מינהל התכנון דיווח היום (שלישי) כי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה להפקיד תוכנית מתאר לקיבוץ גליל ים, הממוקם בין הרצליה לרמת השרון על אחת הקרקעות היקרות ביותר באזורי הביקוש. התוכנית תאפשר מסגרת תכנונית להתפתחות הקיבוץ בשנים הבאות ועד לשנת 2040, תוך תוספת יחידות דיור לקיבוץ, הסדרת נושאי השימור, תנועה ברכב ובשבילי אופניים, לצד נושאי ניקוז, שיקום נחל גלילות וגדותיו וכן תוספת שטחי תעסוקה.
לצדו של הקיבוץ, שהכניסה אליו עוברת דרך העיר הרצליה, הוקמה בשנים האחרונות שכונת הענק החדשה שמכונה גם היא גליל ים, ונבנתה בחלקה על שטחי הקיבוץ. בעבר הועלתה הצעה לשייך מוניציפלית את קיבוץ גליל ים להרצליה, אך היא נדחתה, והוא נותר היישוב הדרומי ביותר השייך למועצה האזורית חוף השרון.
1 צפייה בגלריה
קיבוץ גליל ים
קיבוץ גליל ים
קיבוץ גליל ים
(צילום: אוראל כהן)
קיבוץ גליל ים נוסד בשנת 1932 על ידי קבוצת "הבחרות הסוציאליסטית העברית" כקיבוץ עירוני בתל אביב, ולאחר מכן באזור גבעתיים. בשנת 1943 הוקם רשמית במיקומו הנוכחי, מדרום לבסיס צבאי בריטי ששכן במקום. הקיבוץ הסב את עיקר עיסוקו לחקלאות ולתעשייה, אשר מתקיימים במקום בהיקף מצומצם עד היום, לצד מספר מבני תעסוקה. כיום הקיבוץ הוא קיבוץ מתחדש ומתגוררים בו כ-500 תושבים.
הקיבוץ ממוקם, כאמור, בתחום מרחב תכנון רמת השרון, גובל בהרצליה וברמת השרון, ובמערב נמצאים שטחים חקלאיים. התוכנית שאושרה כוללת תוספת של 230 דירות חדשות, מהן 70 יחידות דיור קטנות בשטח של עד 55 מ"ר, שיחד עם יחידות הדיור הקיימות ייתנו מענה ליעד אוכלוסייה של כ-1,500 תושבים. ההרחבה של השכונה, שתכלול את הדירות החדשות, מתוכננת ממערב וממזרח לאזור המגורים הקיים בקיבוץ ולא על שטחים חקלאיים.
בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-48 אלף מ"ר לתעסוקה ועוד זכויות למבני ציבור, מבני משק וכן לטובת ספורט ונופש. מתחם התעסוקה יכלול שימושים כגון משרדים, תעשייה עתירת ידע, מכוני מחקר ופיתוח וכן שטחי מסחר. השטחים לתעסוקה ממוקמים בעיקרם לצד הכניסה לקיבוץ, בנפרד מאזור המגורים, ובסמוך לאזור תעסוקה מאושר מחוץ לתחום הקיבוץ.

שימור מחמיר

כמו כן, התוכנית קובעת 9 מבנים לשימור, מתוכם מבנה "הסילו" (מבנה אכסון מזון) ומגדל המים לשימור מחמיר. בוועדה ציינו כי "מבנים אלה מספרים את סיפור מורשת הקמת הקיבוצים טרום הקמת המדינה, כמאמץ ציוני לחקלאות ותעשייה עברית". המבנים משולבים בלב הקיבוץ בשטחים המיועדים למבני ציבור ושטחים פתוחים, וכחלק משלד שבילי הליכה ירוקים שמתחבר למערכת השבילים המקורית וממשיך אותה.
ממינהל התכנון נמסר כי התוכנית קובעת הוראות לשיקום נחל גלילות העובר בתחום הקיבוץ. המרחב סביב הנחל הפך עם השנים למעין חצר אחורית. התוכנית, בשיתוף עם תוכנית רשות הניקוז ירקון לשיקום הנחל וגדותיו, קובעת הוראות לפיתוח המרחב הציבורי סביב הנחל, לרבות שביל להולכי רגל ורוכבי אופניים, אזורי שהיה, השבת מקטעים מהנחל למופע הטבעי שלו ויצירת מעברים ומעבר לציבור לאורך גדות הנחל.
יו"ר הוועדה, ערן ניצן, אמר כי "הפקדת תוכנית המתאר לקיבוץ גליל ים מבטיחה את המשך שגשוגו והתפתחותו של קיבוץ שיתופי זה בעשרות השנים הבאות. במסגרת תוכנית זו, יפותח נחל גלילות בצידו המזרחי של הקיבוץ, יורחבו יחידות הדיור ויוסדרו השימושים בקיבוץ".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדריכל ארז בן אליעזר, הוסיף כי "קיבוץ גליל ים מהווה נקודת עוגן חשובה לשימור ברחבי מחוז תל אביב. הוא מוקף בערים המתפתחות ובמסגרת התוכנית מוצע להעצים את היקף יחידות הדיור שבו למקסימום הראוי לפיתוח הקיבוץ לדורות הבאים, תוך שימור ערכי הקיבוץ ההיסטוריים, ביניהם שטחים פתוחים, מבנים לשימור ופיתוח איכותי של נחל גלילות הגובל בקיבוץ".