12 שעות לאחר נאום ראש הממשלה בקונגרס, דחיית יציאת משלחת המשא ומתן לקטאר ולפני פגישותיו היום של ראש הממשלה עם הנשיא ביידן וסגניתו האריס ומחר עם דונלד טראמפ - השקל נחלש היום מול הדולר והאירו.
במסחר הרציף הבוקר (ה') השקל צנח מול המטבעות, אך הירידות התמתנו מעט בצהריים כך ששערו היציג של הדולר נקבע על 3.65 שקלים ושערו היציג של האירו על 3.96. זאת, לעומת השערים אתמול שהיו 3.62 ו-3.93 בהתאמה. העלייה היום בשערי המטבעות הזרים מייקרת גם את הטיולים בחו"ל בשיא החופש הגדול לפחות במאות שקלים ואף ביותר מכך למשפחה.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
במקביל, הבורסה בת"א ננעלה בירידות, בין השאר בעקבות הירידות החדות אמש בניו יורק: מדד ת"א 35 ירד ב-0.4%, ת"א 125 ות"א בנקים ב-0.5% כל אחד.
אי היציבות בשוק המט"ח נובע בעיקר מאי הוודאות בהקשר לקידום או עיכוב עסקת חטופים ומהווה גם תגובה לירידות החדות אמש בבורסה בארה"ב והבוקר בבורסות המזרח הרחוק שגורמות גם להתחזקות המטבעות הזרים.
עוד סיבה להיחלשות השקל היא עצירת הדיונים לגיבוש תקציב מדינה חדש לשנת 2025 וההערכות הגוברות במשק שישראל תתנהל עם תקציב המשכי בתחילת שנת 2025.
מדובר הבוקר במפנה חד במסחר במט"ח לעומת הימים האחרונים שבהם התחזק השקל במידה רבה. רק אתמול אמר יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, כי "הציפייה להסכם קרוב לשחרור חטופים ממשיכה לתרום להיצעי מט"ח ולייסוף השקל גם בתקופה בה הביקוש למט"ח למימון חופשות וטיסות גבוה. פוטנציאל ייסוף השקל נותר מוגבל בשל החשש מהדרדרות ביטחונית והסלמה בזירה הצפונית, אולם לדעתנו עסקת שחרור חטופים תתמוך בייסוף השקל אל עבר רמת 3.5 שקל לדולר".
לדבריו, "על רקע האירועים אל מול החות'ים והחשש מהשפעת ההסלמה בזירה זו על היצע מוצרי אנרגיה ומחירם, הרי שבמבט לטווח הקצר פוטנציאל מיתון הלחצים האינפלציוניים קטן. להערכתנו, הפוטנציאל להפחתת הריבית בטווח הקרוב נותר נמוך ובנק ישראל אינו צפוי לנקוט במהלך רחב לפני קביעת התקציב והחלטת הריבית בארה"ב".
בתוך כך, היום פורסמו נתונים טובים מהציפיות לכלכלה האמריקנית: התוצר הגולמי בארה"ב עלה ב-2.8% ברבעון השני של 2024, מעל תחזיות האנליסטים שצפו צמיחה של 1.9%, ואחרי צמיחה של 1.4% ברבעון הראשון.
ברקע ביטול עסקת הענק: חברות ישראליות חולמות על הנפקה - ראיון עם מורן צ'מסי
(צילום: ירון ברנר)
פורסם לראשונה: 10:27, 25.07.24