אפקט אחרי החגים מעורר את שוק התעסוקה מחדש? אחרי לא מעט שבועות של האטה בקצב הירידה בשיעור האבטלה, שנותר למעשה תקוע מאז אמצע חודש יולי, נתוני אולג'ובס וג'ובמאסטר לתחילת חודש אוקטובר מצביעים על התעוררות בשוק העבודה - גם מצד העובדים וגם מצד המעסיקים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מהנתונים עולה כי אחרי הירידה המשמעותית בהיקף הגשת קורות חיים למשרות פנויות בחודש ספטמבר, באוקטובר התחדשו הביקושים למציאת עבודה במספרים גבוהים יותר אף מאלו שהיו בחודשי הקיץ: מנתוני אולג'ובס לתחילת חודש אוקטובר עולה כי הוגשו 43,458 קורות חיים דרך האתר בממוצע ליום, לעומת 28,330 בספטמבר. ביוני, יולי ואוגוסט מספר הגשות קורות החיים עמד על כ-42,300 בממוצע.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
עוד עולה מנתוני אולג'ובס כי מצבת המשרות באתר עומדת על יותר מ-32 אלף באוקטובר, וזאת לעומת כ-23 אלף משרות באוקטובר אשתקד - מה שמעיד על התאוששות המשק ביחס לשנה שעברה. בנוסף, מצבת המשרות באתר כיום מציגה ירידה כל כ-8,000 משרות מתחילת החודש - וזאת בשל גיוסים רבים שהתקיימו בשבוע וחצי האחרונים.

גם בג'ובמאסטר הנתונים מצביעים על מגמה דומה, כאשר השבוע נרשמה עלייה של 70% במספר קורות החיים שנשלחים על ידי מחפשי עבודה דרך האתר בהשוואה לשבוע השני של חודש ספטמבר. הם מסבירים כי בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר נראה דשדוש בקרב המועמדים, כאשר באוגוסט נרשמה ירידה של 10% בשליחת קורות חיים בהשוואה ליולי, בספטמבר ירידה של עוד 10% בהשוואה לאוגוסט - ובאוקטובר כאמור נרשמה קפיצה של 70%.
בחודש של חגי תשרי הייתה צפויה האטה בחזרה לשוק העבודה, בעיקר בשל מיעוט ימי העבודה, כפי שקורה בכל שנה. גם בשבועות שלפני ספטמבר ההערכות בנוגע לבלימה בקצב החזרה לעבודה התייחסו לחגים הקרבים, בשילוב עם חופשת הקיץ של הילדים שככל הנראה השאירה לא מעט הורים בבית.
הנתונים הרשמיים של המדינה בנוגע למספר המובטלים (המתפרסמים כל שבועיים על ידי הלמ"ס) עדיין לא מתייחסים לחודש אוקטובר, ועם זאת, הנתונים של החודשים האחרונים כאמור, מאז אמצע יולי, מצביעים על בלימה בחזרה של מובטלים לשוק העבודה. נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, אמר אתמול באולפן ynet כי "האבטלה לא יורדת בקצב שהיינו רוצים לראות".
ריאיון מיוחד באולפן עם נגיד בנק ישראל
(צילום: משי בן עמי)

כעת בממשלה מקווים שסיום חודשי הקיץ והחגים יעלו את שיעור ההשתתפות בשוק העבודה וייתנו דחיפה למובטלים לחזור לעבוד, במיוחד ברקע הפסקת דמי האבטלה גם לבני 45 ומעלה, שבמהלך אוקטובר צפויים להסתיים גם לאחרונים מביניהם שעדיין זכאים.
אם ב-1 ביולי עדיין קיבלו 113 אלף בני 45 ומעלה דמי אבטלה, עד כה נפסקו רוב התשלומים בהדרגה, כאשר רבים מהמובטלים המבוגרים קיבלו עד 88 ימים מאז שחדלו כלל העובדים במשק לקבל דמי אבטלה, ב-30 ביוני. 70 אלף מובטלים סיימו או יסיימו את כל ימי הזכאות שלהם במהלך אוקטובר.
חמשת התחומים עם כמות המשרות הגדולה ביותר בימים אלה באולג'ובס הם: כללי וללא ניסיון עם 3,945 משרות, תוכנה עם 3,831 משרות, מכירות עם 3,727 משרות, הנדסה עם 3,010 משרות ואדמיניסטרציה עם 2,892 משרות.