סטודנטים ותלמידים יקרים, העובדה שאתם מפסידים את חוויית הלימודים בתקופת קורונה לא אומרת שעליכם להפסיד גם את כל מה שקורה מסביב. מה הזכויות שלכם, איפה ניתן למצוא עבודה, לקבל מלגה, לגור בשכר דירה מופחת ועוד. קיבצנו עבורכם את הדברים החשובים שהייתם רוצים לדעת, ואולי לא היה לכם את מי לשאול. לגזור ולשמור:
פייק מכללה - המועצה להשכלה גבוהה הוציאה לציבור הסטודנטים אזהרה: "זה מספר חודשים מוסד בשם "מכללת באקה" / "המכללה האקדמית באקה" מציג עצמו כמוסד להשכלה גבוהה, ומקיים לימודים המוצגים כלימודים אקדמיים מוכרים על ידי המל"ג. על מנת למנוע הטעיית הציבור, המועצה להשכלה גבוהה שבה ומדגישה, כי המוסד הנ"ל פועל ללא אישורה של המל"ג ובניגוד לחוק המועצה להשכלה גבוהה, תשי"ח-1958. מוסד זה אינו מוסד להשכלה גבוהה, והלימודים בו אינם מזכים את הלומדים בתואר אקדמי מוכר כלשהו, לא ממוסד זה ולא מכל מוסד אחר בישראל ולא תואר אקדמי המוכר על ידי המל"ג.
סמינר הקיבוצים מצטיין השנה - המועצה להשכלה גבוהה משקיעה כ־30 מיליון שקל בשנה בתוכניות לעידוד מעורבות האקדמיה בקהילה. סמינר הקיבוצים הוא המוסד המצטיין השנתי שלה על פעילות משמעותית בשנת הלימודים תש''ף - הן בשל פרויקט הדגל: "ניסוח הקוד האתי של גני הילדים בישראל", הן בשל פרויקט החשיפה: "תקשורת מקדמת" והן בשל הקורסים משלבי העשייה, העוסקים בתחומים מגוונים, תוך קידום ערכים חברתיים. "הפעילות החברתית הענפה, המשפיעה על כל הרמות והדרגים במוסד", כתבו חברי ועדת הפרס, "הופכת אתכם למוסד מעורב ומוביל בכל הקשור לעיצוב דמות הבוגר".
הנחות בתחבורה ציבורית - התאחדות הסטודנטים בשיתוף משרד התחבורה הנגישו בשנים האחרונות הנחה קבועה בתחבורה הציבורית לסטודנטים. מדובר במי שלומדים במוסדות המוגדרים בחוק זכויות הסטודנט, ומופיעים ברשימת המוסדות הזכאים לתחב"צ. אם המוסד שלכם נכלל ברשימה, אתם זכאים להנחה קבועה של 33% בתחבורה הציבורית בישראל. כמו כן מלבד ההנחה הקבועה, יש לכם שתי אפשרויות של נסיעה חופשית לזמן ארוך, בהנחה של עד 50% מעלות החופשי־חודשי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עבודה בצהרונים - בזכות תוכנית סיוע שהשיגה התאחדות הסטודנטים, בסך 800 מיליון שקל, ייפתחו אלפי משרות במסגרות החינוך בפריסה ארצית! ההתאחדות עובדת בשיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי כדי לגייס כ־8,000 סטודנטים/ות, שישתתפו בהחזרת הצהרונים המקומיים לפעילות, במשרה גמישה לאופי הלימודים ובשכר שעתי שנע בין 60-45 שקל. ניתן להירשם בלינק המצ"ב: bit.ly/2ILxFhd
תוצרת הארץ - רשת קהילות צעירים "תוצרת הארץ" היא תנועה המעודדת התיישבות, ומטרתה להוביל שינוי חברתי על ידי עידוד התיישבות צעירים ביישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל.
מודל הפעילות של התנועה מעודד סטודנטים לעבור ליישובי הפריפריה וליצור בהם פעילות יזמית־חברתית משמעותית, תוך פיתוח קהילה תומכת וצעירה. זאת מתוך אמונה שאלו יובילו להישארותם והתבססותם בעתיד בערים שבהן פעלו כסטודנטים.
ב"תוצרת הארץ" פעילים כיום כ־1,000 סטודנטים ובוגרים מכל קשת החברה הישראלית. אלו חיים בקהילות ב־13 יישובים: קריית שמונה, צפת, חצור הגלילית, נוף הגליל, טבריה, ירושלים, פרדס כ"ץ, לוד, קריית מלאכי, שדרות, נתיבות, רהט ונחל עוז. בימים אלה מוקמת הקהילה ה־14 במספר, בכפר השיקומי עדי נגב - נחלת ערן.
*** רוצים להצטרף גם אתם לפרויקט ולזכות במלגת לימודים ושכר דירה עד סכום של 16,000 שקל בשנה? כל הפרטים בלינק: tozerethaarez.org.il/kehilot
מעונות לקהילה הגאה - אגודת הסטודנטים והסטודנטיות בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים יוצאת בפיילוט דירות בטוחות לקהילה הגאה. הפרויקט תוכנן לאחר שהתקבלו פניות, הנוגעות לקשיים של חברי וחברות קהילת הלהט"ב, ובפרט אלה על הקשת הטרנסית במעונות האוניברסיטה. "לאחר שחרטנו על דגלנו לקדם מרחב בטוח, מכבד ושוויוני לכולם/ן, התחלנו באוניברסיטה העברית, יחד עם האחווה הסטודנטיאלית הגאה והבית הפתוח בירושלים, במאמץ משותף ובשיח עם דיקנט הסטודנטים באוניברסיטה לפתיחת מרחב בטוח במעונות", נמסר מהאגודה.
כל מה שחשוב להכיר בצל הקורונה וביום שאחרי - המעסיק סירב לתת לכם תאריך סיום לחל"ת? פוטרתם ואתם לא בטוחים מה הזכויות שלכם? התאחדות הסטודנטים בשיתוף "כל זכות" ריכזו עבורכם את כל מה שחשוב להכיר בתקופה זו, החל בקבלת דמי אבטלה ועד לחיסכון של 80% בדמי הארנונה:
פוטרתם בעקבות הקורונה? - זה הזמן לוודא שאתם עומדים בתנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה. נרשמים באתר שירות התעסוקה וביטוח לאומי, ומקבלים דמי אבטלה עד ליוני 2021. אם לא קיבלתם דמי אבטלה עד כה, בידקו כאן מדוע: bit.ly/3kZ7cu0
המעסיק הוציא אתכם לחל"ת ללא צפי חזרה? - אם סירבו לתת לכם תאריך סיום לחל"ת, אתם יכולים לראות בכך פיטורים ולקבל תשלום עבור תקופת ההודעה המוקדמת, פדיון דמי חופשה, הבראה ופיצויי פיטורים. לפרטים על כל מה שמגיע לכם: bit.ly/3nbBjjR
חושבים/ות לטווח הארוך! - אם יצאתם לחל"ת או פוטרתם, כדאי לבדוק מול קרן הפנסיה/חברת הביטוח שזכויותיכם הביטוחיות נשמרות בתקופת הקורונה. במידת הצורך בידקו את האפשרות לבצע "הסדר ריסק", המבטיח שמירה על הכיסוי הביטוחי תמורת תשלום חודשי נמוך. שווה שתציצו: bit.ly/33meP8a
החלטתם לוותר על הטיול אחרי הצבא ולקפוץ ישר לדבר הבא? - אם השתחררתם/ן מהצבא בשנת 2020, תוכלו למשוך את הפיקדון לכל מטרה ובסכומים גדולים יותר מבעבר. ראש שקט לשנת הלימודים הקרובה מתחיל כאן: bit.ly/3l3aj49