בנק דיסקונט ושופרסל הגיעו להסכמות על מכירת חלקה של שופרסל בפייבוקס לדיסקונט. לכלכליסט נודע כי דיסקונט ישלם לשופרסל 77 מיליון שקל עבור חלקה. העסקה ממתינה לאישור הדירקטוריונים של שתי החברות אבל פרטיה סוכמו. שופרסל ניהלה מגעים מול משקיע חיצוני שביקש לרכוש את האחזקה באפליקציית התשלומים, אבל דיסקונט העדיף להחזיק בחברה ללא שותפים.
כפי שדווח אתמול בכלכליסט, שופרסל, שמחזיקה ב-49.9% ממניות פייבוקס, ניהלה מו"מ עם דיסקונט על מכירת חלקה לבנק. הרקע להחלטתה של שופרסל הוא ההפסדים המצטברים של פייבוקס, שסיימה את 2023 עם הפסד של 77.5 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית פייבוקס
אפליקציית פייבוקס
אפליקציית פייבוקס
לכלכליסט נודע בנוסף, כי תוכנית העבודה של פייבוקס מדברת על מעבר לרווחיות תוך שנתיים, והיא כוללת קבלת אישור לבנק דיגיטלי עבור פייבוקס.
שופרסל נכנסה להשקעה בפייבוקס ב-2021, לאחר שקיבלה מדיסקונט את מניות פייבוקס בחינם ובתמורה הזרימה לאפליקציה את לקוחותיה ואיפשרה להם לקבל הטבות באמצעות שימוש בה. מאז 2021, הפסדיה של פייבוקס הסתכמו בכ-200 מיליון שקל, ובסך הכל החברה הסבה לשופרסל הפסד מצטבר של 111 מיליון שקל: הפסד ישיר בגין האחזקה בפייבוקס וכן הוצאות עקיפות של שופרסל מההשקעה הזו, שאינן כלולות בדו"חות הכספיים של פייבוקס. שופרסל ודיסקונט מזרימות לפייבוקס הון בעיקר באמצעות שטרי הון, כאשר חלקה של שופרסל בהזרמות עומד על כ-100 מיליון שקל.
עוד בדוחות הרבעון השלישי אשתקד, שופרסל ציינה שהיא בוחנת עסקה למכירת אחזקותיה בפייבוקס או הכנסת שותף. שופרסל הרוויחה אשתקד 323 מיליון שקל, כך שסבסוד של עשרות מיליוני שקלים בשנה לאפליקציה הוא סכום לא מבוטל עבורה.
פייבוקס נמצאת בתהליך מעבר מאפליקציה להעברת תשלומים לארנק לניהול חשבון חוץ-בנקאי. לחברה 1.3 מיליון משתמשים היום והיקף הכספים שעוברים בשנה הוא 6 מיליארד שקל.
הודעת בנק ישראל בדבר הריבית - ראיון עם ד"ר איתמר כספי, בנק ישראל
(צילום: ירון ברנר)