עלייה ניכרת בהברחת סיגריות לישראל, עוד לפני ולקראת העלייה הצפויה הנוספת במחירי הסיגריות והטבק. מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי מאז תחילת שנת 2023 ועד היום תפסו חוקרי המכס 36 מכולות עמוסות בפקטים של סיגריות, לעומת 17 מכולות בכל שנת 2022.
כמו כן, גם בנמלי התעופה ובגבולות היבשתיים של ישראל עם ירדן ומצרים הפכה הברחת הסיגריות לתדירה במיוחד, ובסך הכל נתפסו בנמלים עוד אלפי פקטים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
קרטון סיגריות שנתפס בניסיון הברחה לישראל
קרטון סיגריות שנתפס בניסיון הברחה לישראל
קרטון סיגריות שנתפס בניסיון הברחה לישראל
(צילום: רשות המיסים)
בסך הכל, יחד עם התפיסות של חפיסות בודדות אצל אזרחים שניסו להבריחם ללא מכס, חוקרי רשות המסים דיווחו על 50 אלף אירועים של ניסיונות הברחה של מוצרי טבק מאדם שלא הצהיר על שני פקטים, ועד אדם שהבריח במזוודות, מכולות וכו'.
לפי חוק, מותר לייבא לישראל או לקנות בדיוטי פרי ללא תשלום מכס רק פקט אחד המכיל 10 חפיסות סיגריות. לפי הצעת התקציב של משרד האוצר תבוטל ההטבה הזאת בהדרגה בשנים 2026 ו-2028.
הסיבה לריבוי הברחות הסיגריות נעוצה בפער המחירים העצום בין מוצרי העישון בישראל לארצות אחרות. הפער בחלק מחפיסת הסיגריות מגיע לכ-80%-100% לעומת מחיריהן במדינות השכנות לישראל ובחלק ממדינות אירופה.
לפער שהיה קיים כבר בשנים האחרונות ושהתרחב בשנים קודמות בשל עלייה הדרגתית של המס על הסיגריות, נוספה ההתייקרות שעליה הוחלט במסגרת תקציב המדינה לשנת 2024, כאשר חפיסות הסיגריות התייקרו בארץ בעוד שני שקלים לחפיסה והטבק התייקר ב-13 אגורות לגרם טבק.
העלייה החדה במחירי הסיגריות והטבק מציפה תופעה נרחבת שהולכת ומתגברת: הברחת סיגריות לישראל מארצות שונות, בהן המדינות השכנות, מצרים וירדן, הפכה לכדאית ביותר עבור המבריחים. כאן מדובר בסוג של הברחת מוצרים חוקיים, בניגוד להברחה של סמים כמו הרואין או להבדיל מהכנסתן לארץ של נשים לעבודה בזנות. לכן, אם ההברחה מצליחה - הרווח של המוכרים את מוצרי העישון בארץ גבוה במיוחד ונטול סיכונים.

800 קרטוני סיגריות שהוצהרו כ"כוסות זכוכית"

אתמול (ג') הודיעה רשות המיסים על תפיסה גדולה נוספת של הברחת סיגריות שנחשפה על ידי חוקרי המכס. ג'וני חורי, ישראלי תושב ג'נין, נעצר בחשד לניסיון הברחה של כ-800 קרטוני סיגריות בשווי מיליוני שקלים. לאחר מעצרו הוא שוחרר למעצר בית למשך שבעה ימים.
על פי בקשת המעצר, שהוגשה לבית משפט השלום באשקלון, החשוד הוא פעיל של חברת "ג'וזף חורי שילוח" הרשומה על שם בנו, והוא ייבא מכולה תחת הצהרה כוזבת כי היא מכילה כוסות זכוכית, אך בפועל אוחסנו בה קרטוני הסיגריות שסך המסים שנגרעו בגין הברחתן עומד על כ-10 מיליון שקלים.
מחקירת יחידת חקירות מכס ומע"מ באר שבע ויחידת יס"מ בית מכס אשדוד עולה החשד כי החשוד ביצע את היבוא בפועל עבור יבואן פלסטיני תושב שכם. כך, בדרך של רישום החברה כישראלית, נמנעה בדיקה ביטחונית למכולה - פרצה שפתחה פתח חמור לעבירות הברחה והלבנת הון לצד סיכון בטחוני.
גם ביום שני השבוע הודיעה רשות המיסים על הגשת כתב אישום נגד חשוד נוסף בהברחת ענק של סיגריות, הפעם תושב אשדוד. בימים האחרונים נחשפו בזה אחר זה ניסיונות של הברחות סיגריות שחוקרי רשות המסים סיכלו, אולם החשש הוא שחלק מההברחות לא נתפסות.
בין השאר בוצעו לאחרונה ניסיונות הברחה של סיגריות דרך הגבול היבשתי הארוך עם מצרים, כאשר באחת הפעמים אף התנהלו חילופי אש בין חיילים למבריחים בגבול.
בנוסף הודיעה השבוע רשות המסים כי תושב אשדוד, שהוא שכיר בחברה המעניקה שירותים לכלי הובלה ימיים בנמל אשדוד, מואשם בהברחת עשרות קרטוני סיגריות בנסיבות מחמירות, כפי שעולה מכתב אישום שהוגש לבית משפט השלום באשקלון.
כעולה מכתב האישום שהגישה רשות המיסים, הנאשם עמד בראש מספר אירועי הברחה שהתרחשו בין אוגוסט 2023 לינואר 2024. כדי לבצע את ההברחות הנאשם הפעיל מספר אנשים, ישראלים וזרים, שסייעו לו - החל מהעמסת קרטוני הסיגריות בנמל אלכסנדריה במצרים ועד להברחתן לתוך ישראל על גבי רכבים מנמל אשדוד.
הנאשם ביחד עם אחרים הבריח את הסיגריות במטרה להתחמק מתשלום מסי יבוא ועקיפת איסורים בגין יבואן. סך מיסי הייבוא שלא שולמו בגין הסיגריות שהוברחו מוערך במיליוני שקלים.

הפסדי מס של מאות מיליוני שקלים גם מנוזל לסיגריות אלקטרוניות

במסגרת המאמץ להגדלת גביית המס על סיגריות אלקטרוניות, ערכה בסוף השבוע האחרון רשות המיסים מבצע ביקורת נרחב, במסגרתו נבדקו חנויות לממכר סיגריות אלקטרוניות ברחבי הארץ. בנוסף, נבדקו יבואנים ויצרנים בתחום.
2 צפייה בגלריה
הברחת סיגריות אלקטרוניות
הברחת סיגריות אלקטרוניות
עשרות קרטונים של סיגריות אלקטרוניות שנתפסו
(צילום: רשות המיסים)
על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות וסיגריות אלקטרוניות חד פעמיות מוטל מס קניה של 145% + 5.66 שקל למ"ל, אך לא פחות מ-10.04 שקל למ"ל. מפעילות הביקורת עולה חשד לממכר של סיגריות אלקטרוניות תוך התחמקות מתשלום מס קניה המוערך בעשרות מיליוני שקלים, בין היתר באמצעות יבוא של חומרים פטורים ממס המשמשים להרכבת נוזל המילוי וערבובם בארץ.
במהלך הפעילות התגלו ממצאים שונים התומכים בחשדות אלו, כמו אריזות המכילות נוזל לעישון ללא תוויות ולהן צורפו גלילי תוויות בנפרד, תוויות הרשומות באנגלית וללא כתוב בעברית, ובקבוקים שעליהם נרשמו כל הרכיבים המרכיבים את הנוזל המשמש לעישון. בנוסף, נתפסו מוצרים מוגמרים ומסמכים רבים אשר תומכים ומאששים את החשדות. כל הממצאים הועברו להמשך טיפול ביחידת מס קניה.
בפעילות בשבוע האחרון השתתפו עובדי היחידה הארצית לבלו ומס קניה, לצד עובדים מתשעה משרדי מע"מ שונים, עובדים של בתי המכס באשדוד, חיפה וירושלים וחוקרים ממשרדי חקירות מכס ומע"מ בחיפה, תל-אביב וירושלים.
ברשות המיסים ציינו, כי פעילות רחבת היקף זו מהווה שלב ראשון של האכיפה בתחום זה, ובהמשך תערך בדיקה אצל עוסקים נוספים בתחום, לצורך ביסוס הרתעה בענף והבטחת תשלום מס קניה ומע"מ החלים על מוצרים אלו.
לפני ימים אחדים נעצר על ידי חוקרי המס תושב חולון כחשוד בהברחת סיגריות אלקטרוניות במשלוח אווירי. על פי החשד, הוא ניסה כך להתחמק מתשלום מיסים בסכום גבוה של כ-17 מיליון שקל.
במסגרת החקירה עלה, כי החשוד ייבא 165 קרטונים המכילים סיגריות אלקטרוניות. בכל קרטון ישנם 40 מארזים ובכל מארז 5 יחידות של סיגריות. בסך הכל נתגלו במשלוח 33 אלף סיגריות אלקטרוניות, כאשר סך המיסים שנגרעו מקופת המדינה בגין הברחתן עומד על כ-17 מיליון שקל, עוד לפני העלאת המס שהייתה צפויה.

גובר החשש שניסיונות ההברחה יתרחבו

בעוד שרשות המסים עוצרת בימים האחרונים שוב ושוב חשודים בהברחת סיגריות, בהן אלקטרוניות, בהיקף גדול, גובר החשש שניסיונות ההברחה של סיגריות יגברו בעת הקרובה בשל ההפרש הגדול בין מחיר הסיגריות בארץ לארצות אחרות. זאת, לאחר שהסיגריות התייקרו בחודש האחרון ב-2 שקלים לחפיסה וב-13 אגורות לגרם טבק וגם הסיגריות האלקטרוניות מתייקרות במספר פעימות, שיימשכו בקיץ הקרוב.
הברחת סיגריות הפכה לכדאית יותר ויותר משגשג בקרב עבריינים כבר בכל השנים האחרונות, בשל פערי המחירים ההולכים וגדלים בין הסיגריות בארץ, הממוסות בשיעור גבוה, למחיריהן בארצות השכנות, ירדן ומצרים ובארצות אירופה.
החשש מפערי המחירים הועלה גם בדיונים שהיו לאחרונה במשרד האוצר, אולם הוחלט שכדי להקטין את הגירעון בתקציב ב-400 מיליון שקל בשנה, יש להעלות את המס על הסיגריות כבר השנה לשיעור גבוה במיוחד, גם מטעמי בריאות.
גורם בכיר ברשות המסים אמר לynet כי ברשות נערכים כעת לתופעה של הגברת ניסיונות ההברחה של סיגריות לישראל, נוכח הפרשי המחירים הגדולים, וכפי שנודע הבדיקות בנמלים ובגבולות היבשתיים הוגברו מאז עליית המחירים האחרונה בחודש שעבר.