חלב מטורקיה החל להימכר בישראל בימים האחרונים למורת רוחם של הרפתנים. כל זאת על רקע הפגנת ענק בטורקיה נגד ישראל ובצל ההכרזה של נשיאה רג'יפ ארדואן, שטוען שישראל היא פושעת מלחמה.
כזכור, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' האריך את הייבוא ללא מכס בשלושה חודשים וגורמים בענף טוענים שבימים האחרונים הגיעו אלפי ליטר חלב לארץ מטורקיה. מתברר שהיה ייצור בטורקיה של יום וחצי לפני שנעכרו היחסים, והוא כבר הוכנס לקרטונים, כך נטען ולכן הגיע לארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
המחלבה בטורקיה
המחלבה בטורקיה
המחלבה בטורקיה
הגוף שמוכר את החלב הטורקי בארץ הוא "משנת יוסף", שפועל במגזר החרדי. החלב נמכר תחת המותג קיי.טי. משנת יוסף עוסק במכר מרחוק של מוצרים בהכשר בד"ץ העדה החרדית. המכר נעשה באינטרנט או טלפונית, וצרכנים אוספים אותו מנקודות איסוף פעם בשבוע.
גורמים בענף החלב מאיימים: "נפסיק לעבוד עם העדה החרדית. זה מעשה לא ציוני. 20% מהחלב בישראל מקבל כשרות מגוף הכשרות הזה. אנחנו יודעים שהייצור היה לכאורה אחרי שמחת תורה. שישפכו את החלב הזה".
יוחאי קוסובר, בעלי משנת יוסף, אמר ל-ynet: "אלה הזמנות שהוזמנו לפני המלחמה. מאז עצרנו את הפעילות בטורקיה. אפילו שיש לי אריזות מוכנות, אני עוצר את הפעילות - שהנשיא שלהם קודם כל יהיה בן אדם. מה שיש במלאי ייגמר ולא מייבאים יותר".
אז כרגע אתם מוכרים חלב משם? "הפסקנו את הייצור, אבל כבר היה מלאי בדרך. מישהו מאיגוד יצרני החלב פנה אליי ואמר לי 'אז תזרוק 100 אלף ליטר לפח'. אמרתי לו 'ואתה תשלם לי 400 אלף שקל?', הוא ענה 'אז תפסיד 400 אלף שקל'. רוצים שאוותר על 400 אלף? שהוא יזרוק פסטה טורקית ומכשירי חשמל ופלסטיק שמיוצרים בטורקיה.
לחקלאות יש משמעות שונה. בזמן מלחמה תומכים בחקלאים ישראלים ובפרט באלה שנפגעו בעוטף עזה. "זה כואב מאוד ויש להם נשיא בעייתי. גם לי יש עסקים בעוטף, יש לי גידולים שם ואני אוכל קש כמו כולם, אבל אני צריך לדאוג לצרכנים כי אם עשינו הזמנה נמכור את ההזמנה אבל לא נזמין עוד.
"לכן הפסקתי את הייצור שלנו בטורקיה. וגם הם הפסידו. המפעל שם הפסיד המון כסף על למינטים (מיתוג) שכבר ייצרו, למשל. אני לא לוקח מהם יותר. לפני שלושה חודשים התחלנו את התהליך בטורקיה ואז זה נפל לנו על המלחמה".

פתאום אין מחסור בחלב

גם רשת יוחננוף הייתה אמורה לייבא ארצה חלב טורקי (בכשרות בעלז), אבל הדבר לא הבשיל ואז פרצה המלחמה. מחסני השוק מכרו חלב פולני תחת השם הר חרמון של היבואנית אדום, והוא כבר לא נמכר ברשת, לעת עתה.
רמי לוי, שהיה הראשון לייבא חלב מפולין, הודיע שבינתיים הוא לא מייבא חלב. צרכנים, אגב, שמים לב שיש כרגע מספיק חלב על המדפים, למרבה הפלא.
"היום יש כבר מספיק חלב כי קונים פחות מעדנים בגלל המלחמה", טוען קוסובר. "לא חוכמה לומר לנו 'למה אתם מזמינים חלב מחו"ל?'. הרשתות מייבאות כי הן מתחננות מול היצרנים לחלב. המדינה צריכה לתת לעצמה שתי סטירות ולדאוג שללקוחות יהיה חלב".
לא בהכרח מטורקיה. עד כה הסתדרנו עם חלב ישראלי. "לא צריך להביא חלב משום מקום, אבל המדינה לא מצליחה לגרום למחלבות לשווק מספיק חלב. אם אתה לא יכול לספק ללקוחות שלך חלב ובמקום 150 אלף ליטר אתה מקבל 70 אלף ליטר, אז אתה מייבא".
כמה חלב טורקי נשאר לכם? כמה עוד תמכרו? "הגיעו 100 אלף, נשארו 40 אלף ליטר".
באותו נושא, בהערכת מצב שקיים היום שר החקלאות אבי דיכטר, אמר מנכ"ל המשרד אורן לביא שנכון להיום לא קיים מחסור בתוצרת חקלאית טרייה, לרבות ירקות, פירות, בשר עוף ובקר, ביצים וחלב. כן חסרים בענף 25 אלף עובדים - 18 אלף מתוכם יש להשלים באופן מיידי.