למלחמת "חרבות ברזל" השפעה ניכרת על הכלכלה הישראלית ועל שוק התעסוקה; עסקים מתרסקים ונסגרים, עובדים מפוטרים או יוצאים לחל"ת ובאופן טבעי, הפעילות פחותה. אלא שבקרב חברות מסוימות הפעילות מואצת, וזאת במסגרת ההכרח להניע את גלגלי המשק, לייצר מקומות עבודה נוספים ולעודד צמיחה. אחת מהן היא אשרא - חברת ביטוח האשראי הממשלתית.
אשרא פועלת לקידום היקפי הייצוא הישראלי, באמצעות מתן שירותי ביטוח אשראי והעמדת אשראי למימון עסקאות ייצוא גדולות של חברות ישראליות, בעיקר מול מדינות מתפתחות, ולטווחי זמן ארוכים יחסית של עד 15 שנה. ביטוח האשראי, בגיבוי החשב הכללי במשרד האוצר, מגן על היצואן או על הבנק נותן האשראי מפני אי קבלת תשלום מהלקוח, כתוצאה מסיכונים כלכליים או מאירוע פוליטי. כמו כן ביטוח האשראי של אשרא מאפשר לבנקים להעמיד קו אשראי לעסקאות, כאשר פוליסת הביטוח, המגובה בערבות המדינה שמעמיד החשב הכללי במשרד האוצר, מהווה בטוחה למימון, ומאפשרת ליצואן לקבל את התשלום עם ביצוע האספקה. בהתאם למדיניות שר הכלכלה ניר ברקת ולפיה "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל", אשרא פועלת כחברה ממשלתית ייעודית לביטוח סיכוני סחר חוץ במתכונת דומה לכ־30 חברות מקבילות באירופה, חלקן פועלות כחברות ממשלתיות ואחרות מופעלות על ידי חברות פרטיות בתמיכת הממשלה, לאחר שהפעילות עברה תהליך הפרטה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: שאטרסטוק)
ממדגסקר ועד הרפובליקה הדומיניקנית
תחומי עסקאות הייצוא שאשרא מבטחת רבים ומגוונים, ומותנים בכך שהרכיב הישראלי בהן יהיה בשיעור של 30% לפחות מהיקף הפרויקט. בשנה החולפת רשמה החברה הממשלתית שיא שנתי של עשור בהיקף ביטוח סיכוני סחר ייצוא, הודות לעסקאות בסך 3 מיליארד שקל. אירועי 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם הביאו לזינוק נוסף בפעילות. מנתונים עדכניים עולה, שמרבית העסקאות מפרוץ המלחמה בחברה היו בתחומי החקלאות, התקשורת, התשתיות ועסקאות ביטחוניות, וזאת בתפוצה חובקת עולם - מסנגל, אנגולה, קונגו ולראשונה גם עסקת ייצוא בתחום החקלאות במדגסקר שבאפריקה, דרך סין ואזרבייג'אן שבאסיה ועד הונגריה וקפריסין באירופה ואף הרפובליקה הדומיניקנית באיים הקריביים ועוד.
"אנחנו מספקים ביטוח ייצוא בטווחי אשראי בינוניים וארוכים, כשמדובר בעיקר בסיכונים פוליטיים ומסחריים. ההיצע שלנו כולל מגוון ביטוחים, המאפשרים גם ביטוח וגם מימון עסקאות ייצוא", מסביר המנכ"ל דודי קליין. "מפרוץ המלחמה יש גידול משמעותי בהיקפי האישורים שניתנים על ידי אשראי ליצואנים, כשהענקנו אישורי ביטוח אשראי בערבות מדינה לעסקאות ייצוא בהיקף של למעלה מ־5 מיליארד שקל. לשם השוואה, מתחילת השנה ועד סוף חודש ספטמבר השנה ההיקף עמד על 8.4 מיליארד שקל. זה מתאפשר הן בשל שיתוף פעולה טוב עם החשב הכללי, שמודע לגודל השעה ומאפשר לנו עסקאות בהיקפים גדולים מהר, והן מהסיבה שישראלים מזהים עכשיו סיכון משמעותי להרעה ביחסים עם מדינות מסוימות, שעלול לפגוע באפשרות לקבל את הכסף, לכן הם מבקשים לבטח את עסקאותיהם עם מדינות אלה. גם אי שקט פוליטי במדינות מתפתחות רבות משפיע, וזה בנוסף לשינויים שחלים בריביות. רק לאחרונה פורסם על חברות ענק, שחוו הפסדים גדולים בשל סיכונים פוליטיים וגם בשל הפיחות המשמעותי במטבע. סיבה נוספת לעלייה בביקוש היא, שבתגובה לעליית הריבית נוצרה מצוקה תזרימית במדינות מתפתחות, והן מבקשות טווחי זמן ארוכים למימון. אנחנו באשרא מאפשרים ליצואנים להציע למדינות הללו תנאי מימון כאלה".
2 צפייה בגלריה
דודי קליין
דודי קליין
דודי קליין
(צילום: תמר מצפי)
לדברי המנכ"ל, מדובר בעסקאות בהיקף של עשרות עד מאות מיליוני דולרים, כאשר מחקרים מראים שכל מיליארד שקל תורם 675 מיליון שקל לתוצר המקומי הגולמי ומייצר כ־2,500 מקומות עבודה. "בעוד שבשנה האחרונה חלה האטה בתחום ההייטק, שהיה עד כה קטר הייצוא שלנו, אשרא תומכת בעסקאות מהתעשייה המסורתית, וגידול בתעשייה הזו יכול לאזן את המצב. התבססות על תעשיות יותר מגוונות היא בבחינת ניהול סיכונים נכון יותר של המשק", מסביר קליין ואף מעריך, שבעקבות המלחמה צפויים לגבור הביקושים לעסקאות משמעותיות יותר ולטווחי זמן ארוכים יותר בתחומי הביטחון.
היצרנים, הרוכשים והמדינה - כולם מרוויחים
יתרון משמעותי נוסף שאשרא מציעה הוא מימון זול. קליין: "האפשרות לקבל חבילת מימון זולה ואטרקטיבית מגדילה משמעותית את סיכויי היצואן הישראלי לזכות במכרזים, וזה WIN-WIN: היצרן זוכה בעסקה, המדינה הרוכשת מקבלת יחד עם הטכנולוגיה הישראלית המובילה גם חבילת מימון אטרקטיבית, ומדינת ישראל מצליחה להגדיל את הייצוא וגם לחדור לשווקים חדשים".
כיצד מדינות אחרות מעודדות יצואנים במסגרת ביטוחי אשראי?
"יש 86 חברות מקבילות אלינו בעולם. למשל באירופה בכל מדינה פועלת חברה מקבילה, ובעקבות הקורונה הגבירו שם את התמיכה וערבות המדינה בעשרות אחוזים, לצד הגדלת ממגוון המוצרים. היום מבינים, שפיתוח ומימון ייצוא, כמו שעושה אשרא, הם מהכלים החשובים והמרכזיים לפיתוח הכלכלה. זו למעשה הדרך היעילה לעודד ייצוא, וזה הכלי הלגיטימי היעיל וכמעט היחיד שנשאר לשם כך".