לקראת אישור השינויים בתקציב המדינה לשנת 2023 במליאת הכנסת בקריאה ראשונה שצפויה היום (ד') אחה"צ, ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, ערך בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת כנס חירום נגד התקציב שאותו הגדיר "הרסני, חפוז ומושחת", בהשתתפות חברי כנסת, ראשי רשויות ומומחים. במקביל, בוועדת הכלכלה השר ניר ברקת חזר על כך שלא יתמוך בתקציב אם לא יקצו 250 מיליון שקל לפחות לסיוע לעסקים בדרום ובצפון. "אם העסקים באזורי הלחימה יקרסו - זה ניצחון לחמאס", אמר.
בפתח הדיון אמר ראש האופוזיציה לפיד, כי "בזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה, בזמן שהכלכלה שלנו בנפילה חופשית, גם למול ההבנה שאנחנו הולכים לגידול חד מאוד והכרחי בתקציב הבטחון ולהוצאות של מלחמה ארוכה שאיש לא חזה, ממשלת ישראל ממשיכה להחזיק משרדי ממשלה שהיא בעצמה הודתה שהם מיותרים לחלוטין. במקביל, ובניגוד לכל ההבטחות, הממשלה ממשיכה לפזר כספים קואליציוניים כאילו אין מחר. אם הכסף הזה לא ייעצר, אנחנו עלולים להיקלע לעשור אבוד. הדירוג שלנו יירד, הריביות יעלו, ההשקעות הזרות יברחו, ההייטק הישראלי, שהוא המנוע של המשק, יילך למקומות אחרים".
3 צפייה בגלריה
כנס חירום המחדל הכלכלי תקציב 23-24
כנס חירום המחדל הכלכלי תקציב 23-24
כנס החירום נגד התקציב בוועדה לביקורת המדינה, היום
(צילום: שלו שלום)

ח"כ לפיד פנה לחברי הכנסת של הקואליציה מהדיון ואמר: "מה עובר עליכם? איך אתם נותנים לזה לקרות? איך אתם עושים את זה לחיילים ולמפקדים שלנו, למשפחות, לאנשי המילואים? איך אתם עושים את זה לעם ישראל? מי שעוד נותר בהם מצפון ואחריות לאומית להצביע נגד התקציב המחפיר הזה. לעצור את הבושה".
ראשת המועצה האזורית גזר, רותם ידלין, שהשתתפה בדיון אמרה כי "הממשלה הזו מנותקת מגודל השעה, מנותקת ממצב החירום שאנו נמצאים בו. כמו במשברים קודמים, גם הפעם הממשלה לא מדברת איתנו. אנחנו חייבים למגן את בתי הספר של הילדים והילדות שלנו, תיקצוב מיגון בתי הספר הפסיק בשנת 2012, מאז לא מתקצבים מיגון של בתי ספר וגני ילדים. ראינו אתמול רסיס שנפל בבית ספר בתל אביב ואתם יודעים מה הילדים אמורים לעשות? לשכב על הרצפה ולשים ידיים על הראש. זו דרישה מינימלית, התקציב שיעבור ימוטט את החינוך הממלכתי".
3 צפייה בגלריה
כנס חירום המחדל הכלכלי תקציב 23-24
כנס חירום המחדל הכלכלי תקציב 23-24
ראש האופוזיציה לפיד
(צילום: שלו שלום)
גל הוד קרונטל, תושבת נחל עוז, סיפרה בדמעות בדיון על התנאים שבהם היא ובני משפחתה חיים מאז שנמלטו מביתם ב-7 באוקטובר. "אנחנו ישנים ארבע נפשות בחדר. אני בהיריון וישנה על הרצפה, הבן שלי שומע רעש והוא צורח 'צבע אדום', אני לא יודעת איפה אני אלד את התינוקת שלי, איפה אני אגדל אותה. מדינת ישראל מעבר לתקציב איבדה דבר חמור, היא איבדה את ערך החיים, אין ערך לחיים, לאף אחד לא אכפת מהנשים שנרצחו, מהתינוקות שנחטפו, לא אכפת לו מהרג של אנשים. התקציב הזה הוא בושה. יש לנו עם נפלא, אני לא יודעת מה היינו עושים בלי האנשים שפתחו את הבית שלהם ואת הלב שלהם ואת הכיס שלהם, אבל יש לנו ממשלה שלא אכפת לה מאיתנו ואני לא יודעת מי ירצה לחיות פה יותר".
ח"כ יואב סגלוביץ קרא לשינוי בתקציב מתוך הקואליציה. "לממשלה הזאת נכנס המחנה הממלכתי ויש לו את הכוח לגרום לה לעשות שינוי. לא בהצבעה נגד ולא במסיבת עיתונאים, אלא פשוט לסגור את הדלת ולהגיד בצורה ברורה: זה לא עובר, וזה לא עובר כאן בתקופת מלחמה כי המלחמה על הבית היא לא רק בעזה ולא רק בצפון או בדרום, אלא גם בבית הזה וכדאי שהבית הזה ישדר את מה שהאזרחים צריכים".
ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד, אמר כי "התושבים באים אלינו ושואלים 'למה אין' ואני צריך לעמוד מולם ולהסביר למה אין ולמה לא מתקצבים. אנחנו יוצאים החוצה ומקימים פרויקטים כלכליים, אז אם אתם לא יודעים לעשות את העבודה לפחות על תפריעו לנו. אנחנו נאלצים שוב ושוב להכניס את היד לכיס ולתקצב צרכים של התושבים כי המדינה פשוט לא עוזרת ומביאה תקציב ביזה שכזה".
ח"כ מירב כהן אמרה בדיון כי "אומרים לנו שיש כסף להכל, לפחות אל תנהגו באנשים כאילו הם מטומטמים. מרכזי היום לזקנים מחכים ל-50 מיליון שקל מחודש ינואר, אין להם די כסף לארוחה חמה ביום, אז אל תגידו שיש כסף. הבימה, תעשייה גדולה של אומנות ותרבות, שם הורידו 10 מיליון שקל. אתם לא בסדר, תתקנו את זה לפני שיהיה מאוחר מדי. אתם מכניסים את כולנו מעבר למשבר הביטחוני, למשבר כלכלי עמוק שלא נצליח לקום ממנו אם לא נתעורר עכשיו".
גם גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, מתח ביקורת על התקציב שצפוי להיות מאושר סופית בשבוע הבא. "איפה המדינה? למה אני כראש מועצה צריך לקחת בלי אישור מכל בית אב במועצה שלי 5,000 שקל מס מלחמה בלי ששאלתי אותם, בשביל לממן הוצאות מלחמה. זה מה שצריך להיות? לא מספיק שכבר חודשיים אנחנו חיים בתוך מחנה צבאי גדול? שכלי ארטילריה יורים חמש פעמים ביום ליד הבית שלי ואני צריך להסביר לבן שלי שזה יציאה ולא נפילה? בחודשים הבאים אנחנו נצטרך לבנות עוד מרחבים מוגנים, לשפץ מקלטים, לשלם על בגדי חורף לכיתות הכוננות שלנו, שהם הכוח ששומר על הישובים שלנו. אנחנו מתוסכלים וכועסים וחלק מהאנשים מפוחדים ואין עם מי לדבר".

נתניהו לברקת אחרי שאיים להצביע נגד התקציב: "נמצא פתרון"

בתוך כך, אחרי ששר הכלכלה ניר ברקת איים בוועדת הכלכלה להצביע נגד התקציב אם לא יועברו 250 מיליון שקל בתקציב הקרוב לטובת עסקים בעוטף ובצפון, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר אליו והבטיח לו לבדוק את הנושא ולמצוא פתרון לפני ההצבעה.
3 צפייה בגלריה
שר הכלכלה ניר ברקת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ
שר הכלכלה ניר ברקת, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ
שר הכלכלה ניר ברקת, ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA, יונתן זינדל)

נזכיר, כי ברקת נמנע מההצבעה על הגדלת הגירעון ביום ראשון בניגוד למשמעת הקואליציונית. "האוצר לא מחזיר לנו טלפונים, הוא מנותק מהתהליכים", אמר השר ברקת בדיון. למישהו בחדר הזה נשמע סביר שהמילואימניקים שמחרפים את נפשם בחזית יתעסקו בדאגות של פרנסה? אם העסקים באזורי הלחימה יקרסו ולא ישרדו את המלחמה - זה ניצחון לחמאס. אני כשר הכלכלה של מדינת ישראל לא אתן ידי לתקציב שיביא לקריסה של העסקים בפרירפיה".
סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, כפיר בטט, השיב לטענות השר ברקת: "אני לא רוצה להיכנס לעימות חזיתי או לתקוף את המנכ"ל והשר, לפני כחודש אושרה בוועדת הכספים תוכנית סיוע חסרת תקדים של 15 מיליארד שקל לחודשיים שמתוכם 4-5 מיליארד בדיוק למקומות האלה בפריפריה".
בשעות אחר הצהריים צפויה הצבעה על חוק התקציב בקריאה ראשונה במליאת הכנסת ומיד לאחר מכן הצעת החוק תשוב לוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית. על מנת לסיים את החקיקה של חוקי התקציב עד שבוע הבא, ועדת הכנסת אישרה את פתיחת המליאה בימי חג החנוכה בימי שני עד רביעי משעה 9:00 ועד 15:00.