מליאת הכנסת אישרה היום (ב׳) את התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות שקידם שר המשפטים, יריב לוין. החוק החדש משמעותי לאלמנות ולאלמנים, למיופי כוח ולאפוטרופוסים שמטפלים במסירות בבני משפחתם ונדרשו עד כה לאישור פעולות ברכוש בבתי המשפט. התיקון קובע הליך אישור מקל, ללא צורך בפניה לבתי משפטי החוק צפוי להפחית את הנטל הבירוקרטי, יקצר משמעותית את זמן הטיפול בבקשות ויחסוך בעלויות.
במשרד המשפטים מציינים כי החקיקה נצרכה בין היתר בשל ממצאי האפוטרופוס הכללי לפיהם 95% מהחללים והנרצחים במלחמת חרבות ברזל לא הותירו אחריהם צוואה. במקרים רבים ההורה שנותר, מוצא את עצמו שותף בנכסים עם ילדיו, ואם הם קטינים - הוא נדרש לאישור הפעולות ברכוש בבית המשפט. מעתה, בקשות של אפוטרופוסים, מיפוי כוח והורים לקטינים יאושרו בידי האפוטרופוס הכללי, ללא צורך בפנייה לבית המשפט. מעבר להקלה הצפויה על הציבור, תיקון החוק יוביל גם לחיסכון בזמן שיפוטי יקר ובעלות ההתדיינויות לצדדים. ככל שיהיה מדובר בבירור מורכב, ככל שתתעורר התנגדות לבקשה או ככל שהאפוטרופוס הכללי לא ימצא לנכון לאשר את הבקשה – היא תועבר להכרעה של בית משפט.
1 צפייה בגלריה
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח מתמשך
ייפוי כוח, אילוסטרציה
(Shutterstock)
כאמור, במסגרת התיקון שעבר היום האפוטרופוס הכללי, עו"ד בן ציון פיגלסון יוכל להעניק אישור מנהלי לבקשות של אפוטרופוס, מיופה כוח או הורה לקטין ללא צורך באישור של בית המשפט, כאשר מדובר באישורים לפעולות משפטיות או פעולות של הורים ביחס לילדיהם הקטינים. בין היתר, התיקון צפוי להקל על טיפול ברכוש של קטינים שהתייתמו מאחד או יותר מהוריהם במהלך מלחמת חרבות ברזל.
שר המשפטים, יריב לוין מסר כי "תיקון החוק יאפשר מעבר מהליך שיפוטי להליך מינהלי פשוט ויעיל באפוטרופוס הכללי, שיפחית בעלויות האישור ויקצר את משך הטיפול בבקשות. החקיקה המתוקנת עתידה לסייע, בין היתר, לאלמנות המלחמה שירשו רכוש יחד עם ילדיהן הקטינים ולאפוטרופוסים המטפלים במסירות בבני משפחתם".
ח"כ לשעבר יהודה גליק, נשיא ארגון אמי"צים (ארגון אלמנות/ים ויתומים צעירים בישראל) מסר בתגובה: "אנו באמי"צים מברכים על אישור התיקון לחוק. זהו צעד מהפכני בהכרה בזכויותיהם של אלמנים ואלמנות צעירים ובמעמדם כהורים בלעדיים. התיקון יקל על אלפי משפחות שחוו אובדן, יפחית עומס רגשי וכלכלי, ויאפשר להם להתמקד בגידול ילדיהם. העברת הסמכות לאישור בקשות מבית המשפט לאפוטרופוס הכללי היא שינוי משמעותי שיפשט את התהליך עבור משפחות אמי"צים. אנו מודים לכל השותפים שסייעו בקידום התיקון, ובמיוחד לשר המשפטים, ליו"ר ועדת החוקה ולאפוטרופוס הכללי".
מנכ"ל משרד המשפטים, איתמר דוננפלד: "מהלך זה משמעותי ביותר עבור אלמנות, אלמנים ומיופי כוח שמטפלים בבני משפחתם. התיקון לחוק האפוטרופסות יוריד עומסים ממערכת המשפט, יצמצם את משך זמן הטיפול בבקשות ויקל על מי שמשמשים כאפוטרופוסים לקטינים, ובהם קטינים שהתייתמו לאחרונה מהוריהם במלחמת חרבות ברזל".