תוצאות הבחירות הדרמטיות לפרלמנט האירופי משפיעות בצורה משמעותית על הבורסות ברחבי היבשת. כזכור, מפלגות הימין הקיצון במדינות רבות באירופה זכו אמש (ראשון) לעלייה משמעותית במספר המושבים שלהן, בייחוד בצרפת בה מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה-פן גרפה יותר מ-30% מהקולות. בעקבות התוצאות בחר במפתיע נשיא המדינה, עמנואל מקרון, לפזר את האסיפה הלאומית, שמשמעות ההחלטה היא הקדמת הבחירות. גם האירו יורד, ושערו היציג מול השקל נקבע על 4.02 שקלים, כאשר מול הדולר הוא נופל ב-0.5%.
הבורסה בפריז הגיבה הבוקר לבשורות בירידה של 2%. מדד קאק יורד ב-1.9%, דאס ב-0.8% ופוטסי ב-0.7%. הירידות הגדולות באמת הם במניות הבנקים הצרפתיים: סוסייטה ג'נרל ב-5.5%, BNP ב-5%, וקרדיט אגריקול ב-4.1%. הבורסות בשאר אירופה גם כן בירידה, אולם פחות משמעותית מזו של צרפת. בורסת לונדון יורדת ב-0.6%, פרנקפורט ב-0.7% ומדד סטוקס 600 (כלל אירופי) ב-0.7%.
1 צפייה בגלריה
בחירות לפרלמנט האירופאי בפריז, צרפת
בחירות לפרלמנט האירופאי בפריז, צרפת
בחירות לפרלמנט האירופאי בפריז
(צילום: AP / Lewis Joly)
כאמור, מפלגות הימין הקיצוני היו המנצחות הגדולות של הבחירות. באיטליה, אוסטריה וצרפת הן הגיעו למקומות הראשונים. בגרמניה הגיעה מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (Afd) למקום השני – אך הקדימה את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של הקנצלר אולף שולץ, שרשמה את התוצאה הקשה בתולדותיה. המפלגה של שולץ הפסידה קולות לימין הקיצוני ולשמרנים.
למרות ההישג לימין הקיצוני, מפלגות מרכז ושמאל, ומפלגות מהמחנה הליברלי, עדיין צפויות להחזיק ברוב המושבים בפרלמנט האירופי – שבו 720 מושבים בסך הכול. אך הסחף ימינה צפוי להקשות על אישור של חוקים חדשים, שייתכן שיהיו הכרחיים כדי להגיב לאתגרים הביטחוניים ביבשת, להשפעות משבר האקלים או לתחרות כלכלית עם סין וארה"ב.
הבחירות לפרלמנט האירופי נערכות כל חמש שנים, וזו הייתה ההצבעה הראשונה מאז פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי. כל אחת מ-27 המדינות החברות באיחוד מקבלת מספר מושבים בהתאם לגודל האוכלוסייה שלה: גרמניה, המדינה עם מספר התושבים הגדול ביבשת, זכאית ל-96 מושבים. לוקסמבורג, קפריסין, אסטוניה ומלטה מקבלות 6 מושבים בלבד. האירופאים בוחרים בין מפלגות שבעיקרן כלל-אירופיות, ובהן חברות שורת מפלגות מקומיות.
פורסם לראשונה: 11:30, 10.06.24