פרקליטות מחוז ת"א הגישה הבוקר (ד') כתב אישום נגד אביבית שירזי (36), סיוון צמח (35), לינוי חמרה (36) ומלי ברכה (48), לפיו הן הוציאו במרמה ולעיתים תוך כדי איומים כספים רבים, אלפי שקלים בכל פעם, מאזרחים כולל קשישים.
1 צפייה בגלריה
לקשישה בת 88, נאמר בשיחה כי היא חייבת 3,800 שקל כי לפני שלוש שנים "נרשמה" לשירות הלקוחות
לקשישה בת 88, נאמר בשיחה כי היא חייבת 3,800 שקל כי לפני שלוש שנים "נרשמה" לשירות הלקוחות
לקשישה בת 88, נאמר בשיחה כי היא חייבת 3,800 שקל כי לפני שלוש שנים "נרשמה" לשירות הלקוחות
(צילום: shutterstock)
לפי האישום, שלוש הנאשמות הראשונות הקימו את חברת "ליין פור יו" ובהמשך ארבע הנשים הקימו את חברת "מאי סנטר". הארבע ביצעו עסקות "מכר מרחוק" באמצעות טלמרקטינג ומכרו שירות תיקוני מוצרי חשמל, והציגו מצגים כוזבים או איומים בגינם קיבלו כספים במרמה. כתב האישום כולל מספר גדול מאוד של מעשים פליליים ב-48 אישומים מפורטים.
עוד נטען כי ארבעתן עשו שימוש בחשבון בנק שהיה רשום על אדם אחר שהצהיר לבקשתן שהוא בעל השליטה בחשבון ושם הפקידו כסף לא מדווח, בניגוד לחוק איסור הלבנת הון (שימוש בהיקף כולל של מליונים בחשבון).
איך עבדה השיטה? הנאשמות או עובדות שלהן התקשרו לאזרחים, והציגו עצמן כנציגות החברות. אז הציגו מצג שווא בשיחה לפיו אותו אדם שאליו פנו כבר מנוי לשירות שלהן, והציעו לו להאריך או לבטל את המנוי. מי שביקש "לבטל" אמרו לו שקיים לו חוב שעליו לסלקו.
מצג שווא נוסף היה כי במקרה שבהם בוטל המנוי, התקשרו והוצע להם פעם נוספת לבטל את המנוי - דרשו שוב דמי ביטול או טענו שיש מנוי לשירותי תיקון נוספים ועליו לבטלו. כך, נטען, הוציאו במרמה כספים רבים.
בנוסף נטען כי בשיחות השתמשו הנשים בלחץ ואיומים. למשל טענות ל"ריבית", או שבידיהן מספרי כרטיסי האשראי של האנשים, או שיחות מתישות או חוזרות ונשנות.
כך למשל, לפי כתב האישום, הציעו לקשיש בן 87 לחדש את מלאי התיקונים בעלות 3,000 שקל בשנה - והוא שילם. זה לא היה התשלום היחיד: בכל פעם שהן התקשרו הוא שילם את הסכום. כשביקש לבטל את המנוי - גבו ממנו עוד 7,000 שקל בגין חוב, ואחרי שלושה חודשים שוב ביקשו ממנו את אותו סכום על מנת לבטל את המנוי - והוא שוב שילם 7,000 שקל. כמוהו קורבנות נוספים.
לאישה אחרת נאמר כי היא יכולה לבטל את המנוי ב-4,200 שקל אחרי "הנחה", ובשלב מסוים לאחר ששילמה הסכום היא הועברה ל"מנהלת" שאיימה עליה בהוצאה לפועל אך הציעה הנחה, תשלום של 2,500 שקל בלבד.
לקשישה בת 88, נאמר בשיחה כי היא חייבת 3,800 שקל כי לפני שלוש שנים "נרשמה" לשירות הלקוחות, אחרי שיחה נוספת היא שילמה את הסכום. אישה נוספת בת 70 שילמה להם מעל 11 אלף שקל בגין טענות כוזבות למנוי.
מי שסירב לשלם במקרים מסויימים נסחט ונאמר לו שחשבונו יחויב באלפי שקלים, או שינקטו נגדו הליכים משפטיים.
מיוחס להן בין היתר קבלת דבר במרמה בריבוי מקרים, וקשירת קשר לקבלת דבר במרמה וסחיטה באיומים.