי התנסות, למידה והנאה. בשלב הבא מתקיימים מפגשי ההיכרות אישיים עם כל תלמיד וההורה שלו, כי אין הזדמנות שנייה לפגישה ראשונה".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"חשוב לי לומר לילדים היקרים שלי, שמהיום אני אהיה חלק ממשפחתם. אהיה עבורם לפעמים קצת אימא, קצת אבא, קצת אח או אחות, ולפעמים אהיה קצת סבא וקצת סבתא. אשמור עליהם, אדאג להם, אאמין בהם, אוהב אותם ללא תנאי, אקשיב להם ואסייע להם בכל דבר. אומר להם שבכל יום ארצה שיגיעו לבית הספר ברצון ובשמחה. במפגשים היומיומיים שלנו נלמד יחד המון דברים: להסתדר עם חברים, להצליח בלימודים ולהרגיש טוב בבית הספר ובבית".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"בחרתי דווקא לעבוד במקצוע ההוראה ובעיקר כמחנכת בכיתות א' בעקבות ההתרגשות האישית שלי, של ההורים ובעיקר של כ־60 זוגות עיניים בורקות הנשואות אליי מדי יום. הידיעה, שאני חלק מחינוכם, מעיצוב אישיותם וההשפעה על עתידם, תורמת לי אושר עילאי וציפייה בסוף כל יום לפגישה איתם ביום שלמחרת".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"הייתי היום אחות רחמנייה. נועדתי לגעת ולהיות חלק בנפשם של אחרים. הרצון לתת מבלי לקבל תמורה ובשמחה! נתינה אישית לכל ילד וילדה ונתינה להוריו כחלק ממשולש הזהב – ילד, הורה, מורה. כדברי של חליל ג'ובראן: 'כל הנותן בשמחה, השמחה שכרו'".
שם המורה: שרית חפץ
תפקיד: מחנכת ומורה לתרבות ישראל ושפה
שם בית הספר: רבין
עיר: נשר
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"מדי שנה אני מקפידה להתחדש בכלי הוראה ולהגיע אל תלמידיי עם רעיונות חדשים. תחילת שנה היא זמן של תקווה וציפייה מתוקה להגשים את היעדים. באופן מיוחד אני שמחה לראות את התלמידים העולים לכיתה א' שעושים את צעדיהם הראשונים במסע ארוך".
מה הדבר הראשון שאת עושה כשאת נכנסת לכיתה?
"אני מחפשת מקורות מיוחדים לפתיחת השנה, לפעמים שיר או קטע מוזיקלי, לפעמים זה משחק. חשוב לי שהכניסה הראשונה לכיתה תעורר בתלמידים הרגשה טובה וגם השראה. ההיכרות האישית עם התלמידים היא בסיס חיוני להמשך וכך גם היחסים בין התלמידים. משום כך אני מקדישה תשומת לב וזמן להיכרות וליחסי גומלין בכיתה".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"הדבר החשוב לי ביותר לומר לילדים הוא לרחוש זה לזה ולגלות ערבות הדדית. חשוב לי לומר להם, שלא יחששו לחלום חלומות גדולים ושיחתרו למימושם. נזכור שהדברים היפים ביותר בעולמנו, ראשיתם בחלום".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"הוראה היא שליחות. אנחנו, המורים, אמונים על עיצובו של הדור הבא ועל כן גם על עיצובה של החברה שלנו. עבודה עם תלמידים יכול לעיתים להיות מאתגרת מאוד, אבל יש בה סיפוק רב".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"העבודה עם ילדים היא בנשמתי, אני מתקשה לדמיין את עצמי נפרדת מן התחום החינוכי, ולכן אני משערת שהייתי בוחרת במקצוע שקשור לעבודה עם ילדים".
שם המורה: סיגל אמיר
תפקיד: מורה לחינוך גופני
שם בית הספר: אוריין
עיר: באר שבע
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"תחילתה של שנה מסמלת גם עבורי התחלות חדשות, אנרגיות חדשות, שמחה, המון חיוכים, מוטיבציה, רצון לשנות ולהשפיע".
מה הדבר הראשון שאת עושה כשאת נכנסת לכיתה?
"נכנסת לשם בשיר ובריקוד עם מוזיקה מקפיצה והרבה אנרגיות חיוביות".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"למידה זה תהליך שאנחנו מתחילים ביחד, וחשוב שיידעו שתהליך הלמידה לוקח זמן, וזה נכון לכל מקצוע שאותו לומדים. עם התמדה ונחישות נצליח ביחד בתהליך הלמידה, נצבור הצלחות שיובילו להצלחה בפן הלימודי ובפן החברתי".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"מקצוע ההוראה מאפשר לי להשפיע על הדור הבא, לעצב את דמותו ובכך לתרום את חלקי לחברה טובה ובריאה יותר".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"אני לא מסוגלת לחשוב על משהו אחר - אם לא הייתי מורה, הייתי מורה!".
שם המורה: עלאא צרצור
תפקיד: מחנך
שם בית הספר: יסודי ז'
עיר: כפר קאסם
מה הכי משמח אותך בתחילת השנה?
"הכי משמח אותי זה לראות את הניצוץ בעיני הילדים במפגש הראשון בחצר בית הספר, אחרי חופשת הקיץ הארוכה. אני יושב בדרך כלל בפינה בחצר, מתבונן ורואה את המפגש החווייתי הזה בין התלמידים לבין חבריהם, ומתמלא שמחה".
מה הדבר הראשון שאתה עושה כשאתה נכנס לכיתה?
"הכניסה הראשונה לכיתה החדשה מתחילה אצלי תמיד בפעילות מתוכננת של היכרות ועיסוק בחוויות שעברו בחופשת הקיץ, והיא מתמקדת בחיזוק הקשרים החברתיים ובבניית החוסן של התלמידים. כמו כן אני עובד על העמקת ההיכרות של התלמידים עם עצמם ועם החברים לכיתה. חשוב לי מאוד בתכנון הכניסה הראשונה לכיתה לעשות תיאום ציפיות בין התלמידים לבין עצמם, בינם לבין הצוות החינוכי וההיפך".
מה המסר שלך לתלמידים לקראת השנה החדשה?
"המסר שלי הוא שאני תמיד, אבל תמיד נמצא שם בשבילם, וזמין למתן עצה והתייעצות. אני מאמין בכל אחד ואחת מהם, ולכן חשוב לי מאוד כבר בהתחלה שיאמינו בעצמם ויידעו שהם יכולים להשיג הכול, כי השמיים הם הגבול".
למה בחרת במקצוע ההוראה?
"אני בא מתחום ההייטק. מה שמשך אותי לתחום ההוראה, זו האמונה בהוראה כשליחות וככלי לשיפור פני החברה שלי. להוות דוגמת חיקוי, להשפיע ולהנהיג את אותם ילדים להיות יזמים, פורצי דרך ותורמים לחברה. כל זה ביחד עם תחושת שייכות ומחויבות לבית הספר, לעיר, לחברה ולמדינה".
מה היית עושה אלמלא היית מורה?
"את מקצוע ההוראה לא הייתי מחליף בשום מקצוע אחר, כי זה התחום היחידי שיש לי בו השפעה על דור העתיד של ישראל. לא בכדי ויתרתי על ההייטק למען להוראה. אבל בכל מקרה, אם הייתי חייב לבחור מקצוע אחר, אז בטוח הייתי מתעסק בהדרכת טיולים במערכת החינוך (ואני מדריך מקצועי עם תו תקן), בעידוד התלמידים לאהוב את היער, את ההר, את החוף ואת הים של ארצנו המיוחדת".