מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והממונה על התקציבים, יוגב גרדוס, הודיעו ל-4 בתי חולים ‏ממשלתיים – שמיר (אסף הרופא), וולפסון, הלל יפה ובני ציון - כי לאחר שחרגו מהמסגרת התקציבית ‏שהוקצתה להם (גרעון) הם יענשו בהתאם לתקנות החדשות שנקבעו במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2022.‏
בין הסנקציות שהוטלו על בתי החולים: ועדת הפרויקטים ופורום היחידות במשרד הבריאות לא יהיו רשאים ‏לדון בבקשות שלהם לפרויקטים ויחידות חדשות שטרם אושרו; בית החולים לא יהיה רשאי לבצע רכש ‏בשווי של למעלה מחצי מיליון שקל להזמנה אחת, בלא קבלת אישור של ועדת החריגים, למעט רכש ‏תרופות, ולא יהיה רשאי לאשר הזמנות פיתוח בלא אישור ועדת חריגים לפיתוח; בית החולים לא יהיה ‏רשאי לקלוט כוח אדם חדש, אלא אם כן מדובר בקליטת עובד חדש שמחליף עובד שעזב ובשכר שלא עולה ‏על שכרו, או לבצע העלאות שכר, למעט העלאות שכר לפי דין, הסכם קיבוצי או צו הרחבה, בלא קבלת ‏אישור ועדת חריגים כוח אדם; בית החולים יעלה את התקורות שהוא מקבל מחברות בנות או מתאגיד ‏הבריאות שלצידו בשיעור של 5%.‏
1 צפייה בגלריה
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
מחסור במיטות: מטופלים שוהים במסדרונות בבית חולים וולפסון בחולון
מיטות במסדרון בבית חולים וולפסון בחולון
(צילום: יריב כץ)
לפי המכתב, ועדות החריגים המורכבות מנציג משרדי הבריאות והאוצר, החלו לפעול אתמול (14 ‏באוקטובר). לבתי החולים האפשרות לתקן את החריגה מהמסגרת התקציבית (למחוק את הגרעון) ולהסיר ‏את המגבלות. אך לפי סעיף 21 של התקנות, אם בית החולים יסיים עם גרעון גדול – משרד הבריאות יוכל ‏להצמיד רואה חשבון מדווח ואם הגרעון גדול מאוד החשב הכללי באוצר רשאי למנות חשב מלווה. ‏
במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2022, חוקקה אחת מהרפורמות המבניות המרחיקות לכת במערכת ‏הבריאות בשנים האחרונות שקיבלה את השם "התקציב האחיד". הרפורמה מבקשת לתקצב את כספי ‏הסיוע שהממשלה מעניקה מדי שנה לבתי החולים לפי פרמטרים אובייקטיביים ומדידים ולא לפי זהות ‏הבעלים. בעבר, בתי החולים הממשלתיים, זכו לתקצוב נדיב יותר לעומת בתי חולים עצמאיים (הדסה, ‏שערי צדק, לניאדו וכו') בגלל שהם שייכים לממשלה לעומת העצמאיים שאין להם "אבא ואמא". משרד ‏האוצר דרש לצד ה"גזר" גם להטיל סנקציות כבדות לבתי החולים שלא עומדים בתחזיות שנתנו ונקלעים ‏לגירעונות. זו הסיבה כי חלק משמעותי ממנהלי בתי החולים הממשלתיים התנגדו לצעד ובעיקר לחומרת ‏העונשים שנקבעו באות הרפורמה. זו הפעם הראשונה שהסנקציות יוצאות אל הפועל, לפחות בכתב. ‏
עוד נודע לכלכליסט כי בתי החולים בצפון ובדרום לא נכללו הפעם בבדיקה על רקע המצב הביטחוני ‏והאתגרים שאותם מוסדות בריאות נאלצים לעבור. הלכה למעשה, רק בתי החולים הממשלתיים הגדולים – ‏שיבא, איכילוב ורמב"ם – לא נקלעו לגירעונות גדולים.‏
בהתאם לתקנות החדשות, בתי החולים חייבים להגיש תחזית הכנסות והוצאות (מהם נגזר הגרעון) ולדווח ‏כל רבעון על ההתפתחויות ועמידה בתחזיות. בתי חולים הם "מפעלים עסקיים" כאשר רוב הכנסותיהם ‏מגיעות מפעילויות שלהם ורק חלק מגיע בצורה של "סיוע". אלא שהשנה חוו מספר בתי חולים, לרבות ‏קטנים והממוקמים במרכז, ירידה בפעילות (בהכנסות). ‏
‏"כל בתי החולים הללו היו מעורבים באירועים רבי נפגעים בתקופה האחרונה: הפיגוע ביפו, הכתב"מ ‏שלשום. דווקא עכשיו להטיל הגבלות כלכליות על בתי חולים? בתקופת המלחמה שבה בתי החולים נמצאים ‏בחזית המאבק?", אמר לכלכליסט בכיר במערכת הבריאות. לפי הגורם בקרב הנהלות של בתי החולים ‏שיפגעו קיים זעם גדול מההחלטה שמטילה מגבלות חריפות בתפעול, ברכש, בקליטת רופאים ואחיות ‏ואנשי מנהלה. "במקום שיוסיפו תקציב ויסייעו לבתי החולים שנמצאים בחזית העשייה הציבורית בכלל ומאז ‏הקורונה וה-7.10 בפרט, הרגולטורים משיטים הגבלות. מישהו שם למעלה חייב להתעורר ולהבין שבתי ‏החולים הם הזרוע הארוכה של מערכת הבריאות בישראל והם אלו שנמצאים שם בכל פיגוע ועד פעילות ‏בשגרה". ‏
בכיר במשרד הבריאות דחה את הטענות על הסף והגדיר את הגירעונות של אותם בתי החולים ‏‏"מטורפים". כמו כן, שם מסבירים כי הגירעונות אינם מוסברים אך ורק בגלל ירידה בפעילות אלא גם בגין ‏התנהלות של אותם מוסדות רפואיים.‏