ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מחוז תל אביב דחתה חלק מדרישת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב להיטל השבחה בסך כולל של לא פחות מ-1.302 מיליון שקל. הוועדה הורתה על תיקון השומה המכרעת ובדיקה נוספת שלה, וחייבה את הוועדה המקומית בהוצאות משפט בסך 6,000 שקל.
מדובר בפרויקט תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) ברחוב העבודה בלב תל אביב, שבמסגרתו הוועדה המקומית נתנה היתר בנייה להריסת בניין קיים עם 3 קומות ו-10 דירות, ולבניית בניין חדש בן 7 קומות מעל 3 קומות מרתף, ובו 19 יחידות דיור במקומו. בתוכנית אושרו גם הקלות בנייה שונות, ובהן גם הקלה לניוד זכויות לבניית דירות גן והקלה להגבהת קומת הגג, ובכלל זה, להגבהת הממ"דים בקומות אלו.
1 צפייה בגלריה
הנוף של תל אביב ממגדל מאייר
הנוף של תל אביב ממגדל מאייר
תל אביב
(צילום: מיכל קראוס)
הפרויקט ממוקם בתחום תוכניות לב העיר ותוכנית רובע 6-5 המופקדת. התוכנית הנקודתית החלה על המקרקעין (תא/מק/3663) פורסמה למתן תוקף בשנת 2007. ארז כהן, השמאי מטעם היזם מכבי קרסו, העריך את ההשבחה בסכום נמוך באופן משמעותי משמאי הוועדה המקומית, והתיק הגיע להכרעת שמאי מכריע, שהפחית את היטל ההשבחה לסך של 918 אלף שקל.
על השומה המכרעת הוגשו לוועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה מחוז תל אביב שני עררים הדדיים – אחד מצד היזם, באמצעות עוה"ד אפרת לרנר, דורון שי ואלון קאופמן ממשרד ענת בירן – עורכי דין, ואחד מצד העירייה. ועדת הערר החליטה לדחות את הערר של העירייה, ולהחזיר את טענות היזם בערר מטעמו לבדיקה נוספת של השמאי המכריע לקביעת שומה מתוקנת. זאת, לאחר שוועדת הערר השתכנעה שלא פעל כנדרש בעניין דירות הגן, ושגה בתחשיבו בעניין הגבהת קומת הגג.
לדברי עו"ד לרנר, שותפה בכירה במשרד ענת בירן – עורכי דין, "אנו סבורים כי החלטת ועדת הערר מוצדקת ונכונה, והיא הוכחה לכך שאין לראות בהיטלי ההשבחה שדורשות הוועדות המקומיות כעובדה מוגמרת. רק לאחרונה מצא מבקר המדינה כי ב-95% משומות ההשבחה שנבדקו על ידי שמאים מכריעים הופחתו סכומי ההיטלים שדרשו הוועדות המקומיות, הפחתה של 36% בממוצע. בנוסף, 55% מהעררים שהוגשו נגד שומות של ועדות מקומיות התקבלו באופן מלא או חלקי. כך, כפי שגם עולה מהמקרה שלנו, כדאי וצריך לאתגר את דרישות הוועדות להיטלי השבחה, וטוב עשתה ועדת הערר שהחזירה את התיק לבחינה מחדש".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "החלטת ועדת הערר התקבלה בוועדה המקומית לפני זמן קצר. הוועדה לומדת את ההחלטה".