"אין שום קשר בין חוק החמץ לבין אנשי האבטחה. מאבטחים לא יעסקו בבדיקת חמץ אצל מבקרי בתי החולים - חד וחלק". כך טען היום (ב') פיני שיף, מנכ"ל ארגון חברות האבטחה, בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio לאחר אישורו של "חוק החמץ" בקריאה ראשונה בכנסת. לפי הצעת החוק שעוד צריכה לעבור קריאה שנייה ושלישית לפני שתאושר סופית, מנהל בית חולים יהיה רשאי להחליט בין היתר לאסור או להגביל הכנסה של חמץ למבנה המוסד הרפואי בחג הפסח.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לדברי שיף, "מי שיאכוף את האיסור זה ממש לא ענייני, אבל מאבטחים לא יעסקו בבדיקת חמץ. לא ניגע בזה אפילו עם מקל. מה למאבטח, למקצועו, להסמכתו ולאחריותו לבדיקת לחמנייה עם נקניק בכליה של גברת? אין קשר ואסור שיהיה קשר. אם מישהו מאנשי האבטחה יעסוק בזה הוא מבזה גם את מקצוע האבטחה וגם המאבטחים. זה לא יעלה על הדעת".
1 צפייה בגלריה
בית החולים זיו בצפת
בית החולים זיו בצפת
בית החולים זיו בצפת
(צילום: עידו ארז)
כאמור, דבריו של שיף מגיעים לאחר שמליאת הכנסת אישרה הלילה (בין ראשון לשני) בקריאה ראשונה את חוק החמץ, ברוב של 51 ח"כים שתמכו בהצעת החוק אל מול 46 שהתנגדו לה.
הקואליציה נחושה לסיים את החקיקה עד סוף המושב הנוכחי, כך שכבר בפסח הקרוב החוק יהיה בתוקף. יוזם החוק, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), אמר אמש במליאה: "למה אנחנו צריכים לעמוד פה עכשיו ולהתווכח קואליציה ואופוזיציה? מה אנחנו הולכים לשנות? אנחנו הולכים לכפות על מישהו אורח חיים? למה התערב בג"ץ בעניין הזה? שכרון הכוח של השופטים, שהכול הם יכולים לעשות".
לטענת מנכ"ל ארגון חברות האבטחה, "למנהלי בתי החולים אין סמכות להורות לאנשי אבטחה לבצע בדיקות חמץ, כי הם לא המעסיקים שלהם. אם חברת האבטחה תחליט להטיל את זה על המאבטחים זה כבר סיפור אחר לגמרי ואני מאוד מקווה שזה לא יקרה. אין בזה שום היגיון. יש סניטרים בבית החולים, יעלה על הדעת שיעמידו אותם לעשות את זה? את כוח העזר? את האחיות?".
אם זה בכל זאת יקרה, תשבתו? "המאבטחים לא שובתים. מעולם לא הסכמתי ולא ראיתי בעין יפה אפילו מילה שמדברת על השבתת מערך האבטחה האזרחי במדינת ישראל. המאבטחים הם כוח אבטחה והגנה, הם מוצבים באלפי מקומות במדינת ישראל - במשרדי הממשלה, ברשויות מקומיות, בגופי התשתית. הם עושים עבודתם נאמנה ולא יעלה על הדעת שמי שגויס והוכשר כדי לאבטח יחפש חמץ בכליהם של האנשים. אם למישהו יש איזשהו רצון שהדבר הזה ייעשה, שיעמידו אנשים, את מי שהם רוצים".
משה גפני נואם לקראת הצבעה בקריאה ראשונה על חוק החמץ
(צילום: ערוץ כנסת)
עוד לדבריו, אם החוק אכן יעבור הדבר עלול להוביל לעלייה במקרי האלימות בבתי החולים. "אותם מאבטחים הם אלו שמטפלים במאות מקרים בשנה של הגנה על הצוותים הרפואיים מפני אלימות של אזרחים. דווקא בגלל זה לא הייתי מחכך את המאבטחים עם מין פעולה שכזו (לאכוף את האיסור על חמץ - ד"ר)".
בתוך כך, שיף התייחס גם אל הסכם השכר עם המאבטחים שנכנס לתוקף בחודש ספטמבר האחרון וטען כי "המשכורות עלו באופן משמעותי. יחד עם זאת, עדיין יש קשיי גיוס, לא רק בענף האבטחה. בשנה וחצי שלאחר משבר הקורונה לא מצליחים לעמוד בתקני העובדים - נהגי אוטובוס, משאיות, עובדי סיעוד, עובדי ניקיון, עובדי תעשייה, עובד מלאכה ומאבטחים".
בהקשר ישיר לדבריו של שיף, מנהל המרכזי הרפואי זיו בצפת, פרופ' סלמן זרקא, התראיין הבוקר לתוכנית של שרון כידון וישי שטרן ב-ynet radio ואמר כי "כמנהל בית חולים, יש לי חובה לאפשר שמי ששומר על הכשרות ומי ששומר על פסח יוכל לבוא ולהיות מטופל בבית החולים וחלילה לא יחשוב שלא לבוא לבית החולים כי בבית החולים יש חמץ. ואנשים שיש להם אמונה או דרך חיים שלא מתקשרת לפסח והם רוצים לאכול את הפיתה, אני כמנהל בית חולים צריך למצוא את המקום בשביל לאפשר להם לעשות זאת".
אז לא תעמיד מישהו שיבדוק תיקים? "עשינו את זה בעבר ופנינו לאנשים, לא ברמה של פקודות... יש הסבר, יש שלטים, יש מקומות שמותר בהם חמץ ויש מקומות שאסור בהם חמץ. אני רוצה שגם האדם ששומר על הכשרות יוכל להיכנס לבית החולים בלי חשש כמו שאני רוצה שאדם שלא שומר על הכשרות תהיה לו האפשרות היכולת לאכול את הפיתה שלו מבלי להפריע לאחרים. נכבד את את המסורת של כל אחד ולא נפריע לאחרים בלקבל את הטיפול הרפואי".