בשבוע שעבר הגיע שלומי בן חיים, מייסד ומנכ"ל ענקית התוכנה הישראלית ג'ייפרוג (JFrog), ליישוב נתיב העשרה, שב-7 באוקטובר נרצחו בו 20 תושבים. בצמוד לנציגי משפחות הנרצחים צפה בהנפת דגל ישראל לגובה של כ-50 מטרים באתר "נתיב התקווה", שהוקם לזכר הנרצחים, בנקודה בה חדרו מחבלי חמאס הנתעבים.
"הדגל הגדול והגבוה במדינה, הונף לזכר הנופלים ולחיי הדורות קדימה, ויהפוך להיות דגל הדיו 2.0 לעוד שנים קדימה", מספר בן חיים, שעם פרוץ המלחמה הודיע ש-ג'ייפרוג תשקיע מיליון דולר וחצי בשיקום העוטף. "כל לוחם או חטוף ישראלי צריך לראות את סמל המדינה מכל מקום בעזה. הדגל שלנו צנוע, לא צבעוני מדי ולא מנצנץ, אבל יש בו כוח, הוא מייצג תקווה, תקומה, התיישבות וניצחון. כשהניפו את הדגל ושרו את התקווה, התפרקנו. היה בכי אותנטי, שהגיע ממקום של כאב וממקום של 'סוף סוף' מחזירים לנו קצת גאווה. חסרים לנו טקסים האלו", הדגיש.
4 צפייה בגלריה
שלומי בן חיים
שלומי בן חיים
שלומי בן חיים
(צילום: יח"צ)
כמה ימים לאחר מכן, במעבר חד וכ"כ אופייני לישראלים, בן חיים לבש את חליפת המנכ"ל והכריז על רכישת חברת Qwak הישראלית ע"י ג'ייפרוג בתמורה ל-230 מיליון דולר, אחת הגדולות בהייטק הישראלי השנה. "קוואק, בדומה לתשע חברות שרכשנו בעבר, מביאה שני יתרונות משמעותיים: תרבות ארגונית וטכנולוגיה מרשימה. טבעי שהחברה שלנו, שמאפשרת ללקוחותיה לחצות את המהפכה הדיגיטלית באמצעות פתרונות למפתחים או למכונות, תחבור ל-Qwak, שמפתחת פלטפורמה לניהול תהליכי AI וMLOps (בינה מלאכותית לפיתוח והטמעת מודלים). ארגונים שלא ישכילו לשלב פיתוח יעיל ומאובטח באמצעות מכונות ומודלים בתחום הבינה המלאכותית ייעלמו מהעולם. בכל חברה שנמצאת בצמיחה, יזמים עוברים מצומת לצומת, ונדרש מהם לקבל החלטה. זה קורה על בסיס יומיומי, ומי שלא חי עם מציאות מטלטלת כזו בשלום, שיבחר במקצוע ובמסלול קריירה אחר.
"סיבה נוספת לטבעיות החיבור", הוסיף, "היא הולדתו של הצוות של קוואק, כמו הצוות של ג'ייפרוג, בישראל, והתרחבותו לארה"ב. עבורנו, מעבר לרכישה, זו כניסה אגרסיבית לעולם של בינה מלאכותית והרחבת הפעילות שלנו בשוק שגדל בקצב שלא ראיתי בעבר. היכולות שנוסיף לפלטפורמה שלנו והסינרגיה בין המוצרים, מגבירים את הפוטנציאל שלנו להיות חברה צומחת גם ב-2030, כשמכונות ייצרו קוד במקביל למתכנתים".

ירוקים מכף רגל ועד ראש

ג'ייפרוג, שנסחרת בנאסד"ק בשווי של 3.9 מיליארד דולר, הוקמה בישראל בשנת 2008 על ידי בן חיים ויואב לנדמן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, ופרדי סימון, המדען הראשי, כפלטפורמה היברידית ייחודית, שמסייעת לארגונים הגדולים בעולם לפתח, לאבטח, לנהל ולהפיץ תוכנה משלב הפיתוח, דרך ניהול התוכנה ועד הפצתה בצורה אוטומטית, רציפה, מהירה ובטוחה לרכיבי הקצה.
"השם ג'ייפרוג ניתן בגלל הדימוי לצפרדע, ייצור גמיש, אמפיבי, שיודע לנתר רק קדימה ואף פעם לא אחורה. אלו תכונות שמזכירות את ה-DNA של ג'ייפרוג. השם הפך להיות חלק מהתרבות שלנו. למשרדים קוראים ביצות, לעובדים קוראים צפרדעים ואנחנו ירוקים מכף רגל עד ראש".
נכון להיום יש לג'ייפרוג מיליוני משתמשים וכ-7,500 לקוחות ברחבי העולם, בהן חברות מובילות. החברה מעסיקה כ-1,600 עובדים בעולם, מתוכם כ-1,000 בישראל. כ-15% מהעובדים התייצבו למילואים עם תחילת המלחמה, חלקם עדיין משרתים. את הרבעון האחרון של השנה סיימה החברה, ששומרת על צמיחה ורציפות עסקית, עם צמיחה של 23% בהכנסות ל-88.6 מיליון דולר, לצד רווח מתואם של 15 סנט למניה.
בן חיים, שנחשב לאחד היזמים הבולטים בתעשיית ההייטק, נשוי ואב לשלוש בנות, מתגורר בעמק הסילקון בארה"ב, משם הוא מנהל את הארגון שמתפרש על פני עשרות מדינות. "הבנות שלי הן הזכות הגדולה בחיי", הוא מודה בהתרגשות. "שתי הגדולות, בנות 23 ו-20, חזרו לישראל כדי לשרת בצה"ל, הן חיילות בודדות. הצעירה, בת 16, מתגוררת איתנו בקליפורניה".
הוא נולד בפתח תקווה. כשהיה בן 12 עברה המשפחה להוד השרון, שנה לאחר מכן התגרשו הוריו. הוא שירת בחיל האוויר והשתחרר בדרגת רס"ן. בין לבין סיים תואר ראשון במינהל עסקים ושיווק באוניברסיטת בן גוריון. "מי שכיבד אותנו בטקס בנתיב העשרה היה המפקד הנערץ שלי בחיל, לימים מפקד חיל האוויר, אלוף במיל. אליעזר שקדי, אחד המודלים שלי לחיקוי. זה האיש ששינה אצלי משהו. כשאהיה גדול, אני רוצה להיות שקדי", הוא מחייך.
4 צפייה בגלריה
בן חיים עם האלוף במיל' שקדי בתקופת הצבא
בן חיים עם האלוף במיל' שקדי בתקופת הצבא
בן חיים עם האלוף במיל' שקדי בתקופת הצבא
(צילום: פרטי)
4 צפייה בגלריה
בן חיים והאלוף במיל' שקדי בטקס בנתיב העשרה
בן חיים והאלוף במיל' שקדי בטקס בנתיב העשרה
בן חיים והאלוף במיל' שקדי בטקס בנתיב העשרה
(צילום: פרטי)
מה גרם לך לעזוב את הצבא? "בגיל 30 עצרתי ושאלתי את עצמי שאלות. אשתי הייתה אז דיילת אוויר ואני בצבא, היינו צריכים להחליט אם להקים בית. השתחררתי משירות קבע בחיל האוויר בשנת 2000 לשיא בועת ההייטק. סימה אחותי הייתה באותם ימים המנכ"לית של חברת התוכנה אלפא סי.אס.פי, ופתחה בפני את הדלת לעולם חדש שלא הכרתי. סימה איפשרה לי להיקלט לעולם ההייטק בחברה בינלאומית שהקים פרדריק סימון, שלימים הפך להיות השותף המייסד יחד עם יואב לנדמן בג'ייפרוג. מספר חודשים לאחר השחרור שלי מהצבא התפוצצה בועת ההייטק. בדיעבד אני מבין שהשותפות המיוחדת שנבנתה בזמן המשבר ביני לבין סימה, יחד עם פרד ויואב בשנים באלפא סי אס פי, והרכישה מאוחר יותר של החברה, איפשרה את הקמתה של ג'ייפרוג עם שותפים לדרך שמאז ועד היום מלווים אותי, בין אם בימים מאתגרים של בנייה לימים של הצלחה וניצחונות משותפים. ללא אותה הזדמנות בתחילת הדרך כנראה שכל הקריירה שלי הייתה נראית אחרת - ממש סיפור 'דלתות מסתובבות' בחיים".
נכנסת להייטק בשנת 2000, רגע לפני שהבועה התפוצצה. הקמתם את החברה ב-2008, משבר הסאב פריים. מצאת לך זמנים מתאימים להתחלות חדשות. "בהחלט ציוני דרך קשים, גם אנשים אמרו לנו שאנחנו משוגעים. עד 2012 לא גייסנו אגורה. היו ארבע שנים, שבקושי גירדנו משכורת חודשית".
סבלנות, עקשנות ועמידה בלחצים. נראה שאלו תכונות מרכזיות להן נדרש בן חיים בשנים הראשונות של ג'ייפרוג. "שנה לאחר הקמתה הגיעו הלקוחות הראשונים, סיסקו ונטפליקס, אבל לא הצלחנו לגייס משקיעים. רק ב-2012, כשהחברה הגיעה ל-200 לקוחות, הגיע הגיוס המשמעותי הראשון שלה, 3.5 מיליון דולר מקרן ג'ימיני. "לאחר מכן כבר גייסנו מחברות ענקיות, ובקלות יחסית. באחד הסבבים גייסנו 52 מיליון דולר בשלושה חודשים, וב-2018 כבר גייסנו 165 מיליון דולר בשלושה שבועות".

"בקופה היה יותר קשה מאשר גייסנו"

נחזור לארבע השנים הראשונות. איך מסתדרים, מה עוזר לא להרים ידיים? "צריך להאמין בטכנולוגיה שאתה מביא ולהאמין מאוד בצוות. אם תאמין רק במוצר, ואין לך צוות מנצח, זה סיפור אחר. לי היו את שניהם. לאורך השנים האלו נפגשנו עם למעלה מ-150 חברות פוטנציאליות להשקעה, מהגדולות בעולם. כולם אמרו שיש לנו ביד מוצר מנצח, רק שלא שילמו עליו. יש רגעים בדרך שאתה מתחיל לחשוב שהבעיה אצלך, שאולי אתה לא, אבל בתוכי ידעתי שמצאנו משהו חדש, שעשינו מהפכה. לזה מתחבר גם אופי האדם. אמנם הייתי אז בן 40, אבא לשלוש בנות, ועם משכנתא, ולא השתחררתי בגיל 22 מ-8200, והאוויר שלך במקרה כזה יותר דליל. אבל כשאומרים לי לא אני רוצה להוכיח שכן. אתה מנסה לייצר את הפתרונות. אחרי ארבע השנים הקשות הפתרון שמצאנו הפך את ג'ייפרוג לדבר הכי לוהט בשוק".
ומה היה הפתרון? "שנעזוב את המשקיעים ונביא את הכסף מהלקוחות. כשקרן ההון סיכון ג'ימיני השקיעה בנו 3.5 מיליון דולר בשנת 2012 היינו עם 200 לקוחות. אחד השותפים בקרן, יוסי סלע, אמר לנו בסיום הפגישה שהוא יודע שהוא משקיע באנשים הנכונים, כי למרות שלא גייסנו כלום עד לאותו הזמן יש לנו רשימת לקוחות מרשימה. לימים, כבר לא היינו צריכים את הכסף מהמשקיעים כי היה יותר כסף בקופה מאשר מה שגייסנו. כשגייסנו את ה-165 מיליון דולר כבר היינו צריכים לבחור בין המשקיעים. במבט לאחור, ה-3.5 מיליון דולר שגייסנו מג'ימיני היו הכי מתוקים. הם הצילו את החברה".
מה סוד ההצלחה של ג'ייפרוג? "הצוות בג'ייפרוג, בין אם מנהלים בכירים או עובדים בחברה באתרים שונים בעולם, מלמד אותי כל יום כמה האנשים חשובים יותר מהטכנולוגיה. כמה הצלחה אינה יכולה להיבנות סביב איש אחד אלא צוות שפוסע בדרך לצידו מאפשר לחלום, אבל חשוב יותר גורם לחלומות להתגשם. כששואלים אותי יזמים צעירים מה הסוד בהצלחה של ג'ייפרוג אני אומר שזו התרבות שנבנתה במשך השנים על ידי חיבור של אנשים נכונים למטרה נכונה - כך היה וכך גם קורה היום שאנחנו גדלים ומגייסים אנשים או רוכשים חברות - קודם האנשים והמנהיגים, אחר כך הטכנולוגיה והעסקים".
אתם חברה ישראלית עם סניפים ברחבי העולם. המלחמה פגעה בכם? "ב-11 באוקטובר, אחת העובדות כתבה באינסטגרם שלה מילים נגד ישראל. היא פוטרה בתוך שעתיים. היא תובעת אותי. אנחנו חברה ישראלית גלובלית, אף אחד לא יחביא ויסתיר את זה, כאן גדלנו. זה הדגל בנאסד"ק ובנתיב העשרה. אנחנו נמצאים בהרבה מדינות, באירופה וארה"ב, בהודו ובסין, וזה כמו להעניק חינוך בבית. אל תתפלא שהעובדים שלך מתנהגים כך אם אתה לא מציב להם גבולות. ל-ג'ייפרוג יש סט ערכים מאוד ברור שנכתב ע"י העובדים ולא ע"י ההנהלה, ועל כל עובד לכבד אותם. לא נוח לך איתם? זו מדינה חופשית, תעבוד במקום אחר. כל מי שיצא נגד הישראליות בכל גילוי שהוא, יצא מהחברה. זו לויאליות טבעית, אני מאמין שלפיה ינהגו בכל חברה בעולם".
4 צפייה בגלריה
ג'ייפרוג
ג'ייפרוג
הנפקת ג'ייפרוג בנאסד"ק
(צילום: יח"צ)
מה לגבי הלקוחות? "היה לקוח בטורקיה שביקש להפסיק את ההתקשרות איתנו בעקבות המלחמה. בשמחה פינינו אותו מהמדף. נשארו לנו בלעדיו 7,499 לקוחות שיודעים שהם מקבלים מוצר מדהים, שמפותח בישראל. בכל הזדמנות אנחנו מדברים על החטופים והחיילים, לא כמו חברות שנעלמו מישראל בעקבות המלחמה. יש חברות שהוציאו את הכסף שלהן מישראל בעקבות המלחמה. איפה הן עכשיו? אני מרגיש כמי שמתמודד בקו הראשון עם דיסאינפורמציה וחוסר ידע בציבור האמריקני הכללי לגבי הנעשה בישראל, ונדרש להחזיר את האמון שהולך ופוחת לגבי חוסנה העסקי של התעשייה הישראלית. צריך להסביר זאת לעובדים, ללקוחות ולבעלי המניות, ולהמשיך לייצר וודאות, רציפות עסקית וחדשנות טכנולוגית. מבחינתי, בחברה שלנו יש 1,600 שגרירים, שעושים הסברה. ההייטק הישראלי הוא מנוע הסברה אדיר, גדול פי כמה וכמה מכל משרדי הממשלה גם יחד".
מה יקרה, לדעתך, להייטק הישראלי בעקבות המלחמה? "עברנו משברים בארבע השנים האחרונות כחברת הייטק וכישראלים. הקורונה, המלחמה באוקראינה, ועכשיו המלחמה בישראל, שמעולם לא הייתה לנו כזו, כש-15% אחוז מהעובדים במילואים. בתוך זה, בשנים האלה המשכנו ואנחנו ממשיכים להתנהל בשגרה. לנו, אולי בגלל העבר המיליטנטי, הייתה תוכנית מגירה, ששלפנו שלוש שעות לאחר תחילתה. לא הפסדנו השנה, להפך. 2023 הייתה אחת השנים הכי מוצלחות, והרבעון האחרון היה הכי מוצלח. לגבי הלאה, במקרו מרגישים בשוק בסוג של התעוררות. למרות שצריך גם להמתין לתוצאות הבחירות בארה"ב. אני חושב שב-2025 תהיה התאוששות בשוק העולמי, וגם בישראל יש סיכוי טוב לכך. כשהניפו את הדגל וכששלומי שבת שר בנתיב העשרה את 'תנו לגדול בשקט', עמדנו מחובקים ולא נשארה עין יבשה. באותו זמן מעבר לחומה נשמעו צרורות. זו שגרה מאתגרת לכולם ולכל מנכ"ל ישראלי שחייב להמשיך להוכיח את עצמו. לגבי ג'ייפרוג, אם היא תיפגע, ייפגעו איתה החברות הגדולות בעולם, הלקוחות שלה, שלא יוכלו לספק תוכנה. כישראלי, השבוע אמרתי לבנות שלי, שאם הדור של ההורים שלי הקים את המדינה, הדור שלי דאג כלכלית שנצליח במלחמה, והדור שלהן צריך להקים את המדינה מחדש. בתוך כל זה אני אופטימי. אני רואה את אחוז ההתנדבות ליחידות קרביות ואיך נלחמים בעזה, יש לנו עם נפלא ואנשים מדהימים".
עד כמה העושר עושה אותך היום מאושר? "בואי נאמר שהחברה שלי תהיה שווה 10 מיליארד דולר, האם אהיה מאושר מזה? לא. לא חסר לי כסף גם עכשיו. לגבי עתיד המדינה, אני בטוח שנתאושש מהמשבר, יהיה בסדר. ממה אני מאושר? מהזכות המדהימה שיש לי להוביל חברה ציבורית גלובלית צומחת, שמשנה דרך עולם, ומזה שאנחנו נוגעים באנשים. זה אושר".