בית המשפט המחוזי בנוף הגליל-נצרת דחה לאחרונה בקשה של נאמנים שמונו ליזמית נדלן שקרסה, וסירב לאשר להם לחלק באופן שוויוני סכום כסף שנועד לליקויי בנייה בין כלל דיירי בניין בן 14 קומות שהקימה החברה. השופט ערפאת טאהא קבע שהכסף יחולק באופן יחסי רק בין מי שבאמת נמצאו בדירתם ליקויים.
היזמית הייתה אחראית על פרויקט תמ"א 38/2 מסוג הריסה ובנייה מחדש, בגדרו נהרס בניין קיים והמגדל הוקם במקומו. חלק מהדירות שויכו לבעלי הדירות בבניין הישן ואחרות נמכרו לרוכשים חדשים.
1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
אלא שאת תיקוני "שנת הבדק" (השנה הראשונה שאחרי הקנייה) נבצר מהיזמית לעשות בעצמה. באוקטובר 2019 ניתן נגדה צו הקפאת הליכים וכשנה לאחר מכן הוצא כלפיה צו פירוק. במסגרת זו מינה בית המשפט שני עורכי דין כנאמנים וכמנהלים מיוחדים. הם נכנסו בנעלי היזמית והונחו להמשיך ולהפעיל את עסקיה בהתאם לשיקול דעתם. בתוך כך, הופקד בידיהם סכום מסוים לצורך תיקון ליקויים בשנת הבדק.
בבקשה שהגישו לבית המשפט סיפרו עורכי הדין שמתוך הסכום שהופקד בידיהם נוצלו 54,300 שקל, ושהיתרה עומדת על 158,557 שקל. לטענתם, הדבר הנכון ביותר בנסיבות העניין הוא לחלק את היתרה בין כלל הדיירים באופן שווה.
לעומתם טענו חלק מבעלי הדירות שרק הם זכאים ליתרת הסכום, מאחר שיתר הדיירים רכשו את דירותיהם אחרי ההסכמה על הפקדת הסכום בידי עורכי הדין.
עו"ד משה ימיןעו"ד משה ימיןצילום: רינטון
אבל השופט טאהא דחה את שני המתווים שהציגו הצדדים לחלוקת הכסף. אשר להצעת הנאמנים הדגיש השופט כי הסכום שהופקד בידיהם מהווה מקור כספי להבטחת תיקון ליקויים שהתגלו או יתגלו בדירות שנרכשו מהיזמית, כך שחלוקתו בין כלל בעלי הדירות תוך התעלמות מהליקויים, אינה עולה בקנה אחד עם תכלית זו.
"אין היגיון שבעל דירה מסוימת יקבל סכום העולה על עלות תיקון הליקויים שהתגלו בדירתו. על כן, המנגנון שהנאמנים ביקשו מבית המשפט לאמץ לצורך חלוקת הכספים המוחזקים בידיהם אינו מנגנון ראוי ואינו צודק", כתב.
בכל הנוגע לדרישת חלק מהדיירים לנכס לעצמם את מלוא הסכום הובהר בפסק הדין כי מלכתחילה, בקביעת גובה הסכום, נלקחו בחשבון גם הדירות שאינן שלהם, והכסף נועד לכסות אף את הליקויים שיתגלו בדירות אלה. מכאן שגם המתווה המוצע על ידם אינו מתאים.
"המנגנון הראוי הוא לחלק את הסכום בין הדיירים השונים, בהתאם לחלקו היחסי של כל דייר בסכום הנזק הכולל", כתב השופט. הוא הבהיר שלצורך קביעת החלק היחסי כאמור, יהא על הנאמנים להכריע בעלות התיקונים הנדרשים בכל דירה, לחלק את עלות התיקון של כל דירה בעלות הכוללת של כלל התיקונים הנדרשים בכלל הדירות, ולהכפיל את התוצאה ביתרת הסכום שהופקד בידם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • הנאמנים והמנהלים המיוחדים: עו"ד אמיר פלמר ועו"ד איתי פריימן • ב"כ שאר הצדדים: לא צוינו • עו"ד משה ימין עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין