בית המשפט המחוזי מרכז אישר בשבוע שעבר הסדר פשרה בהיקף של כ-26 מיליון שקל בתובענה ייצוגית נגד חברת הביטוח מגדל. לפי ההסדר, מגדל תחזיר לעשרות אלפי לקוחות זכאים שלא פרעו המחאות ששלחה להם כסף באמצעות ייזום פנייה בפרטי הקשר הרשומים אצלה או באמצעות הדואר.
ב-2022 הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור תביעה ייצוגית בגין כספים אשר היו אמורים על פי הנטען להיות משולמים ללקוחות באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם להוראות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בתובענה הייצוגית טען המבקש באמצעות עורכי הדין מתן פריידין ואמיר ישראלי כי החברה הנהיגה פרקטיקה של שליחת המחאות התשלום באמצעות הדואר. נטען כי חלק מהלקוחות לא קיבלו כלל את הצ'ק באופן זה, וחלקם קיבלו באיחור – וזאת בשעה שהיו אמורים לקבל את הכסף באמצעות זיכוי אשראי או העברה בנקאית. מנגד, טענה מגדל באמצעות עורכי הדין בעז בן צור, אלעד פלג וגיא רוה כי גוף מוסדי רשאי להעביר כספים למבוטח באמצעות המחאה בכמה מקרים, בין היתר כאשר אין אפשרות להעביר למבוטח כספים באמצעות העברה בנקאית או זיכוי בכרטיס אשראי.
מפסק הדין עולה כי הסדר הפשרה, שנערך בסיוע מגשר, נוגע אך ורק ללקוחות של מגדל בתחום הביטוח הכללי (אלמנטרי), אשר בשבע השנים שחלפו בין בקשת האישור עד מועד אישור התובענה בפסק דין חלוט (סופי), הועבר להם זיכוי בגין דמי ביטוח (פרמיה) באמצעות צ'קים, ולא בזיכוי בכרטיס אשראי או בהעברה בנקאית, והם לא פרעו את ההמחאה. הסדר הפשרה אינו חל על לקוחות מגדל שפרעו את ההמחאה שנשלחה אליהם אך נטען כי נגרמו להם נזקים בשל חלוף הזמן ממועד משלוח ההמחאה ועד למועד ההפקדה.
על פי ההסדר שאושר, מגדל תפנה ללקוחות הזכאים שקיבלו בדואר צ'ק בסכום של 100 שקל ומעלה כפרמיה, ותודיע להם כי הם זכאים לתשלום כספי בשל אי-פירעון הצ'ק. הפנייה תיעשה באמצעות הודעת SMS או דוא"ל. במקרה של לקוחות שפרטיהם אינם מצויים במערכות מגדל, החברה תשלח את הפנייה באמצעות דואר ישראל.
בכל הנוגע ללקוחות שסכום ההשבה בעניינם נמוך מ-100 שקל, הצדדים הסכימו כי בשל עלויות האיתור ומנגנון התשלום, אין הצדקה לבצע השבה פרטנית, ולפיכך יהיה זה נכון, גם מבחינת האינטרס הציבורי, להעביר את הכספים בעניינם לידי הקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד לציבור, בהתאם לחוק תובענות ייצוגיות. הפניות יישלחו בקבוצות של עד 5,000 מבוטחים בכל פרק זמן של 30 ימים, כך שסיום משלוח הפניות יתבצע, לכל המאוחר, בתוך שמונה חודשים מהמועד שבו פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה הפך לסופי.
"מצאתי כי מדובר בהסדר ראוי והוגן שיש מקום לאשרו וליתן לו תוקף של פסק דין", קבע השופט שמואל בורנשטיין עם אישור ההסדר. סבורני כי סיום ההליך בהסדר פשרה כאמור הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין".
עורכי הדין מתן פריידין ואמיר ישראלי, באי כוח המבקש, מסרו בתגובה: "הסדר פשרה זה שמחזיר לציבור 26 מיליון שקל יש לו חשיבות צרכנית גדולה. ללא התביעה הייצוגית, כספם של חברי הקבוצה היה נשאר בידי חברת הביטוח, וסכומי גביית היתר היו ממשיכים להצטבר מדי שנה ושנה. הסדר הפשרה ממחיש את חשיבותו העצומה של כלי התובענה הייצוגית ככלל, ולהגנה על זכותם של הלקוחות לקבל את כספם בהתאם להוראות הרגולטור בפרט, והכול תוך יצירת רף מחייב לשוק כולו לפעול בהתאם לדין באופן שבו המבוטח יקבל את כספו בכל אמצעי זמין. בדיוק בשביל מקרים כאלה נועד כלי התובענה ייצוגית".