האם H&M מוכרת חולצות תמיכה בפלסטין? לפי הודעה שרצה בוואטסאפ: "חברת H&M קוראת להעלמת היהודים עם מכירת חולצות טריקו פרו-פלסטיניות עם הסמל 'מהנהר לים'. כף רגלם של יהודי העולם אינה צריכה לדרוך יותר בחנויות של חברה אנטישמית זו".
להודעה צורפה תמונה שלכאורה צולמה ב-H&M אבל הקולבים לא נראים כמו קולבי הרשת ונראה שמדובר בפייק פוגעני.
2 צפייה בגלריה
(פייק פוגעני. התמונה שלכאורה צולמה ב-H&M. צילום מסך)

הרשת השבדית פועלת בהצלחה בישראל מאז 2010 ומפעילה פה 21 חנויות, אתר אינטרנט וחנויות של רשתות הבת: other stories & ו-COS. הזכיינית שלה בארץ היא חברת מאץ' ריטייל השייכת ליבואנית טויוטה בישראל. לא נהוג ולא סביר שרשתות ביגוד מהיר ימכרו חולצות עם אמירה פוליטית שנויה במחלוקת - אבל אנחנו חיים בזמנים משונים אז בדקנו.

חולצה של מותג אמירתי קלישאתי

ואכן, בדיקת גוגל פשוטה העלתה שזאת בכלל חולצה של מותג ההלבשה האמירתי The Giving Movement (תנועת הנתינה), מותג פריטי בייסיק שנוסד ב-2020.
2 צפייה בגלריה
גגג
גגג
החולצות באתר של מותג ההלבשה האמירתי
(צילום: מתוך אתר המותג)
הבעלים של המותג הוא דומיניק נוול ברנס, שגר בדובאי מ-2017. המותג מיוצר בדובאי ופועל במודל דומה לזה שיצרה חברת ההנעלה טומ'ס: על כל רכישה החברה תורמת 4 דולרים לתמיכה בילדים במצוקה ולסיוע הומניטרי.
היצרנית גם אקולוגית, תומכת בקיימות ומשתדלת לייצר את פריטי המותג מבדים ידידותיים לסביבה - תוך שמירה על כדור הארץ ודרישת מחירים גבוהים.
חולצת פלסטין המדוברת, טי שירט קצרת שרוולים, נמכרת במידות ילדים ב-299 שקל ובמידות מבוגרים ב-349 שקל. היא מוכרת עוד כמה פריטים בסגנון כולל כיתובים כמו "פלסטין את הדבר הראשון שאני חושב עליו בבוקר והאחרון שאני חושב עליו בלילה".
חולצות פלסטין הרבות שנמכרות באתר המותג, הן הפריטים היחידים באתר שכוללים הצהרה פוליטית. החברה, שמוכרת בעיקר פריטים נקיים מהדפסים, מוכרת גם חולצות עם הכיתוב לבנון, כווית ודובאי, ללא תוספת של ציורים ואמירות מרגשות. מספר הפריטים הגדול ביותר שהיא מוכרת שכוללים שם של יישות מדינית או לאומית - הוא תחת מיתוג פלסטין.

H&M מכחישה כל קשר

האם ייתכן ש-H&M החלה למכור את פריטי המותג הזה בחנויותיה? התשובה היא לא. מחיפוש בעמודי האינסטגרם של הבעלים של המותג וזוגתו עולה שהחולצות נכנסו לאתר לאחרונה (המשפיענית לנה טארק הלבישה את בנה בחולצה כזאת בתחילת מאי) ומאז פיצוץ חומרי הנפץ של חמאס ברפיח - שניהם הקדישו פוסטים לקידום החולצות והביעו תמיכתם ברפיח.
האם ייתכן ש-H&M העתיקה את החולצות? כאמור אלה לא הקולבים של הרשת ובחברה עצמה מכחישים כל קשר לחולצה.
מ-H&M ישראל נמסר בתגובה: "לא מדובר בפריט של H&M והוא אינו נמכר באף אחת מהחנויות שלנו בארץ או בעולם".