הירדנים מסרבים לייצא עגבניות לישראל, גם לאחר שמשרד הבריאות חזר ואישר את הייבוא מירדן, בכפוף לתנאים מסוימים. באוגוסט הוציא משרד הבריאות הודעה על איסור יבוא עגבניות מירדן: "בבדיקות שנעשו במעבדה מוסמכת נמצאו דגימות חיוביות לכולרה באזור הניקוז של מי הירמוך. המשרד פנה לגורמים המוסמכים בירדן בבקשה לקבלת מידע בדבר מקורות המים המשמשים לגידולים האמורים".
"הירדנים נעלבו מההודעה החד-צדדית, והם מחכים להתנצלות מצד משרד הבריאות", אומרים מקורות במשרד החקלאות. "ייתכן שהאירוע משמש עילה לירדנים 'להעניש' את ישראל לאור התנהלותה בעזה ובלבנון. היות שבעולם כולו יש חוסר בעגבניות והביקושים מזנקים, למגדלים ממילא אין בעיה למצוא שווקים חלופיים".
יש לציין כי יבוא העגבניות מירדן שימש תחליף לעגבניות מטורקיה, שיבואן לישראל הופסק בעקבות החרם שהטיל נשיא טורקיה ארדואן על ישראל.
על רקע המחסור שנוצר, משרד החקלאות וביטחון המזון הודיע היום (שני) כי הוא פותח מכסת יבוא נוספת לעגבניות בהיקף של 5,000 טונה בפטור ממכס. המכסה תהיה בתוקף החל מהיום ועד לסוף דצמבר. באמצע אוגוסט אישר משרד הבריאות מכסת יבוא דומה של 5,000 טונה עגבניות, ובמסגרתה נכנסו לישראל עד כה 2,500 טונה עגבניות, רובן מפולין.
יש לציין שבשל המחסור העולמי והביקושים הגבוהים, מחירן של העגבניות אינו זול. למרות היבוא בפטור ממכס, מחיר העגבנייה הרגילה מגיע לכ-15 שקל לק"ג, אף שברוב הרשתות הן נמכרות סביב 12 שקל לק"ג. מחיר עגבניות תמר באשכולות זינק לטווח של 45-25 שקל, ובכך הוא הביא לעלייה של עשירית במדד המחירים הכללי לצרכן.
החוסר בעגבניות בישראל נוצר בעיקר בשל ירידה בהיקפי היבול המקומי בעקבות הטמפרטורות הגבוהות בחודשי הקיץ, וכן בשל החרם הטורקי.
הציבור הישראלי צורך בממוצע כ-14 אלף טונה עגבניות בחודש. בשגרה, הייצור המקומי מספק את רוב הצריכה המקומית, והייבוא נועד להשלמתו, אולם השנה המצב התהפך.