בשיתוף המקצוענים
שלוליות מתחת לחלון, זכוכיות רטובות שגורמות לרטיבות ולעובש על הקירות ועל התקרה – כל אלו הנזקים שנגרמים כתוצאה מהיעדר בידוד או אוורור לחלל הבית. מה ניתן לעשות? לפניכם המדריך

מה גורם לעיבוי על החלונות?

תופעת העיבוי נגרמת בעיקר בחורף, כתוצאה מהפרשי טמפרטורה בין האוויר שבתוך חלל הבית לבין האוויר שבחוץ. האוויר הקר מבחוץ מקרר את זכוכיות החלונות בבית. כתוצאה מכך, האוויר שסמוך אל הזכוכיות מתקרר, וגורם לאוויר הלח שסמוך אליו להפוך לאדים ובהמשך לטיפות מים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
תופעה זו, גורמת למספר בעיות לא נעימות בחלל הבית. החל מעובש על הקירות והתקרה ועד לשלוליות מים על הרצפה שסמוכה לחלון. מהם הפתרונות האפשריים? מה ניתן למנוע מראש וכיצד מיקום גופי החימום משפיע על התופעה? לפניכם המדריך.

שלוליות על הרצפה? עליכם לשפר את בידוד החלונות והקירות

אם הגעתם למצב של שלוליות בקרבת החלונות, הרי שעליכם לדאוג לבודד את הבית. דבר זה מומלץ כמובן להיעשות מראש, בשלבי הבנייה או השיפוץ, אך כמעט כל פתרון אחר לא יהיה אפקטיבי.
כעזרה ראשונה תיאלצו להניח סמרטוטים ודליים באזורים אלו, במהלך הגשמים. לטווח ארוך, עליכם לדאוג לייעוץ בעניין איטום ובידוד החלונות והקירות הסמוכים להם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איכות הבידוד מושפעת מסוג החלון והזכוכיות

זכוכית כפולה: התקנה של חלונות עם זכוכית כפולה, תאפשר בידוד טוב יותר. האוויר שבמרווח שבין הזכוכיות, משמש כמבודד, ומונע הפרשי טמפרטורה גדולים מדי בין האוויר שקרוב לזכוכית הפנימית לבין האוויר שבחלל הבית. לעומת זאת, חלונות בלגיים, מעוצבים ככל שיהיו, כוללים רק זכוכית אחת, מה שגורם לתופעת העיבוי להיות מורגשת יותר.
חלונות כיס? פחות מבודדים: ככלל, דעו, שככל שהבית מבודד יותר, כך תוכלו לחסוך לטווח ארוך גם בעלויות חימום וקירור שלו. וכך, לא רק שתמנעו נזקים לתשתיות הבית, אלא גם תקטינו את עלויות התחזוקה שלו. בהקשר זה, חלונות כיס למשל, יהפכו את הקירות החיצוניים של הבית להיות הרבה פחות מבודדים. לכן, זהו שיקול שבהחלט כדאי לקחת בשלבי תכנון מוקדמים.
סוג הפרופיל של החלונות: שימו לב, שבאזורים קרים במיוחד, כדאי להשקיע גם בפרופילים מבודדים. קיימים פרופילים מאלומיניום, שבתוכם יש חומר פלסטי שמסייע בבידוד. גם בהקשר זה, השקעה חד-פעמית של פרופילים מבודדים, תקטין את השימוש באמצעי חימום או קירור. לכן, לטווח ארוך, מדובר לא רק בשיקול של נוחות, אלא גם בחיסכון כלכלי, בייחוד בעונות מעבר ובימים שאינם קרים או חמים מדי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

עובש על הקירות והתקרה: אוורור, צביעה ובידוד

בקרבת חלונות גדולים יחסית ובחדרים רטובים כמו חדר הרחצה, תופעת העיבוי מתגברת. ליד החלונות – בשל כמות האוויר הקר שמצטברת שם, בחדר הרחצה – מאדי המקלחת, בחדר השירות – בשל אדי מייבש הכביסה, ובמטבח – בעקבות אדי הבישול.
אווררו את הבית לעתים קרובות: חדר הרחצה, מומלץ שיהיה מאוורר כל זמן שהוא אינו בשימוש. אם אין חלון אוורור, חשוב מאוד להקפיד להשאיר את הוונטה פועלת לצורך שאיבת האדים. אחרת, תסבלו מכמות גדולה של עובש על הקירות ועל התקרה.
בידוד: גם במקרה זה, חשוב מאוד להשקיע בבידוד, בייחוד בקרבת פתחי חלונות ובחדר הרחצה. ככל שהחלל יהיה לח יותר, כך תסבלו יותר מעובש ומפטריות. מעבר למפגע האסתטי, הרי שחמור מכך הוא המפגע התברואתי. נבגי העובש הם סכנה של ממש לריאות של דיירי הבית. זאת, בייחוד של ילדים קטנים, קשישים ואסתמטיים – בעלי מערכת חיסונית חלשה יותר, ורגישים יותר להחמרת בעיות נשימה.
צביעה בחומר מונע עובש: כפתרון לבעיית עובש קיימת, וגם כמניעת חזרת העובש כעבור תקופה קצרה, מומלץ מאוד לצבוע חללים רטובים או כאלה שכבר התפתח בהם עובש, בצבע ייעודי. צבע זה כולל בתוכו חומר המונע הצטברות של בקטריות עליו.
הסרת עובש, אגב, אפשרית בצורה מהירה ונוחה באמצעות התזת מעט אקונומיקה מהולה במים, באמצעות בקבוק עם תרסיס. בסיום, תוכלו לנגב את הקיר או את התקרה, ולהסיר את הכתמים השחורים ואת העובש. כמובן שזהו פתרון זמני, ואינו מספק לטווח ארוך, אך הוא בהחלט עדיף על התעלמות מהבעיה.
שימו לב, ששפשוף אזורים אלו הרבה יותר חמור, שכן הוא גורם לפיזור נבגי העובש ברחבי החדר, דבר שגורם להם להתפתח על ריהוט, שטיחים וברובה שבין האריחים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מתגוררים באזור קר במיוחד? מקמו את הרדיאטורים ליד החלונות

באירופה, נהוג להצמיד את הרדיאטורים לחלונות. בכך, משיגים שני דברים. ראשית, אוויר חם עולה כלפי מעלה, ומסייע גם בחימום שמשות החלון.
ככל שהאוויר חם יותר, כך הוא יכול לספוג כמת לחות גבוהה יותר. תכנון זה, מקל הן על עיבוי החלונות והן על מקסום החלל.
כך, ניתן לנצל גם את החלל שקרוב לקירות החיצוניים של הבית, אשר לרוב הם קרים יותר. לכן, אם אתם בשלבי בנייה או שיפוץ של בית באזור קר, שווה להשקיע ברדיאטורים ליד חלונות, בייחוד בחללים הקרובים לקירות חיצוניים של המבנה.
לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע, בדקו את מחירוני האיטום ואת מחירוני החלונות.