הכנסת דנה בזינוק מחירי הדירות: אחרי שהדיון הראשון נדחה ולדיון השני לא הגיע, הופיע היום (ד') מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), יעקב קוינט, בדיון שערכה ועדת הכספים של הכנסת לגבי הזינוק במחירי הדיור. קוינט הדף את הביקורת על תפקוד רמ"י ועל כך שישנה קריסה בשיווק קרקעות לבנייה על ידי מונופול הקרקעות של המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
קוינט הבהיר כי בעוד שרמ"י שולטת ב-93% מקרקעות המדינה, מתוך 22 מיליון דונם שטח המדינה, רק כ-7% מתאימים לתכנון על ידי רמ"י (1.59 מיליון דונם), וזאת לאחר הפחתת שטחי אש, גנים לאומיים, שמורות טבע, יערות קק"ל ושטחי חקלאות. הוא הוסיף כי בבעלות קק"ל 12% משטחי המדינה ובבעלות רשות הפיתוח 11%, "אך חלק ניכר מהן מוחזק בידי חוכרים שונים ולמדינה שליטה אפסית בהן".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט, בוועדת הכספים של הכנסת
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט, בוועדת הכספים של הכנסת
מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט, בוועדת הכספים של הכנסת
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
"נותרו יתרות קטנות של יחידות דיור לשיווק", אמר קוינט, "כמעט אין יחידות דיור שממתינות לשיווק ולא משווקות". הוא הציג נתונים לפיהם עד יוני 2021 תוכננו 11,150 יחידות דיור ושווקו קרקעות להקמה של 27,983 דירות. "מתוך התכנון צריך להפריד את היחידות שנמצאות על קרקע מדינה, שרק שם אפשר לשווק", הסביר.
על כך אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, כי "זה לא סוד שאנו חווים משבר שגדל בתחום הדיור, יש שיא חדש בעליית המחירים. לאירוע הזה יש הרבה מאוד סיבות וגורמים. כולנו מבינים שיש פער בין ההיצע לביקוש ויש להכפיל את היקף יחידות הדיור בישראל תוך 20 שנה. השאלה אם יש תכנון אסטרטגי. אם לא נעשה זאת, אנשים יגורו ברחוב". קוינט השיב: "יש תוכניות מתאר, יש החלטות ממשלה שלוקחות את קצב השיווקיים, לדעתי היה צריך להרחיב את ההיקפים, זה לא קורה מהיום למחר, צריך להיכנס להליכי תכנון מואצים אם רוצים לעשות זאת".
לדברי קוינט, "בצד ההיצע שאנחנו חלק לא מבוטל ממנו, יש השפעות רבות לתקציב המדינה, ליכולת לעשות פיתוח מורחב ומואץ, לממן מוסדות ציבור, מחלפים, שיקוע תשתיות תחבורה, שיתוף פעולה עם הרשויות וכמובן תכנון. בצד הביקוש יש הרבה גורמים שמשפיעים, למשל הריבית במשק. כאשר הריבית נמוכה והכסף זול, יש אלטרנטיבה להשקעה בדיור. רק בחודש מאי נרכשו 2,600 דירות להשקעה ובין החודשים אוגוסט 2020 עד מאי 2021 נרכשו 21 אלף דירות להשקעה".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) התייחס במהלך הדיון לריכוזיות שבידי רמ"י ואמר כי "האפשרויות הבלתי מוגבלות שלכם גורמות ליוקר הדיור שלנו שרק עולה ועולה, אתם מחזיקים הכל אצלכם כמונופול, לא ראינו שום בשורה בתחום הדיור, רק עליות ועליות".

הסכם הגג הבא: עם אום אל-פאחם

קוינט התייחס לסוגיית הסכמי גג עם רשויות מקומיות ואמר כי מרבית הפעולות "הן טקטיקות לטווח הקצר-בינוני, לטווח הארוך צריך פעולות אסטרטגיות - ערים חדשות, למתוח את אזור הביקוש, תחבורה נגישה, ותוכניות מיועדות לאוכלוסייה". הוא הוסיף כי בשבועות הקרובים צפוי להיחתם הסכם גג עם עיריית אום אל-פאחם, אך סייג כי הקרקע במגזר הערבי ברובה בבעלות פרטית, מה שמצמצם את האפשרויות של רמ"י. על כך השיב ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת): "הבעיה היא שהמצב של הסכמי הגג מוציא מצד הרשויות את השליטה על תכנון המתחמים הציבוריים".
בנוסף, התייחס קוינט לשיווקי תוכניות הדיור המוזל מחיר למשתכן ומחיר מופחת שכבר בוטלו לטובת התוכנית החדשה-ישנה של שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין (מחיר מטרה). קוינט ציין כי עד כה בשנת 2021 שווקו 8,079 יחידות דיור במסגרת תוכניות אלה לעומת 18,743 דירות בשנת 2020 כולה ו-19,649 דירות בשנת 2019 כולה.
2 צפייה בגלריה
אום אל פאחם
אום אל פאחם
"הסכמי הגג מוציאים מצד הרשויות את השליטה על תכנון מתחמים ציבוריים". אום אל פאחם
(צילום: shutterstock)
"הייתי שותף לתכנון תוכנית מחיר למשתכן, במסגרתה כאשר בונים דירה המדינה מכניסה את היד לכיס וממנת את הפיתוח", אמר קוינט. "חלק ניכר מהכסף שנכנס לרשות משמש לכיסוי הגירעון ולפיתוח מתחמים, העתקת בסיסי צה"ל, הקמת בתי חולים. המדינה ממנת את התשתיות ומפרה שטחים פתוחים, יש בדירות היבטים של משאב ציבורי". ח"כ נעמה לזימי (העבודה) העירה על תוכנית מחיר למשתכן כי "אין בתוכנית כל היבט חברתי ואין לצייר זאת כך, היא סייעה לסבסוד לחזקים באזורי הביקוש".