שוק המשכנתאות ממשיך להתאושש. מנתוני בנק ישראל עולה כי משכנתאות בהיקף של 5.91 מיליארד שקל נלקחו באפריל האחרון, עלייה של 28% לעומת אפריל אשתקד, שהיה אחד מחודשי השפל בשוק המשכנתאות בשנים האחרונות. היקף המשכנתאות שנלקח באפריל היה נמוך ב-5% לעומת מרץ. נתון זה אפשר להסביר בכך שבאפריל היו יחסית מעט ימי עבודה בשל חג הפסח.
הריביות המוצעות במשכנתאות שומרות על יציבות. כך למשל במסלול בריבית קבועה לא צמודה הריבית הממוצעת באפריל הייתה בשיעור של 5%, והיא נמצאת ברמה זו מזה שלושה חודשים לאחר שבנובמבר האחרון עמדה על 5.3%. יציבות נרשמה גם במסלול הצמוד בריבית קבועה, שם עמדה הריבית על 3%.
1 צפייה בגלריה
עפרה
עפרה
שוק המשכנתאות ממשיך להתאושש
(צילום: רויטרס)

מתחילת השנה מתחילים סימני התאוששות בשוק הנדל"ן, לאחר תקופה של קיפאון שנבעה מהעלאת הריבית החדה ומהשלכות המלחמה. ההתאוששות חלחלה אחרונה לשוק המשכנתאות. ראשית נצפתה עלייה בכמות העסקאות, ובחודשים האחרונים גם במחירי הנדל"ן.
תזכורת: שוק הדיור בזמן מלחמה
(צילום: סנטרל הפקות)

ההתאוששות בשוק המשכנתאות התעכבה משום שכדי לשפר את המכירות, קבלנים הציעו הרבה פעמים תנאי תשלום שבהם רוב התשלום נעשה בסמוך למסירת הדירה. זאת, מתוך ציפייה שהריבית תרד עד אז ועלויות המשכנתא יירדו גם כן. הדחייה בתשלום איפשרה דחייה במועד נטילת המשכנתא. אולם למרות הטרנד הזה, נראה כי גם שוק המשכנתאות מתאושש בחודשיים האחרונים, אם כי הערכות הן שהוא לא יגיעה להיקפים של קצב משכנתאות חודשי של יותר מ-10 מיליארד שקל שראינו בשנים 2021-2022.