בית המשפט המחוזי מרכז אישר בשבוע שעבר הסדר פשרה בהיקף של כ-26 מיליון שקל בתובענה ייצוגית ‏נגד חברת הביטוח מגדל. לפי ההסדר, מגדל תחזיר לעשרות אלפי לקוחות זכאים שלא פרעו ‏המחאות ששלחה להם כסף באמצעות ייזום פנייה בפרטי הקשר הרשומים אצלה או באמצעות הדואר.‏
ב-2022 הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור תביעה ייצוגית בגין כספים אשר היו אמורים על פי הנטען להיות משולמים ‏ללקוחות באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם להוראות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. בתובענה הייצוגית ‏טען המבקש באמצעות עורכי הדין מתן פריידין ואמיר ישראלי כי החברה הנהיגה פרקטיקה של שליחת ‏המחאות התשלום באמצעות הדואר. נטען כי חלק מהלקוחות לא קיבלו כלל את הצ'ק באופן זה, וחלקם ‏קיבלו באיחור ‏–‏ וזאת בשעה שהיו אמורים לקבל את הכסף באמצעות זיכוי אשראי או העברה בנקאית. ‏מנגד, טענה מגדל באמצעות עורכי הדין בעז בן צור, אלעד פלג וגיא רוה כי גוף מוסדי רשאי להעביר כספים ‏למבוטח באמצעות המחאה בכמה מקרים, בין היתר כאשר אין אפשרות להעביר למבוטח כספים באמצעות ‏העברה בנקאית או זיכוי בכרטיס אשראי.‏
1 צפייה בגלריה
בית מגדל
בית מגדל
בית מגדל
(צילום: יובל חן)
מפסק הדין עולה כי הסדר הפשרה, שנערך בסיוע מגשר, נוגע אך ורק ללקוחות של מגדל בתחום הביטוח ‏הכללי (אלמנטרי), אשר בשבע השנים שחלפו בין בקשת האישור עד מועד אישור התובענה בפסק דין חלוט (סופי), ‏הועבר להם זיכוי בגין דמי ביטוח (פרמיה) באמצעות צ'קים, ולא בזיכוי בכרטיס אשראי או בהעברה בנקאית, ‏והם לא פרעו את ההמחאה. הסדר הפשרה אינו חל על לקוחות מגדל שפרעו את ההמחאה שנשלחה ‏אליהם אך נטען כי נגרמו להם נזקים בשל חלוף הזמן ממועד משלוח ההמחאה ועד למועד ההפקדה.‏
מתן פריידיןעו"ד מתן פריידיןצילום: מיטל אזולאי
על פי ההסדר שאושר, מגדל תפנה ללקוחות הזכאים שקיבלו בדואר צ'ק ‏בסכום של 100 שקל ומעלה כפרמיה, ותודיע להם כי הם זכאים לתשלום כספי בשל אי-פירעון הצ'ק. הפנייה תיעשה באמצעות הודעת SMS או דוא"ל. ‏‏במקרה של לקוחות שפרטיהם אינם מצויים במערכות מגדל, החברה תשלח את הפנייה באמצעות דואר ישראל.‏
בכל הנוגע ללקוחות שסכום ההשבה בעניינם נמוך מ-100 שקל, הצדדים הסכימו כי בשל עלויות האיתור ומנגנון התשלום, אין הצדקה לבצע השבה פרטנית, ולפיכך יהיה זה נכון, גם מבחינת האינטרס הציבורי, ‏להעביר את הכספים בעניינם לידי הקרן לניהול ולחלוקת כספים שנפסקו כסעד לציבור, בהתאם לחוק ‏תובענות ייצוגיות. הפניות יישלחו בקבוצות של עד 5,000 מבוטחים בכל פרק זמן של 30 ימים, כך שסיום ‏משלוח הפניות יתבצע, לכל המאוחר, בתוך שמונה חודשים מהמועד שבו פסק הדין המאשר את הסדר ‏הפשרה הפך לסופי.
"מצאתי כי מדובר בהסדר ‏ראוי והוגן שיש מקום לאשרו וליתן לו תוקף של פסק דין", קבע השופט שמואל בורנשטיין עם אישור ההסדר. סבורני כי סיום ההליך בהסדר פשרה כאמור הוא ‏הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין".‏
אמיר ישראליעו"ד אמיר ישראלי
עורכי הדין מתן פריידין ואמיר ישראלי, באי כוח המבקש, מסרו בתגובה: "הסדר פשרה זה שמחזיר לציבור ‏‏26 מיליון שקל יש לו חשיבות צרכנית גדולה. ללא התביעה הייצוגית, כספם של חברי הקבוצה היה נשאר ‏בידי חברת הביטוח, וסכומי גביית היתר היו ממשיכים להצטבר מדי שנה ושנה. הסדר הפשרה ממחיש את ‏חשיבותו העצומה של כלי התובענה הייצוגית ככלל, ולהגנה על זכותם של הלקוחות לקבל את כספם ‏בהתאם להוראות הרגולטור בפרט, והכול תוך יצירת רף מחייב לשוק כולו לפעול בהתאם לדין באופן שבו ‏המבוטח יקבל את כספו בכל אמצעי זמין. בדיוק בשביל מקרים כאלה נועד כלי התובענה ייצוגית".‏