משרד התקשורת הטיל קנס של 133,120 שקל על חברת 015 הלו (השקמה אן.ג'י.אן תקשורת בינלאומית 015 בע"מ), בגין הפרת דרישות ביטחון בשימוש הדדי בתשתיות אינטרנט פסיביות. נטען ש-015 ניצלה את האפשרות שמשרד התקשורת נתן לה, לשתף חברות תשתית נוספות במידע שיש לה על תשתיות הסיבים של בזק - לשם עשיית רווח. האפשרות הזאת ניתנה לחברות כחוק כדי להגדיל את מספר החברות שמספקות גישה לתשתיות סיבים.
במסגרת אסדרה שמטרתה הגברת התחרות, משרד התקשורת חייב את בזק לתת לחברות אחרות להשתמש בתשתיותיה. כדי לשמור על האינטרסים הלאומיים וגם על זה שיהיה שימוש מסודר ותקין ושהמידע יישמר בין החברות, נקבעו כללים כיצד להשתמש במידע הזה: למי מותר לקבלו, באיזה אופן מותר לקבלו, באופן מקוון או פיזי, למי מותר לראות את המידע (אנשים שמאושרים פרטנית ושמית בעלי סיווג בטחוני מתאים) ואיך שומרים על המידע: למשל אסור לשלוח אותו במייל ויש נהלי שמירת מידע, הרשאות משתמשים, מחיקת קבצים אחרי השימוש בהם.
2 צפייה בגלריה
הלו 015
הלו 015
הלו 015
(צילום מסך מתוך אתר החברה)
015 (לשעבר בבעלות היל"ת, כיום בבעלות רמי לוי תקשורת) היא בעלת רישיון שקיבלה לפי האסדרה אישור לקבל מידע על תשתיות פסיביות של בזק. לבעלי רישיון אחרים לא ניתן אישור כזה, בטח לא באופן מקוון. בנוסף: את המידע הזה מותר היה לחברות לקבל רק עבור מיקומים בהם החברה פורסת תשתית. נטען כי 015 לקחה את הזכות שמשרד התקשורת נתן לה להשתמש במידע על התשתיות הפסיביות של בזק ומכרה אותה לאחרים, במסגרת מספר רב של הסכמים מסחריים מפורטים, עם חברות שאינן קבלני משנה שלה.
גורם בענף אמר: "015 עשו מסחרה במידע חסוי שהיה ברשותם ולא דאגו שהמידע יישמר בצורה מוקפדת. באחת החברות ש-015 עבדה איתן - תלו את מפת התשתיות של בזק על הקיר עם נעצים. חלק מהחברות האלה שילמו לבזק וחלק לא. יש לזה השלכות ביטחוניות, אבל לא נדרשת הוכחה לזה כדי להוכיח הפרה, לכן זה לא נמצא בנימוקים לעיצום. העיצום הוא חמור, הוא בסמכות מנכ"לית משרד התקשורת ענבל משש ובסמכות ועדה מייעצת. משרד התקשורת עוקב אחר החברות האלה – שרובן הסדירו למרבה המזל פעילות מול המשרד ופועלות כחוק".

נקנסה כי סיפקה גישה באופן מקוון למידע חסוי

מהמשרד נמסר ל-ynet כי החברה נקנסה משום ש"סיפקה לחברות אחרות שלא כדין גישה באופן מקוון למידע חסוי על תשתיות תקשורת פסיביות (של בזק מ.ק) ובכך אפשרה מעקף של הוראות האסדרה בתחום גישה ושמירה על המידע.
"החברה עשתה שימוש באסדרה שנועדה לאפשר פרישת סיבים לטובת הציבור, בכל רחבי המדינה, על מנת לסחור במידע ולא לשם המטרה שלה נועדה, אלא לטובת הגדלת הכנסותיה.
"החברה לא יישמה הוראות משמעותיות החלות עליה בנושא שמירה ואבטחת מידע ובכך גרמה לחשיפתו. כמו כן, החברה לא העבירה את מלוא הדיווחים למשרד כנדרש".
2 צפייה בגלריה
הנחת סיבים. אילוסטרציה
הנחת סיבים. אילוסטרציה
הנחת סיבים. אילוסטרציה
(צילום: דנה קופל)

הקנס לא גבוה אך ההפרה חמורה: "גרמה לחשיפת מידע רגיש"

לא מדובר בקנס גבוה, בשל גודל החברה, אך לפי משרד התקשורת מדובר בהפרה חמורה. "גובה העיצום נקבע לפי מידת הפגיעה בתחרות, משך ההפרה, היקף הנזק הכספי שנגרם, התועלת שהפיקה החברה כתוצאה מההפרה, הפעולות שנקטה החברה לתיקון ההפרה ונסיבות וכן לפי שיקולים אחרים, שכללו את העובדה שמדובר בהפרה חמורה במסגרתה החברה ביצעה מעקף להוראות האסדרה ומסרה מידע לגורמים בלתי-מורשים.
"עוד התבסס המשרד על העובדה שהחברה התעלמה מהוראות האסדרה בנושא שמירה ואבטחה של מידע ובכך גרמה לחשיפה של מידע רגיש. זאת בנוסף להפרה נוספת של חובות דיווח למשרד".

הלו 015: "אין חשש לפגיעה בביטחון המדינה"

יורם דרורי מנכ"ל הלו 015 מסר בתגובה: "משרד התקשורת פתח בבדיקות בנוגע לחברה עקב האשמות שהושמעו כלפיה על ידי מתחרה של החברה לפיהן החברה 'פוגעת בביטחון המדינה'. יובהר ויודגש כי בתום הליכי הבדיקה המשרד בעצמו קבע: 'קיום ההפרה וכן גובה העיצום הכספי לא התבססו על חששות לגבי פגיעה בביטחון המדינה'.
"יחד עם זאת הוטל על החברה עיצום כספי בשל כך שהבדיקה העלתה שבתקופה קצרה החברה העבירה חלק מהמידע שלא בהתאם לדרישות האבטחה הנדרשות, חלק מהמידע הועבר לפני שניתן היתר להעברתו, וכן שביצעה הפרה של חובות דיווח שונות.
"החברה טענה שחלק מדרישות האבטחה היו חסרות כל הגיון ולא ברורות ואף הציגה דו"ח של חברת אבטחה חיצונית שהעיד שהיא עמדה בכל דרישות האבטחה הרלבנטיות, אולם המשרד דחה את חוות הדעת האמורה. כמו כן החברה הציגה ראיות כי חובות הדיווח אינן ברורות וכי המשרד לא סייע לחברה להבין אותן, אולם המשרד דחה גם טענות אלה. בסופו של עניין, המשרד הפחית את העיצום הכספי שהחברה נדרשה לשלם אולם בשל אותן הפרות פרוצדורליות לא ביטל אותו לחלוטין, והכל תוך שהוא קובע שאין חשש לפגיעה בביטחון המדינה.
"החברה מצרה על כך שמתחרה של החברה בחר להכפיש את שמה מתוך מטרה לפגוע בעסקיה, והיא עומדת על כך שמעולם לא העבירה מידע לגורמים שאינם מורשים לכך וכי כל הגורמים עימם התקשרה מוסמכים, עברו סיווג בטחוני מתאים ומופיעים באתר משרד התקשורת כבעלי רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב. מבחינת החברה הדבר החשוב ביותר היה לנקות את שמה מאותן חשדות מופרכים ואכן כך היה".