בשיתוף אתר "המקצוענים"
האם חייבים מערכת תלת-פאזית בכדי להתקין כיריים מסוג אינדוקציה? מהי ההסמכה הנדרשת לצורך ביצוע עבודות ההכנה וההתקנה בפועל? מה עושים כשפתח השיש אינו מתאים לגודל הכיריים? במדריך זה נפרט את כל מה שכדאי לדעת לפני, ולא בדיעבד.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פיזור חום אחיד ושליטה חכמה על הלהבה

היתרון הבולט ביותר של כיריים הפועלות על חשמל הוא האפשרות לפזר את החום בצורה אחידה. בנוסף, בכיריים מסוג אינדוקציה, ניתן לאחד מספר גופי חימום לגוף אחד, ובכך לאפשר בישול ארוך בצורה נוחה, גם לסירים גדולים במיוחד. דבר, שאינו אפשרי כשמדובר בכיריים מסוג גז, בהם כל להבנה בעוצמה אחרת, ובמיקומים שלא תמיד מאפשרים שימוש בכל כלי הבישול.
כיריים מסוג אינדוקציה הן כיריים המתחממות רק כאשר מניחים סיר על המשטח.
השימוש בהם מחייב סירים בעלי תחתית מתאימה שסוגרת שדה מגנטי עם הכיריים, וכך המשטח מתחמם רק במיקום שעליו מונח הסיר.
ברגע שמכבים את הכיריים או מסירים את הסיר מהמשטח, הוא מתקרר תוך שניות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתחמם מהר ונוח לתפעול

יתרון נוסף, המייחד את הכיריים החשמליות הוא ההתחממות המהירה של המבערים הפנימיים. החימום, שמתבצע באמצעות זרמי חשמל ולא באמצעות העברת חום מייצרים אפקט חימום מהיר וישיר.
התפעול הנוח של הכיריים, מאפשר שליטה מלאה על סוגי הבישול השונים.
בנוסף, החום המשתנה ואפשרות הניקוי המהירה מייעלים את השימוש והופכים אותו לסטרילי ולבטוח יותר לשימוש.

קודם כל, מתכננים: שלבי ההכנה הדרושים להתקנת כיריים חשמליות

בחירת מיקום: בשלב הראשון, בוחרים את המיקום שבו נרצה להתקין את הכיריים החשמליות על משטח השיש. התקנת האינדוקציה צריכה להיעשות במיקום מאוורור מספיק המצליח לשמור על מרחק טוב ובטוח ממכשירי חשמל אחרים או מכל דבר שיכול להיות דליק בחלל המטבח.
הכנות חשמל: בשלב השני, בודקים שמערכת החשמל הקיימת מתאימה לכך. כיריים חשמליות דורשות לרוב חיבור חשמל חזק, שיהיה עמיד בפני העומסים של גופי החימום.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם יש לכם חיבור תלת- פאזי, תוכלו ליהנות מהגרסה המתקדמת ביותר של הכיריים (שמחייבות שקע בעל עוצמה גדולה יותר).
הכנות של משטח השיש: בשלב השלישי, בוחנים את סוג השיש ודואגים שיהיה מפתח מתאים לגודל הכיריים הרצוי.
אם המטבח כבר בנוי, סביר להניח שיש כבר פתח ייעודי להתקנת כיריים כלשהם. ואולם, לא תמיד הפתח הסטנדרטי יספיק, או שהמיקום שלו יהיה רצוי מבחינתכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כל עוד לא ביצעתם את הזמנת השיש, יהיה הרבה יותר קל לדאוג לבחירת מיקום מדויקת, וללא עבודות הכנה מסובכות ומיוחדות.
לעתים, הפתח הקיים יספיק, או שיצריך רק הרחבה של כמה ס"מ בודדים לצורך ההתקנה. אפשרות נוספת, היא להגביה את השיש הקיים, ובכך לאפשר שינוי של מיקום הכיריים.

הכל עניין של חיבור: איך מחברים כיריים חשמליות לשקע תלת-פאזי?

התקנת כיריים מסוג אינדוקציה יתאימו לחיבור מסוג חד-פאזי או תלת-פאזי. ההתקנה של כל אחד מהסוגים שונה. עבור שקע תלת-פאזי, יהיה צורך בחיבור של שקע כוח, שקע חשמלי, מפסק וחיווט מתאימים.
התקנת שקע כוח: שקע הכוח הוא שקע המחובר בקו נפרד, ישירות אל לוח החשמל. לא מחוברים אליו מכשירים אחרים, על מנת שהוא יוכל לספק את עוצמת החשמל הנדרשת להפעלת הכיריים ללא תקלות.
התקנת שקע מותאם: בדומה למזגן, גם כיריים מסוג אינדוקציה מצריכות התקנה של שקע מתאים. עבור הכיריים, יותקן שקע המכונה "שקע שוקו", ואשר משתלב בתוך הטיח באמצעות קופסה מתאימה ולכן, הוא פחות בולט ויותר בטיחותי.
התקנת מפסק תלת פאזי: מלבד המפסק הראשי, רוב המפסקים בלוח החשמל הם חד-פאזיים ולכן, לא יתאימו לכל סוגי הכיריים החשמליות. במידה והכיריים שבחרתם מצריכות שקע תלת-פאזי, על החשמלאי להוסיף לכם מפסק מתאים בלוח החשמל.
חיווט תלת פאזי: גם כאשר מערכת החשמל היא תלת-פאזית, חוטי החשמל השונים שעוברים בה הם חד-פאזיים ומקבלים הזנה של חשמל מפאזה אחת.
הואיל וכיריים חשמליות מקבלות חשמל מכל הפאזות יחד, על החשמלאי לדאוג לחיווט מתאים שיהיה מספיק חזק עבורן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אין לכם חיבור תלת- פאזי? אפשר לחבר גם לחיבור חד-פאזי

החיבור האולטימטיבי עבור כיריים חשמליות הוא תלת-פאזי. אולם, ניתן לחבר כיריים חשמליות גם לחיבור חד-פאזי. לא כל כיריים יתאימו לכך, ויהיה עליכם לרכוש כיריים מסוג אינדוקציה חד-פאזית.
הסוד מסתתר בסוג הכיריים הנקראות אינדוקציה חד פאזית. בשונה מהכיריים המתאימות לחיבור תלת-פאזי, כיריים אלו יפעלו בעוצמה נמוכה יותר אך, יצרכו פחות חשמל.

עבודה לחשמלאי מוסמך: מה חשוב לבדוק לפני שמזמינים מתקין?

התקנת הכיריים מסוג אינדוקציה חייבת להתבצע על-ידי חשמלאי מוסמך בלבד. לכן, לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע, חשוב שתבדקו את ההסמכה שלו ושהרישיון שלו אכן בתוקף.
הסיבה לכך, היא שההתקנה מצריכה חיבור לשקע כוח והתאמות בלוח החשמל, דבר שחוקית רק חשמלאי מוסמך רשאי לעשות.
איך בודקים? בקלות. מבקשים מבעל המקצוע את השם ואת מספר הרישיון או מספר הזהות שלו, ובודקים האם יש לו רישיון בתוקף. זאת, באמצעות כניסה קלה ונוחה אל הקישור הזה, שכולל את מרשם העוסקים בביצוע עבודות חשמל של היחידה לרישוי חשמלאים במשרד העבודה.
אל תסתפקו בבדיקת השם שלו, שכן בישראל יכולים להיות שמות זהים. בנוסף, הרישיון צריך להיות של מי שמתקין בפועל. לכן, אם בעל המקצוע שולח עובד אחר מטעמו, זה לא מספיק וחשוב שגם לו יהיה רישיון חשמלאי מוסמך בתוקף.

בטיחות לפני הכל: מהן הבדיקות שחשוב לערוך בסיום ההתקנה?

עם השלמת ההתקנה, על החשמלאי לערוך מספר בדיקות בטיחות חשובות וחיוניות. תחילה, יבצע בדיקת הארקה ובטיחות לכיריים החשמליות. רק לאחר מכן, עליו לערוך בדיקות נוספות הקשורות לתפעול ולחימום הכיריים.
בסיום, החשמלאי ישלים את בדיקת הכוח ומנגנון הבטיחות לילדים. במסגרת הבדיקות, תיבדק מהירות החימום בכיריים והטמפרטורה (כדי לשלול אפשרות של חימום יתר וסכנת שימוש).
בנוסף, החשמלאי יבדוק את כל כפתורי ההפעלה של הכיריים ויוודא את תקינותם.