אקו"ם תאלץ לשלם מס בגין הכנסותיה. כך קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב שקיבל את עמדת המדינה.
אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים, מחברים ומו"לים בישראל) היא ארגון לניהול משותף של זכויות יוצרים, אשר פועלת להגן על זכויות יוצרי המוזיקה והספרות. מטרותיה העיקריות הן ניהול משותף ואכיפת זכויות יוצרים, וגביית תמלוגים בגין שימוש בזכויות אלה, והעברת התמלוגים ליוצרים, אחרי כיסוי הוצאותיה. היקף התמלוגים הנגבים על ידי אקו"ם מדי שנה הוא גדול. כך לדוגמה, נטען כי בשנים 2012 ו-2013 התמלוגים הגיעו לכ-350 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
רשות המיסים טענה באמצעות הפרקליטות כי במהלך שנות קיומה, אקו"ם לא דיווחה לפקיד השומה על התמלוגים המתקבלים מן המשתמשים כהכנסה ששייכת לה. נקודת המוצא הייתה כי הכספים הם הכנסתם של היוצרים השונים, ובהתאם לכך בעת החלוקה של הכסף לידי היוצרים הם אמורים לדווח על ההכנסה שהתקבלה אצלם מידי אקו"ם. השאלה העיקרית שעמדה להכרעת ביהמ"ש במסגרת ההליך הייתה האם הכספים הנגבים מידי המשתמשים ביצירות המוזיקה הם הכנסה בידי אקו"ם.
רשות המיסים, באמצעות עוה"ד עדי חן וניר וילנר מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי), טענה כי בשל מהות הפעילות של אקו"ם, נוכח הכספים המצטברים בקופתה של אקו"ם ואשר נובעים מהפער שבין היקפי הגבייה מחד והיקפי החלוקה מאידך, ובפרט נוכח העבודה כי אקו"ם היא הבעלים של זכויות היוצרים, יש לראות החל משנת 2012, את ההכנסות שמתקבלות בידי אקו"ם כחייבות במס.
מאידך טענה אקו"ם כי שיטת הדיווח המסורתית שלה היא הנכונה, מכיוון שאין היא בעלת ההכנסה, והזכאות לתמלוגים היא של היוצרים, שהם בעלי המניות בחברה, והיא רק משמשת צינור לצורך גבייתם.
השופט הרי קירש דחה בפסק דינו את טענות אקו"ם בדבר היותה צינור בלבד לגביית והעברת הכספים ליוצרים מידי המשתמשים. השופט חזר על ההלכה הידועה לפיה "בעל העץ הוא בעל הפרי", וכיוון שאקו"ם היא בעלת זכויות היוצרים ההכנסה המופקת מהם היא הכנסתה שלה.
ביחס לטענה כי במהלך השנים פעלה רשות המיסים באופן שונה וכי אקו"ם הסתמכה על כך, קבע השופט קירש כי "אינני סבור כי המקרה הנדון שונה בהיבט זה מכל אותם מקרים אחרים בהם רשות המיסים בוחנת מחדש את אופן דיווחיו של נישום ומגיעה למסקנה כי דרך המיסוי שננקטה בעבר הייתה שגויה וכי יש להביט על הדברים באופן שונה".
יחד עם זאת, בית המשפט הורה כי שיטת חישוב השומה לשנת 2012 תותאם לשיטת החישוב שננקטה ביתר שנות המס במחלוקת. מבחינה כספית, יישום הוראה זו, יצמצם באורח מהותי את היקף החבות במס לשנת 2012.
את רשות המיסים ייצגו עו"ד חן עדי וניר וילנר מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות מחוז ת"א (אזרחי).
מאקו"ם נמסר: "אקו"ם קבלה לידיה את פסק הדין ולומדת אותו".